مرغ همسايه كرگدنه!

قبل از تحرير: بله؛ من هم متوحه هستم كه وقتي عنوان يك ستون ثابت، «سه‌شنبه خدا كوه را آفريد» است يعني بايد هر سه‌شنبه منتشر شود ولي خب واقعا نشد. اين يك روز تاخير را هم كه به دليل مشغوليات پايان سال بود، به بزرگواري خودتان ببخشيد.

مجله فرهنگي هفت‌راه – مهدي خانعلي‌زاده: آنقدر در اين سال‌ها از سوي سينماگران وطني شنيده‌ايم «هنر را سياسي نكنيد» كه وقتي دو سال قبل، تصاوير حضور يك بانوي سياهپوست در مراسم اسكار براي اهداي جايزه بهترين فيلم (آن هم به يك فيلم صد در صد سياسي و ضدايراني) را ديديم، مدتي زمان برد تا بفهميم كه مهد سينماي جهان هم جايزه سينمايي را «يك مقام عالي رتبه سياسي» در كاخ رياست جمهوري اهدا مي‌كند.

حالا دو سال از آن ماجرا گذشته و خانم اوباما باز هم روبروي دوربين‌هاي تلويزيوني قرار گرفت تا به زبان شيرين فارسي، «نوروزتان مبارك» بگويد و براي ايرانيان آرزوي سالي خوش و پر از موفقيت كند.

كاري به مسائل سياسي پشت پرده و روي پرده اين ماجرا ندارم. موضوعي كه براي من در درجه اول اهميت است، نوع برخورد اهالي هنر و فرهنگ با ديپلماسي رسانه‌اي كه از سوي سياستمداران اتخاذ مي‌شود، است.

تصور كنيد رئيس‌جمهور يا يكي از مقامات رسمي ايران، تصميم بگيرد تا به زباني غير از زبان رسمي كشور (مثلا عربي، تركي، ارمني و …) يك مناسبت ملي يا دستاورد بين‌المللي را به يكي از كشورهاي جهان تبريك بگويد. قطعا همين افرادي كه امروز و از گوشه كافه‌هاي تهران براي ميشله اوباما كف مي‌زنند، مسئول ايراني را به باد تمسخر و تحقير مي‌گيرند و در باكلاس‌ترين جايگاه، او را پوپوليست و عوام‌فريب مي‌نامند.

اصلا چرا راه دور برويم؟ در همين جشنواره فيلم فجر خودمان كه دوره سي‌وسوم آن چند هفته پيش برگزار شد، حضور مقامات دولتي حتي با مسئوليت‌هاي فرهنگي (نظير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي) با چنان واكنش منفي از سوي اهالي سينما و هنر روبرو مي‌شود كه انگار چه جنايت عظيمي در حق فرهنگ و هنر مملكت روا شده است؛ چه برسد به اينكه همسر رئيس‌جمهور بخواهد از يك فيلم ضدآمريكايي تقدير كند و سيمرغ بهترين فيلم را از خيابان پاستور به اين فيلم اهدا كند.

اينجاست كه دم خروس شبه روشنفكران وطني بيرون مي‌زند و صداي تشويق‌شان تبديل به اعتراض و «زنده باد» و «مرده باد» مي‌شود. به چه بهانه‌اي؟ بله؛ نبايد ساحت مقدس هنر و فرهنگ را به سياست آلوده كرد!

چند سال پیش سریال فوق‌العاده «صاحبدلان» در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش شد که در آن، بازیگر نقش محمود مونولوگی را بیان کرد که شاید مناسب‌ترین تحلیل برای این اقدام همسر رئیس‌جمهور آمریکا باشد: «لامصب این دنیا دستگاه دومنظوره است. هم میش رو گرگ می‌کنه؛ هم گرگ رو تو لباس میش می‌کنه.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا