پیشنهادهای مسجدی برای کتاب‌دوستان

جایزه ادبی شهید غنی‌پور در چهاردهمین دوره برگزاری دوشنبه شب این هفته برگزیدگان خود را شناخت تا اهالی مسجد جوادلاائمه(ع) باردیگر از منوی پیشنهادی خود برای کتاب دوستان رونمایی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،  یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای برگزاری جشنواره‌ها و جوایز فرهنگی و هنری، ارائه فهرستی از آثار برگزیده از میان خیل تولیدات موجود در بازار است که می تواند به عنوان فهرست پیشنهادی، راهنمایی برای علاقمندان باشد تا در جریان بهترینهای هر حوزه قرار بگیرند و فرصت بهره مندی از آنها را از دست ندهند.

این ویژگی در حوزه ادبیات و نشر به واسطه حجم بالای تولیدات سالیانه ارزش دو چندانی پیدا می‌کند. یکی از جوایز معتبر و حالا دیگر باسابقه در حوزه نشر و کتاب همین جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور است که چهاردهمین دوره آن همین چند روز پیش برگزیدگان خود را شناخت.

نکته قابل توجه درباره این جایزه برگزاری کامل آن توسط بخش خصوصی و آن هم به همت جمعی از بروبچه های قدیمی مسجد جواد الائمه(ع) است. این ویژگی باعث دوری این جایزه از آسیب های معمول در جشن‌ها و رویدادهای دولتی و نیز نسبت تعریف شده آن با جریان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس شده است.

در این گزارش مختصر سعی داریم با آثار جای گرفته در منوی پیشنهادی هیأت داوران این جایزه از میان آثار منتشر شده در سال ۹۲ بیشتر آشنا شویم. آثاری که می توانند از همین امروز یکی از گزینه های مطالعات نوروزی در تعطیلات پیش رو باشند.

بخش کودک؛ قصه‌های سر و ته

«خاله قابلمه»، «آینه پری»، «درخت غرغرو»، «به دنبال ماه پیشونی»، «گرگ و هندوانه»، «جارو»، «زنگوله»، «پسر و گرگ»، « «آلوچه»، «خاله سوسکه»، «سال نو، خانه نو!»، «لوبیای سروته»، «کدو قلقله زن» و «فیل اومد آب بخوره» عنوان چهارده داستان آشنایی است که محمدرضا شمس با نگاهی متفاوت اقدام به بازروایت «سروته» آن‌ها کرده است.

«قصه‌های سروته» در واقع مجموعه همین چهارده قصه است که با دخل و تصرف شمس به صورت به ظاهر اشتباهی روایت شده تا حس تخیل کودکان را با خود همراه کند.

قصه های سر و ته

به عنوان نمونه قصه «کدو قلقله زن» این طور آغاز می‌شود: «کدو قلقله زن، پیرزنش را گم کرده بود. قل قل داشت دنبالش می‌گشت. رسید به شیر، پرسید: آقا شیره! تو پیرزن منو ندیدی، نبردی؟ یه لقمه خام نکردی، نخوردی؟…»

کتاب «قصه‌های سروته» که از نگاه داوران جایزه ادبی شهید غنی پور بهترین کتاب سال گذشته برای کودکان است در ۳۶ صفحه رنگی با شمارگان ۱۰هزار نسخه و قیمت ۳هزار تومان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«تنبل پهلوان»، «تو مادر منی؟»، «طوطی و بقال»، «خواب و پسرک»، «افسانه روباه حیله گر» و «یک سبد سیب، لانه ای برای دم سیاه» از دیگر کتاب‌های محمدرضا شمس است.

بخش نوجوان؛ این وبلاگ واگذار می‌شود/ بچه‌های کارون

داوران جایزه غنی‌پور از میان کتاب‌های نوجوان یکسال گذشته دو کتاب را برگزیدند؛ یکی به عنوان کتاب سال و دیگی به عنوان اثری شایسته تقدیر.

«دختر نوجوانی به نام درنا دفترچه مردی را می‌یابد و داستان او را در وبلاگی می‌نویسد. مردی که بیش از سی سال منتظر است تا دسته کلیدی را به دست صاحبش بسپارد. با انتشار این وبلاگ نشانه‌ها و شعله‌های عشقی قدیمی پیدا می‌شود.» این خلاصه داستان کتاب سال شهید غنی‌پور برای مخاطبان نوجوان است.

این وبلاگ واگذار می شود

رمان «این وبلاگ واگذار می‌شود» نوشته فرهاد حسن‌پور با موضوعي اجتماعي نوشته شده و طراحی صفحات آن مانند وبلاگ است. این کتاب را نشر افق با قیمت ۷۰۰۰ تومان و با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه راهی بازار نشر کرده است.

«سمفونی حمام»، «گاه روشن گاه تاریک»، «بزرگترین خط‌کش دنیا»، «آبی‌تر از آبی»، «دارکوب و کرگدن» و «هندوانه به شرط عشق» از آثار قبلی حسن زاده است.

رمان تحسین شده «بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان نیز که همین هفته گذشته در میان برگزیدگان کتاب سال دفاع مقدس نیز جای گرفته بود از سوی داوران جایزه شهید غنی‌پور به‌عنوان اثری شایسته تقدیر معرفی شد.

بچه های کارون

بچه‌های کارون که دهقان خود از آن به عنوان ادای دینش به دفاع مقدس یاد می‌کند از یک واقعیت تاریخی در مورد تصرف خرمشهر توسط عراق و بازپس گرفتن آن توسط ایرانی‌ها نشات می‌گیرد اما دهقان با چاشنی طنز و نیز احساسات خاص انسان ایرانی در بستر جنگ از دل آن داستانی خلق کرده که به سادگی نمی‌شود قبل از به پایان رساندنش آن را به زمین گذاشت. «بچه‌های کارون» را سال گذشته نشر سوره روانه بازار کتاب کرده بود.

«سفر به گرای ۲۷۰ درجه»، «گردان چهار نفره»، «من قاتل پسرتان هستم»، «دشت بان» و «پرسه در خاک غریبه» برخی از آثار شاخص دهقان در حوزه ادبیات محسوب می‌شود.

بخش انقلاب و دفاع مقدس؛ گرگ سالی/ آبنبات هل دار/ کلاه جادویی و مجسمه مسی

نام جایزه ادبی شهید غنی‌پور با نام زنده یاد امیرحسین فردی گره خورده است. حالا هیأت داوران این جایزه آخرین یادگار منتشر شده از این نویسنده سرشناس ادبیات انقلاب در بازار کتاب را به عنوان کتاب ویژه سال گذشته در حوزه انقلاب و دفاع مقدس معرفی کرده اند.

رمان «گرگ سالی» که دنباله‌ای بر رمان تحسین شده «اسماعیل» است و امیرحسین فردی در واپسین روزهای عمر خود برای انتشار آماده كرد، با مضمونی ضد استعماری به نگارش درآمده است.

امیرحسین فردی ـ گرگ سالی

گرگ سالی پیش از انقلاب اسلامی را روایت می‌كند كه آمریكایی‌ها و اسرائیلی‌ها در اطراف مجتمع اقتصادی كشاورزی مغان دست به اصلاح نژاد گرگ‌ها می‌زنند، اما این گرگ‌های اصلاح نژادی توسط آمریكایی‌ها مبدل به گرگ‌های آدمخوار می‌شوند و زندگی را بر مردم منطقه تنگ می‌كنند. رمان «گرگ سالی» كه جلد دوم رمان اسماعیل است در ۹ فصل در سال ۱۳۹۲و با مبلغ ۱۷۹۰۰ تومان توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

اما در کنار این انتخاب ویژه داوران شهید غنی پور کتاب «آبنبات هل‌دار» نوشته مهرداد صدقی را به عنوان کتاب سال در حوزه انقلاب و دفاع مقدس برگزیدند.

آبنبات هل دار

آبنبات هل‌دار به قلم مهرداد صدقی از نویسندگان مطرح خراسان شمالی در زمینه طنز است که توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری به چاپ رسیده است که کاندیدای نهایی چهاردهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور می‌باشد و روایت‌گر سال‌های دوران دفاع مقدس تا بازگشت آزادگان به کشور است، که از نگاه یک کودک بجنوردی روایت می‌شود.

رمان «کلاه جادویی و مجسمه مسی» اثر محمد حنیف نیز سومین کتاب در حوزه انقلاب و دفاع مقدس است که از سوی داوران جایزه غنی پور تحت عنوان شایسته تقدیر معرفی و برگزیده شد.

کلاه جادویی و مجسمه مسی

«کلاه جادویی و مجسمه مسی» آخرین اثر داستانی محمد حنیف، روایتی از دغدغه‌های یک حاکم، آسیب‌های حکومتی و عوامل شکل‌گیری انقلاب است. به گفته خود نویسنده، این اثر یک رمان کاملاً ایرانی است که در آن به شیوه داستان ایرانی از داستان در داستان، نقالی و قصه‌گویی عامیانه استفاده شده است.

رمان ۲۵۶ صفحه‌ای «کلاه جادویی و مجسمه مسی» در شمارگان ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان از سوی انتشارات عصر داستان منتشر و به ویترین کتابفروشی‌ها رفته است.

بخش رمان آزاد؛ این وصله‌ها به من می‌چسبد

داوران جایزه شهید غنی‌پور در کنار آثار موضوعی برگزیده نیم نگاهی هم به جریان آزاد نشر داشته و در همی راستا رمان «این وصله ها به من می چسبد» به قلم احمد غلامی به عنوان کتاب برگزیده سال در بخش «رمان آزاد» معرفی شد.

این رمان کوتاه احمد غلامی که توسط انتشارات نیلوفر روانه بازار شده روایت‌های داستانی در فرم سفرنامه است.

این وصله ها به من می چسبد

کتاب به صورت سفری بیرونی (اصطلاح خود نویسنده) روایت می‌شود. شخصیت اصلی شبیه خودِ نویسنده است و در روزنامه شرق کار می‌کند و یک روز تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن درختی که از خاطرات دوران کودکی به یادش مانده راهی سفر شود. در این سفر همراه با کی‌یرکه‌گور (نام لندرور قراضه‌اش) اطراف ایران را می‌گردد و با داستان زندگی شخصیا اصلی و آدم‌هایی که می‌بیند آشنا می‌شویم.

احمد غلامی که از روزنامه نگاران ادبی فعال و با سابقه است پیشتر نیز آثاری همچون «فعلاً اسم ندارد»، «کفش‌های شیطان را نپوش»، «تذکره الانسان»، «تو می‌گی من اونو کشتم»، «آدم‌ها» و «جیرجیرک» را به رشته تحریر درآورده و روانه بازار کتاب کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا