چند درصد نویسندگان آمریکایی از راه نویسندگی نان می‌خورند؟!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: «نویسندگی در ایران شغل نیست»! این جمله‌ای است که خیلی از نویسندگان ایرانی برای بیان سختی‌های کار خود و البته وضعیت اسفبار مطالعه در ایران بیان می‌کنند. پایین بودن شمارگان کتاب و به تبع آن حق التحریر پایین نویسندگان موجب شده است تا غالب نویسندگان ایرانی به این حرفه بعنوان شغل اول که می‌توان معیشت خانواده را از طریق آن اداره نمود، نگاه نکنند.

این واقعیت معمولا در کنار یک مقایسه هم قرار می‌گیرد. مقایسه وضعیت نشر در ایران با شمارگان میلیونی برخی کتاب‌های ادبی در کشورهای غربی که طبیعتاً به درآمد نجومی نویسندگان آنها خواهد انجامید. اما آیا واقعاً همه نویسندگان غربی از این امتیاز برخوردارند و زندگی خود را با نویسندگی اداره می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوال بد نیست به بخشی از کتاب یک نویسنده آمریکایی استناد کنیم. «جودی دلتون» در کتابی با عنوان «The 29 Most Common Writing Mistakes and How to Avoid Them» به این سوال پاسخ گفته است. او در ابتدای این کتاب که با عنوان «28 استباه نویسندگان» در ایران ترجمه شده است، می‌نویسد: «چرا بسیاری از نویسندگان ما ناکام می‌مانند؟ چرا فقط پنج درصد از نویسنده‌های آمریکایی می‌توانند از نظر مالی روی پای خود بایستند؟…»

دلتون در ادامه کتاب به این سوال پاسخ می‌دهد، اما نکته مهم در اینجا آن است که بنابر نوشته این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در امریکا، قریب 95 درصد نویسندگان حرفه‌ای آمریکایی هم زندگی خود را از طرقی غیر از نویسندگی اداره می‌کنند.

این مسئله ثابت می‌کند که اگرچه بازار نشر ایران با مشکلی به نام «پایین بودن سرانه مطالعه» همراه است اما این بدان معنی نیست که اگر سرانه مطالعه بالا برود، مردم «همه» کتابهای منتشر شده را خواهند خواند و بعد از آن وضع «همه» نویسندگان خوب خواهد شد!

افزایش مطالعه و افزایش فروش کتابها هرچقدر هم بالا برود باز هم مردم سراغ کتاب‌های خوب خواهند رفت و این دسته از کتابها هستند که با افزایش چشم‌گیر فروش مواجه خواهند شد. یعنی افزایش مطالعه و خرید کتاب از سوی مردم، وضع نویسندگانی را خوب خواهد کرد و به سود آنهایی خواهد بود که هم‌اکنون هم جزو نویسندگان پرفروش هستند.

بنابراین توجه این نکته اساسی حتما به پیشرفت نویسندگان جوان کمک خواهد کرد که آنها تنها در شرایطی می‌توانند روزهای خوبی را در روزگار بالا رفتن سرانه مطالعه پیش رو داشته باشند، که در شرایط کنونی هم بجای غر زدن و ناله کردن از وضعیت بازار، بتوانند آثار قوی و درخور توجهی بنویسند. همانگونه که هم‌اکنون نیز هستند نویسندگانی که از محل فروش آثارشان –اگر نه به اندازه همکارانی اروپایی و آمریکایی- آنقدری درآمد دارند که به این حرفه بعنوان یک منبع درآمد برای گذران زندگی نگاه کنند.

پ.ن:

جودی دلتون در سال 1931 میلادی در ایلت مینه سوتا آمریکا متولد شده است. او سالها بعنوان معلم مشغول بکار بود تا اینکه در 39 سالگی در حالی که از همسرش جدا شده بود و مسئولیت 4 فرزند خود را بعهده داشت تصمیم گرفت نویسنده شود و با تلاش فراوان توانست بعد از مدتی از این راه زندگی خود را بگرداند. او چند ده جلد کتاب برای کودکان نوشته است و کتابهای کیتی، فرشته و پیشاهنگ او در آمریکا معروف است. او در سال 2002 درگذشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا