بالاخره «شهر کتاب» خصوصی است یا دولتی؟

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: جایزه ادبی «فرشته» جدیدترین جایزه فرهنگی است که در عرصه فرهنگ و هنر کشور متولد شده است. این جایزه از سوی شهر کتاب «فرشته» برگزار شده و فراخوان داده است. موضوع محوری اولین دوره این جایزه هم «دهه شصت» اعلام شده است.

اما صرف نظر از ترکیب عجیب هیئت انتخاب آثار که چهره‌های غیر مرتبط با ادبیات همچون فاطمه معتمدآریا را در خود جای داده -و البته اینچنین توجیه شده است که قرار است از سالهای بعد بخشهایی غیر از داستان هم به این جایزه اضافه شود- و سوالاتی که درباره موضوع آن وجود دارد، آنچه دوباره قابل ذکر است پرداختن به یک سوال قدیمی درباره شهر کتاب ها است.

اکنون که قریب دو دهه از تاسیس اولین شهر کتاب می‌گذرد هنوز مشخص نیست که این مجموعه تا چه میزان وابسته به مجموعه‌های دولتی است و تا چه میزان خصوصی است. اگرچه مسئوللان موسسه شهر کتاب و مدیران شهرداری تهران -که بیشترین وابستگی احتمالی میان این دو مجموعه تصور می‌شود – هرگونه ارتباط سازمانی و مالی را بین شهرکتاب و شهرداری انکار می‌کنند اما واقعیتها حکایت از آن دارد که شهر کتاب خیلی هم دستش بیرون از جیب بیت المال نیست.

بهتر است یکبار برای همیشه بصورت واضح و مشخص تکلیف خصوصی یا دولتی بودن این موسسه فرهنگی مشخص شود تا آنوقت اهالی ادبیات و منتقدان بتوانند به درستی به نقد فعالیتهای این مجموعه بپردازند. درباره جایزه فرشته هم اگرچه هم اکنون می‌توان نکات قابل توجهی را بیان کرد اما آنچه اهمیت دارد همین امر است که تا وقتی تکلیف آنچه در بالا گفته شد به درستی مشخص نشده باشد، نمی‌توان با رویکردی مشخص به این موضوع پرداخت. هرچند که هیئت انتخاب این جایزه به تنهایی نکات فراوانی را روشن و پیشاپیش مشخصات خروجی احتمالی آن را عیان می‌کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا