درد بی‌رئیسی و چشمان گرد شده در راهروهای نمایشگاه کتاب

مجله فرهنگی هفت راه-گروه کتاب: در آستانه نمایشگاه کتاب قرار داریم. از امروز که این یادداشت منتشر می شود کمتر از یک ماه دیگر نمایشگاه کتاب برپا می‌شود اما هنوز یکی از مهمترین نهادهایی که در این زمینه نقش مهمی و موثری دارد مسئول ندارد.

با یک احتساب ساده از 11 بهمن 1393 تا امروز نزدیک 70 روز است که اداره کتاب یا به تعبیری دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با سرپرستی اداره می‌شود و طبیعتاً همه می‌دانند با سرپرست اداره شدن یعنی چه! البته به تازگی حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد خبر داده که رئیس اداره کتاب در آستانه نمایشگاه کتاب انتخاب خواهد شد.

ناشران همه ساله از دو ماه مانده به پایان سال خود را آماده حضور در نمایشگاه می‌کنند و این یعنی سرعت بخشیدن به همه امور. بالتبع همه انتظار دارند تازه‌های نشر خود را به نمایشگاه کتاب برسانند و این موج سنگین انتشار کتاب را نیز وزارت ارشاد باید تحمل کند. طبیعی هم هست که در این میان خطاهایی نیز صورت بگیرد اما خطای یک دستگاه را مسئول آن جمع می‌کند و وقتی مسئولی نباشد سرپرستی باید این مسائل را رفع و رجوع کند که اولا تخصص لازم را ندارد و ثانیا مطمئن نیست که مسئول قطعی آن نهاد است.

در این میان آنچه از دست می‌رود فرصت درست بررسی کتاب‌هاست و در این میان است که درصد خطاها بالا می‌رود و عده‌ای از این خلا سوءاستفاده‌های لازم را خواهند برد تا آثار مدنظر خود را که در شرایط عادی از چرخه ممیزی رد نمی‌شود را در نمایشگاه کتاب عرضه کنند.

بی تردید نظارت محتوایی بر آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین کارهای بخش‌های نمایشگاه است ولی وقتی رئیس اداره کتاب تازه می‌خواهد در آستانه نمایشگاه کتاب منصوب شود دیگر وقتی ندارد تا ببیند در این وادی چه خبر است و تازه در نمایشگاه کتاب می‌ خواهد مثل مردم عادی با کتاب‌ها آشنا شود. البته این مسئله حسنی هم دارد؛ شاید مدیر جدید وقتی در راهروهای نمایشگاه قدم می‌زند و برخی کتاب‌ها را می‌ببنید یک‌هو چشمانش از تعجب گرد شود که چه کسی به این کتاب‌ها مجوز داده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا