سفارت انگلیس: منبع اصلی ما روشنفکرانی هستند که دارای زاویه با نظام هستند

مجله فرهنگی هفت راه – گروه فضای مجازی: در ماه‌های اخیر که بحث نشان شوالیه و اقدامات فرهنگی سفارت فرانسه در تهران حسابی داغ بود، برخی مطالب درباره اهداف پشت پرده اعطای اینگونه جوایز فرهنگی و هنری منتشر شد. در این میان، بازنشر اظهارات «حمید رسام»، تحلیلگر بخش سیاسی سفارت انگلیس که در دوران فتنه 88 دستگیر شد، می‌تواند بهترین پاسخ به شبهات موجود در این زمینه باشد.

مجله هفت راه برای آگاهی مخاطبین عزیز از نحوه تعامل فرهنگی سفارت‌های غربی در ایران، بخش‌هایی از سخنان آقای رسام را منتشر می‌کند:

تحلیلگر بخش سیاسی سفارت انگلیس در بخشی از سخنان خود در مورد تلاش‌های سفارت به‌ویژه در جلب روشنفکران و دگراندیشان ایرانی می‌گوید: منبع اصلی ما روشنفکرانی بودند که دارای زاویه با نظام هستند.

وی به نقش‌آفرینی شورای فرهنگی بریتانیا دراین ارتباط‌گیری‌ها اشاره دارد.

رسام در این باره می‌گوید: دو بخش بورس‌ها وپروژه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های شورای فرهنگی بریتانیا بود. برای ایجاد مرتبطین جدید در هر دوره از امتحان‌های آیلس که حدود ۲ هزار نفر در آن شرکت می‌کردند استفاده می‌شد و اطلاعات این افراد در اختیار شورای فرهنگی بریتانیا قرار می‌گرفت.

رسام به اقدام‌های این شورا برای تاثیرگذاری در ارکان حکومتی در جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند و در ادامه اعتراف‌های خود می‌گوید: این شورا از طریق انعقاد پروژه‌هایی مثلاً از وزارت بهداشت هم اطلاعات راجمع آوری می‌کرد و هم تلاش می‌کرد این نهاد‌ها راتحت تأثیرخود قرار دهد.

وی شناسایی و جذب نخبگان ازطریق بورس‌های مختلف به‌ ویژه بورس مخصوص وزارت خارجه انگلیس و نیز تلاش درجهت دستیابی به پیشرفت‌های علمی کشور را ازدیگر اهداف شورای فرهنگی بریتانیا و سفارت انگلیس در تهران بر می‌شمارد.

حمید رسام با اشاره به ارتباط گیری سفارت انگلیس باNGO‌ها، در مورد اهمیت راهبرد دیپلماسی عمومی برای سفارت انگلیس می‌گوید: راهبرد و سیاست دیپلماسی عمومی ازاساسی‌ترین شیوه ها در کشورهای مورد هدف بود و سفارت انگلیس در تهران از طریق وزارت خارجه، سالانه ۳۰۰ هزار پوند برای این منظور دریافت می‌کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا