حقوق دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون آمریکا چقدر است؟

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: چه کسانی دارند در هالیوود پول پارو می‌کنند؟ گران‌ترین ستارگان تلویزیون چه کسانی هستند؟ مدیران برنامه‌های بازیگران چقدر دستمزد می‌گیرند؟ حیواناتی که به عنوان بازیگر در فیلم‌ها حضور پیدا می‌کنند چطور؟
در این گزارش که بخشی از مطلبی است که هالیوود ریپورتر منتشر کرده، درباره وضعیت حقوقی صنف‌های مختلف سینما و تلویزیون آمریکا صحبت شده است.


بازیگران
می‌گویند اوضاع پرداختی بازیگران در دهه اخیر بدتر شده است. آیا این حرف درست است؟ به نظر می‌رسد همین‌طور است. معدود سوپراستارهایی هستند که هنوز حقوق بسیار بالایی دریافت می‌کنند (رابرت داونی جونیور با سهیم شدن در 7 درصد از سهم درآمد قسمت سوم آیرن من به دستمزدی 75 میلیون دلاری دست یافت و ساندرا بولاک هم در 15 درصد از درآمد جاذبه سهیم شد). اما اوضاع بیشتر بازیگران خیلی هم تعریفی ندارد،‌ به خصوص کسانی که بازیگران رده‌میانی تلقی می‌شوند.
یکی از کارگزاران تراز اول سینمایی می‌گوید: «اگر شما (یک ستاره بزرگ) باشید، پول خوبی به شما پرداخت می‌شود. اما کار بازیگران رده میانی تمام است.» لئوناردو دی‌کاپریو سال گذشته (با احتساب اضافه حقوق و پاداش) 25 میلیون دلار بابت بازی در فیلم گرگ وال‌استریت (مارتین اسکورسیزی) دریافت کرد اما به همبازی‌اش جونا هیل تنها 60 هزار دلار پرداخت شد. البته این یک نمونه افراطی و عجیب و غریب است چرا که جونا هیل آن قدر مایل به بازی در فیلمی از مارتین اسکورسیزی بود که حاضر شد با کمترین میزان دستمزد در این فیلم بازی کند و پاداشش هم نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل بود.
کاهش هزینه‌های استودیویی به این معنی است که میزان پرداختی‌ها به ستارگان رده میانی آن‌قدر کم است که در دهه ثروتمند 90 نمی‌شد فکرش را هم کرد. (استودیوی مارول طبق گزارش‌ها به میکی رورک دستمزدی دقیقاً 250 هزار دلاری پیشنهاد داد تا در مقابل رابرت داونی جونیور در آیرن من 2 ایفای نقش کند.) البته فراموش نکنید که وضعیت ستارگان رده‌میانی از اکثر بازیگران سینما بهتر است. طبق آخرین آمار انجمن بازیگران آمریکا، اعضای این انجمن به طور میانگین سالی 52 هزار دلار درآمد دارند و این یعنی بخش وسیعی از آنها سالی کمتر از هزار دلار از طریق بازی در فیلم‌های سینمایی کسب می‌کنند.
حیوانات بازیگر (5 هزار تا 108 هزار دلار)
میمونی به نام کریستال برای حضور در نه اپیزود از مجموعه تمرین حیوانی (در شبکه NBC) 108 هزار دلار در سال 2012 دریافت کرد. یعنی دو برابر میانگین دستمزد سالیانه بازیگران طبق آمار انجمن بازیگران آمریکا. اما همه حیوان‌ها به اندازه او گران نیستند. دستمزد روزانه برای حضور یک سگ یا گربه در هالیوود 400 دلار است. درآمد سالیانه اکثر آنها چیزی بین 5 الی 10 هزار دلار است.
فیلمبردار (هفته‌ای 5 الی 30 هزار دلار)
مدیران تراز اول فیلمبرداری (افردای مثل راجر دیکنز با 11 نامزدی اسکار، امانوئل لوبتسکی که سال گذشته برای فیلمبرداریجاذبه جایزه اسکار دریافت کرد و رابرت ریچاردسون که با مارتین اسکورسیزی و تارانتینو همکاری می‌کند) هفته‌ای 25 الی 30 هزار دلار برای کار بر روی فیلمی که فیلمبرداری‌اش ممکن است تا 12 هفته طول بکشد دریافت می‌کنند و شایعات حاکی از این هستند که این میزان ممکن است گاهی حتی بیش از این باشد. در یک فیلم بیگ پروداکشن استودیویی (فیلمی با بودجه‌ای حداقل 80 میلیون دلاری) یک فیلمبردار باتجربه می‌تواند انتظار درآمد هفتگی 10 الی 20 هزار دلار داشته باشد. در فیلم‌های مستقل کم‌هزینه، ‌این میزان به هفته‌ای 2 الی 5 هزار دلار تنزل می‌یابد. دستمزد مدیران فیلمبرداری در محصولات تلویزیونی، چیزی بین 5 الی 8 هزار دلار در هفته است.
کارگردانان فیلم‌های سینمایی (250 هزار الی 20 میلیون دلار برای هر فیلم)
کارگردان‌ها یا به اندازه بازیگران فیلم‌هایشان ستاره هستند و یا دستمزد بسیار بسیار کمتری دریافت خواهند کرد. یکی از مدیران اجرایی استودیوها تأکید می‌کند: «دیگر حد وسطی وجود ندارد… روزهایی که با علم به این که آنها صرفاً کارشان را انجام می‌دهند 3 یا 4 میلیون پرداخت می‌کردید گذشته است.»
حقوق کارگردانانی چون پل گرین‌گراس و ریدلی اسکات برای کارگردانی یک فیلم بین 7 تا 10 میلیون دلار است و اگر فیلم یک محصول پرفروش ارزیابی شود، این دستمزد می‌تواند بیشتر هم شود. گفته می‌شود کریستوفر نولان برای ساخت فیلم تازه‌اش، در میان ستارگان، 20 میلیون دلار دستمزد در قبال 20 درصد از سود ناخالص فیلم را دریافت کرده است.
در سوی دیگر این طیف، کارگردانان تازه‌کارتر برای ساخت اولین فیلم استودیویی بزرگ خود دستمزدی بین 250 الی 500 هزار دلار دریافت می‌کنند. ولی ظاهراً‌ در این میان استثنائاتی هم وجود دارد. گفته می‌شود یک فیلمساز اروپایی برای اولین بلاک‌باستر هالیوودی‌اش یک میلیون دلار دستمزد دریافت کرده است.
کارگردانان تلویزیونی (25 الی 42 هزار دلار برای هر اپیزود)
کارگردانان تلویزیونی، گونه کاملاً متفاوتی نسبت به همتاهای سینمایی خود هستند و وضعیت دستمزدهای آنها هم کاملاً متفاوت است. نرخ پایه انجمن کارگردانان آمریکا، 25 هزار و 145 دلار برای یک اپیزود نیم ساعته و 42 هزار و 701 دلار برای یک اپیزود یک ساعته است.
تهیه‌کنندگان (250 هزار الی 2 میلیون دلار)
تعداد تهیه‌کنندگانی که حدود دو میلیون دلار درآمد دارند (مثل جری بروک‌هایمر، اسکات رادین، برایان گریزر و نیل اچ. موریتز) به زحمت از تعداد انگشتان دو دست تجاوز می‌کند. موریتز در حال حاضر در صدر این فهرست قرار دارد. او با قسمت هفتم سریع و خشمگین توانست بروک‌هایمر را پشت سر بگذارد. گفته می‌شود رادین دستمزدی 2.5 میلیون دلاری به علاوه 7.5 درصد فروش اول فیلم را دریافت می‌کند.
ستارگان تلویزیونی (150 هزار دلار الی 1 میلیون دلار برای هر اپیزود)
هالی بری، کاترین هیگل و تی لئونی از جمله بازیگرانی هستند که امسال وارد تلویزیون شده‌اند. به هر کدام از این بازیگران برای هر اپیزود بازی 150 هزار دلار پرداخته شده که فاصله زیادی با دستمزد 15 تا 25 هزار دلاری دارد که به بازیگران گمنام برای یک مجموعه پرداخت می‌شود. اما این بازیگران سینما هنوز به گرد پای بازیگران سرشناس خود تلویزیون نمی‌رسند. جیم پارسونز، جانی گلکی و کالی کوئوکو سوییتینگ برای هر اپیزود از مجموعه تئوری بیگ‌بنگ یک میلیون دلار دریافت می‌کنند. اشتون کوچر برای هر اپیزود دو و نیم مرد، 750 هزار دلار دریافت می‌کند که به عبارتی می‌شود 34 هزار دلار برای هر دقیقه حضور روی صفحه تلویزیون.
نویسندگان سینما (100 هزار الی 1 میلیون دلار به ازای هر پیش‌نویس)
حقوق فیلمنامه‌نویسان سینمایی در حال کاهش است. طبق گزارش انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا، فیلمنامه‌نویسان هالیوود در مجموع سال گذشته 331 میلیون دلار درآمد داشتند که 25 درصد کمتر از سال 2009 است. با این وجود برخی از آنها هنوز از کار و کاسبی خوبی برخوردارند. یک فیلمنامه‌نویس معمولی با فروش یک پیش‌نویس به یک استودیوی بزرگ می‌تواند حدود 100 هزار دلار کسب کند، در حالی که نویسندگان سرشناس می‌توانند 1 میلیون دلار یا حتی بیشتر دریافت کنند.
نویسندگان تلویزیونی (هفته‌ای 3 الی 6 هزار دلار)
در اوضاع نه چندان مساعد استودیوهای هالیوود، انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا می‌گوید اوضاع برای نویسندگان تلویزیونی به مراتب بهتر است که سال گذشته در مجموع 668.5 میلیون دلار دریافت کرده‌اند که تنها 6.2 درصد نسبت به سال 2012 کاهش داشته است. اکثر نویسندگان تلویزیونی با قراردادهای 20 هفته‌ای کار می‌کنند و به طور میانگین هفته‌ای 3 هزار و 800 دلار دریافت می‌کنند که این رقم برای نویسندگان کهنه‌کارتر به 6 هزار دلار در هفته می‌رسد. اما پول واقعی در نوشتن یک اپیزود به تنهایی نهفته است. سرمایه‌گذاران تلویزیونی برای فیلمنامه کامل هر اپیزود، به نویسنده به طور میانگین 24 هزار و 788 دلار پرداخت می‌کنند که این رقم اگر نویسنده بتواند مجموعه خودش را خلق کند، بیشتر هم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا