نویسنده فرانسوی نشانی را که احمدشاه قاجار قبول کرده بود، رد کرد!/ توماس پیکتی: این پایین‌ترین درجه تعریف‌شده نشان افتخار در فرانسه است

 مجله فرهنگی هفت راه:  گاردین در گزارشی از رد نشان شوالیه توسط یک اقتصاددان فرانسوی خبر داده است. این اقتصاد دان که کتابش بعنوان کتاب سال اقتصاد 2014 نیز برگزیده شده بود اینکه نشان شوالیه از سطح پایینی برخوردار است را یکی از دلایل این تصمیم دانسته است.

توماس پیکتی ضمن عدم پذیرش پایین‌ترین نشان کشور فرانسه (درجه شوالیه نشان لژیونردونور) که ناپلئون بناپارت آن را درسال 1802 بنیان گذاشت، اعلام کرد دولت نباید تصمیم بگیرد چه کسی مفتخر به دریافت این جایزه شود!

نویسنده کتاب «سرمایه در قرن 21» که آشوبی در نظام سرمایه‌داری غرب در سال 2014 ایجاد کرد، به عنوان برنده کتاب سال اقتصاد 2014 از سوی فایننشیال تایمز، ضمن رد نشان لژیون دونور، که اصلاً نشانی حکومتی است و پایین‌ترین درجه تعریف‌شده نشان افتخار در فرانسه است– گفت بهتر است آن‌ها تمرکز خود را روی افزایش رشد در فرانسه و اروپا متمرکز کنند.

thomas-piketty

نویسنده 43 ساله فرانسوی در پاسخ به خبر منتشرشده از سوی آژانس فرانس پرس که نوشت وی برای دریافت نشان شوالیه (نشان افتخار knight) به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای به مدت 25 سال نامزد دریافت این جایزه شده است- این اظهارات را بیان کرد.

وی تأکید کرد که بر این باور است که این وظیفه دولت نیست که دیگران را شایسته دریافت جایزه کند. گفتنی است در آستانه سال نو میلادی گفته شد پاتریک مودیانو برنده نوبل ادبیات 2014 نیز مستحق دریافت این نشان شده است.

البته توماس پیکتی در راه پس زدن به نشان افتخار تنها نیست و در طول سال‌های اخیر افرادی مانند آلبرکامو، ژان پل سارتر و سیمون دوبوار نیز دریافت نشان افتخار مشابه را رد کرده بودند.

خبرگزاری کتاب ایران نیز با بازتاب این مطلب گاردین، افزوده است: نشان لژیون دونور 5 درجه تعریف‌شده دارد که شوالیه/Chevalier پایین‌ترین آن محسوب می‌شود (تاکنون 74384 نفر آن را دریافت کرده‌اند ازجمله احمدشاه قاجار، سعید نفیسی، احسان نراقی جامعه‌شناس و نویسنده، محمود دولت‌آبادی نویسنده، لیلی گلستان مترجم و مؤلف و محمدرضا شجریان خواننده) و درجات بالاتر به ترتیب شامل:

Officier ، (دارنده نشان شوالیه حداقل به مدت 8 سال )
Commandeur, (دارنده نشان Officier به مدت حداقل 5 سال )
Grand Officier, (دارنده حداقل 3 سال نشان Commandeur )
و
Grand Croix (ناپلئون خودش این نشان را آویزان می‌کرد) (دارنده حداقل 3 سال نشانGrand Officier )
است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا