حجاب در سوئیت فرانسوی

مجله فرهنگی «هفت راه» – گروه کتاب: کتاب «بهم میاد» نوشته «رنده عبد الفتاح» علی رغم عنوان عجیب خود (که شاید به قول بخشی از داستان در ترجمه به فنا رفته!) و طراحی جلد نه چندان گیرا، از آغاز و کششی بسیار عالی برخوردار است؛ به طوری که خواننده در مواجه اول رغبت زیادی برای دنبال کردن ماجرا می‌یابد.

راوی داستان «امل»، فلسطینی الاصل که‌زاده خانواده‌ای تحصیل کرده و مسلمان بوده، در سرزمینی دیگر (استرالیا) تولد یافته و اکنون به نوجوانی رسیده است. دختری پرشور، با هوش و پر هیجان که در بحرانی‌ترین سنین زندگی عظیم‌ترین تصمیم خود را مبنی بر اتخاذ حجاب به صورت دائم (یا به قول خودش فول تایم شدن) را می‌گیرد.

ادبیات آمیخته به طنز و در عین حال روان نویسنده که گویی خاطره نویسی نوجوانی زبر دست در دفتر روزانه‌اش است؛ میل به ادامه را برای یافتن انتهای مسیر ماجرا‌های او در خواننده افزایش می‌دهد.

می‌توان گفت نویسنده به نحو مناسبی تمام احوالات یک نوجوان مانند ترس از رویارویی با قضاوت دیگران، کنش‌های او با والدین، میل به رجوع به فطرت و پاکی، دوستی‌های شیرین نوجوانی، علاقه‌های آتشین به جنس مخالف، خستگی از نصیحت شنوی و گاهآ یک طرفه به قاضی رفتن را به خوبی به نمایش گذاشته؛ در عین حال بازگویی‌های «امل» با وجدان خود امکان نتیجه گیری‌های اخلاقی را در عین بی‌طرفی بیشتر کرده است.

داستان بر بستر جامعه‌ای جاریست که دین اسلام مبیّن خشونت بوده و مسلمانان تروریست ویا کاکا سیاه‌های بی‌ارزش خوانده می‌شوند. در این فضا شخصیت اصلی داستان در نبردی باخود و دنیای خارج تلاش دارد مسائلی را که با پذیرش شاخص‌ترین نماد دین (حجاب) با آن مواجه می‌شود را به نحو احسن مدیریت کند.

نویسنده در تلاش بوده با گسترده کردن دایره تعاملات دختر و اعضای خانواده او، تصویر روشنی از جامعه اقلیت مسلمان و تعاملات آن‌ها در محیط میزبان (استرالیا) به خواننده بدهد.

 کنش‌های میان امل و دوستان غیر مسلمان خود (سیمونه و الین) که با شادابی‌ها و هیجان‌های دوره بلوغ آمیخته شده؛ رفتار دوستانه و جانبدارانه دبیر مدرسه (آقای پیرس) در کنار برخورد منطقی آمیخته به ترس مدیر مدرسه (خانم والش)، جریان‌های دوستی و خصومت‌های حاکم بر محیط کلاس، نمایش تضاد‌های ناشی از آمیختگی سنت غلط و خرافه با دین (در خانواده بهترین دوست او لیلا)، خود باختگی و گریز از اصل به دلیل همرنگ جماعت شدن (که در خوانواده دایی جو، عمه ماندی و دوست صمیمی او یاسمین وجود دارد) تعامل او با پسرغیر مسلمانی که مورد علاقه اوست (آدام) ونیز همسایه پیر و تلخی که در اثر تدابیر نرم و انسان دوستانه مادر امل و رفتارهای او زندگی دیگری می‌یابد؛ همه و همه حلقه‌های اتصال ماجراست.

در ‌‌نهایت، داستان به گونه‌ای نیمه روشن وخوش بینانه که نوید آینده‌ای روشن‌تر را در گرو انتخاب‌های صحیح می‌دهد به پایان می‌رسد.  مطالعه این داستان دقائق شیرین و تأمل برانگیزی را برای مخاطب رقم می‌زند.

«بهم میاد؟!» با 42 فصل، 336 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 12هزار تومان از سوی نشر آرما منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا