رضاداد مرا فریب داد/ سر خزاعی را کلاه گذاشتم و فیلمم را بدون اصلاح پخش کردم!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه سینما: عبدالرضا کاهانی که آخرین فیلمش با عنوان «استراحت مطلق» از جشنواره فیلم فجر حذف شده است، امروز در یک نشست خبری درباره این اتفاق سخن گفت.

کاهانی که پیش از این ساخت فیلمهایی چون «بی‌خود و بی‌جهت» را در کارنامه دارد، در بین خبرنگاران از رفتار مدیران سینمایی دولت یازدهم به شدت انتقاد کرد.

مهمترین بخشهای سخنان کاهانی را به انتخاب خبرگزاری نسیم در ادامه می‌خوانید:

در شان من و شما نیست که نشست برگزار کنیم اما مجبور شدم؛ سعی کردم حرفی درباره حواشی فیلمم نزنم؛ متأسفانه مرا کارگردان همیشه معترض نشان داده اند درحالیکه دو سال است هیچ گفتگویی با رسانه‌های داخلی نداشته ام.

چیز عجیبی نیست که فیلمم در جشنواره فجر امسال نباشد. مدیران در این دوره هم رفتارشان کپی مدیران قبلی است. همین رأی نیاوردن فیلم در جشنواره را مدیران قبلی هم میزدند. جشنواره فجر جایی است که برای حضور امثال من و فیلم‌هایی که مدل فیلم‌های من ساخته می‌شود، جای غلطی است. نه در افتتاحیه و نه در اختتامیه جایی نداریم. سالهای گذشته در جشنواره فیلمم به نمایش درمی آمد اما امسال همین را هم ندارم.

من «استراحت مطلق» را به جشنواره ندادم درواقع توسط دوست نازنینی با پا درمیانی به جشنواره ارائه شد تا کمک ‌بشود برای دریافت پروانه نمایش فیلم. چون از اول مهرماه درخواست پروانه نمایش داده بودم.

برای من حیرت آور است حتی تاریخ اکران فیلم “استراحت مطلق” را با هماهنگی من برای نمایش در برج میلاد مشخص کرده بودند حتی در جلسه با مدیران، درباره فیلمی که در خارج از ایران ساخته‌ام نیز صحبت به میان آمد که در بخش بین الملل جشنواره باشد؛ اما بدقولی آنان را دیدم.

برای اولین‌بار با یک مدیر سینمایی شام خورده‌ام و تصمیم گرفتم تغییرات در فیلم را بپذیرم حتی با پای خودم به وزارت ارشاد رفتم و تعهد شفاهی دادم که تغییرات آنها را در فیلم انجام بدهم.

از خودم خجالت می‌کشم درباره جشنواره فیلم فجر صحبت می‌کنم چون برای حضور در آن اشتیاقی ندارم. برعکس برخی که برای آن دست و پا میزنند. همچنان که همه جوایز آن قابل حدس است. سیمرغ‌های زیادی نیز از فیلمهای من حذف شده؛ بنابراین نبودن ما هم در جشنواره بهتر است.

این روزها فیلم‌هایی با هزینه‌های بالا ساخته می‌شود اما یکی مثل من باید نگران یک لنز 40 باشم و یا حتی باید مبارزه کنم با خانه سینما تا بتوانم از یک فیلمبردار جوان در کارم، استفاده کنم.

تا امروز 7 فیلم حاضر در جشنواره امسال را دیده‌ام و من هم مثل هیات انتخاب از این فیلم‌ها شگفت‌زده‎ام ولی از این جهت که فیلمها محتاط شده اند. سیاست‌ها به شکل پنهان به فیلمسازان منتقل شده است. جشنواره امسال همه را شگفت زده می کند چرا که یک جشنواره کاملا خنثی است.

افتخار من این است که همه فیلمهایم را با با یک میلیارد و 500 هزار تومان ساخته ام؛ فیلمهای پرهزینه سینما را هم ببینید. «استراحت مطلق» قطعا اسفندماه نمایش داده می‌شود و پروانه نمایش آن را هم خدا خواهد داد. برای اکران فیلم‌هایم مبارزه میکنم چون حیات سینمای من به فروش وابسته است. متاسفانه ما تنها جایی هستیم که می‌توان فیلم نفروش ساخت و باز هم فیلمهای دیگری با هزینه بالاتر ساخت.

از 2 سال پیش به من پروانه ساخت نداده‌اند بنابراین به فرانسه رفتم تا فیلم بسازم و بعد از آن با حضور مدیران جدید آمدم تا باز در ایران مشغول شوم. «استراحت مطلق» را پخش جهانی میکنم؛ همین دولت میتوانست شریک موفقیت فیلمم باشد. اگر اسم من روی فیلم نبود راحت به آن مجور میدادند و حتی به اسکار هم میرفت.

من هم با مجلس برای استیضاح علی جنتی موافقم البته به این دلیل که فیلم‌های ما اکران نمی‌شود. 16 مورد اصلاحیه برای فیلم در نظر گرفته بودند؛ “استراحت مطلق” 76 دقیقه است و یک دقیقه آن را کم نمیکنم چون اگر اصلاح بشود دیگر دیگر سینمایی نخواهد بود.

رضا عطاران و همسرش فریده فرامرزی در این فیلم حاضرند؛ علیرضا رضاداد پیشنهاد داد تا در ابتدای فیلم بنویسند که این دو زن و شوهر هستند و برخوردشان مشکل شرعی ندارد. این مهمترین مشکل فیلم بود.

حجت الله ایوبی با من تماس گرفت و جلسه‌ای با او داشتم. همانجا به او گفتم شمقدری و سجادپور من را خیلی اذیت کرده‌اند اما انگار آنها مدیران بهتری نسبت به شما بودند. به نظرم تفاوت روحانی و احمدی‌نژاد تنها در یک لبخند است.

متاسفانه رضاداد مرا فریب داد؛ من در دوران دبیری محمد خزایی حتی سر او را کلاه گذاشتم و «بی خود و بی جهت» را تغییر ندادم ولی اکران کردم. «استراحت مطلق» هم مشکل ندارد و به کسی برنمی‌خورد.

من از ایران مهاجرت نمی‌کنم و دلیلی برای این کار نمی‌بینم. اگر بیرون فیلم می‌سازم چون می‌خواهم فضاهای جدید را تجربه کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا