بحران لغو نظارت بر فیلم‌های سینمایی در مصر/ عقب‌نشینی مسئولان مصری در برابر منتقدان

مجله فرهنگی «هفت اره»- گروه سینما: پس از آنکه مدیر «دستگاه نظارت بر تولیدات هنری» مصر از پایان نظارت بر فیلم‌های سینمایی خبر داده و گفته بود که به رده‌بندی سنی برای فیلم‌ها اکتفا می‌کند موجی از انتقادات ایجاد شد که نهایتا با عقب‌نشینی دستگاه نظارتی به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: بحران لغو نظارت بر فیلم‌های سینمایی در مصر و عقب‌نشینی مسئولان مصری

به گزارش فارس، تنش از آنجا آغاز شد که «عبدالستار فتحی» مدیر «دستگاه نظارت بر تولیدات هنری» در مصر در گفت‌وگو با یک شبکه خبری در این کشور از پایان نظارت بر فیلم‌های سینمایی از ابتدای آوریل آتی(نیمه فروردین 94) خبر داده و گفته بود که تنها به رده‌بندی سنی برای فیلم‌ها اکتفا می‌کند.

خبر لغو نظارت بر فیلم‌های سینمایی در مصر و رجوع به رده‌بندی سنی برای سینمای لاغر مصر خبری بود که موجبات واکنش‌های متفاوتی را فراهم آورد؛ برخی اجرای این ایده را غیرممکن و برخی بالکل چنین کاری را رد کردند.

یکی از این افراد «سمیره عبدالعزیز» بازیگر مصری بود که گفت: این بزرگترین اشتباهی است که «دستگاه نظارت بر تولیدات هنری» انجام می‌دهد؛ تحت عنوان آزادی خلاقیت و بیان ما شاهد فیلم‌های سیاه و ناپسندی بوده‌ایم که شهرت مصر در خارج را از بین برده است و حتی یکی از آن فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی موفق نبوده است.

وی تنها توشه آزادی بیان و خلاقیت هنری را حرکت جوانان مصری به سمت سیگار و موادمخدر و بیان الفاظ ناپسند عنوان کرد و افزود: آزاد کردن فیلم‌های سینمایی از قید نظارت طرحی است که موجب از بین رفتن نیروی جوان کشور می‌شود؛ چیزی که ما بیش از هر وقت به آن احتیاج داریم.

امیر العمری منتقد سینمایی مصر البته سخنانی مبنی بر رجوع به رده‌بندی سنی را دلیلی بر حذف نظارت نمی‌داند و می‌گوید: این اتفاق در کشورهای غربی رخ داده اما این مسئله به میزان آزادی‌های عمومی برمی‌گردد ولی مصری که آزادی عمل سیاسی و مدنی را محدود کرده است چگونه می‌خواهد چنین آزادی‌ئی ایجاد کند.

وی نتیجه‌گیری کرد: با توجه به مشکلات سیاسی این روزهای مصر نه تنها نظارت کمتر نخواهد شد بلکه شاهد دخالت ارتش و نیروهای امنیتی نیز خواهیم بود و مسئولان مصری که نمی‌توانند قوانین راهنمایی و رانندگی را در خیابان اجرایی کنند، نخواهند توانست رده‌بندی سنی را اجرایی کنند.

نادر عدلی منتقد دیگر مصری نیز درباره امکان اجرای رده‌بندی سنی در سینمای مصر تشکیک کرده و می‌گوید: سالن‌های سینما که با مشکل مالی مواجهند از اجرای قوانین طفره رفته و برای پول بیشتر بچه‌ها را وارد سالن‌هایی که مختص به کودکان است می‌کنند.

پس از این حملات و انتقادات بود که «عبدالستار فتحی» مدیر «دستگاه نظارت بر تولیدات هنری» مصر در عقب‌نشینی از سخنانش عنوان کرده صحبت‌های او درست درک نشده است.

وی با اذعان به اینکه لغو نظارت بر فیلم‌ها آرزوی هنرمندان بوده ولی توسط کارگردانان برجسته رد شده، گفت: در آمریکا نظارت تهیه‌کنندگان را داریم و در فرانسه نظارت جامعه مدنی را و هیچ دولتی را پیدا نمی‌کنید که در آن نظارت بر تولیدات هنری وجود نداشته باشد و ما هم نمی‌توانیم تضمین کنیم که فردا فیلم مستهجنی تولید نشود.

فتحی با بیان اینکه مصر دارای سیستمی دینی و ملی است و فرانسه هم نیست، افزود: قوانینی را باید تغییر داد اما تصمیمی چون لغو نظارت تصمیمی نیست که من به عنوان مدیر «دستگاه نظارت بر تولیدات هنری» بتوانم بگیرم و این در اختیار مقامات بالا و نیازمند بحث‌های قانونی و اجتماعی است.

وی البته بر رده‌بندی سنی فیلم‌ها در سینمای مصر تاکید کرد و گفت: برخی این سخن را به تشویق به ساخت فیلم‌های مستهجن تفسیر کرده‌اند اما ما 4 خط قرمز جدی داریم؛ تبلیغ فسق و فجور، تبلیغ کفر، تبلیغ خشونت و توهین به روابط مصر و کشورهای دیگر ممنوع است.

فتحی به بحث و بررسی مسئله رده‌بندی سنی در «اتاق صنعت سینمای مصر» اشاره کرد و افزود: برخی فیلم‌ها هست که نمی‌توان بالکل آنها را رد کرد و بهتر است برای نمایش آنها به رده‌بندی سنی رجوع کرد و البته برای اجرایی کردن آن نیز فکرهایی داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا