كبوتر با كبوتر؛ «استراحت مطلق» با «فاطما گل»

مجله فرهنگي هفت راه – مهدي خانعلي‌زاده: الحمدالله كه وجود نعمت ماهواره و شبكه‌هاي فارسي زبان در خانه محروم هستيم و مانند آن مربي مطرح فوتبال هم نمي‌توانيم از خانه همسايه، توليدات فاخر و ارزشمند كشورهاي دوست و برادر را تماشا كنيم اما همه اينها باعث نمي‌شود تا از اخبار و حواشي مربوط به اين برنامه‌ها بي‌خبر بمانيم.

به لطف شبكه‌هاي اجتماعي، ما هم باخبر شديم كه سريالي تركيه‌اي با عنوان «فاطما گل» از يكي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان در حال پخش است كه اتفاقا محتوايي بسيار غيراخلاقي و مستهجن دارد و محور اصلي روايت داستاني آن بر مبناي يك تجاوز گروهي به يك دختر است!

اشتباه نكنيد؛ قرار نيست در اين يادداشت درباره مضرات سريال‌هايي از اين دست صحبت كنيم؛ بلكه ماجرا كاملا داخلي و مربوط به مديران ارشد فرهنگي كشور است كه اساسا براي راضي نگه داشتن جمع شبه روشنفكران، حاضرند چشم‌هايشان را بر بسياري از اقدامات و قانون‌شكني‌ها ببندند.

ماجرا از اين قرار است كه ناكامي فيلم غيراخلاقي «استراحت مطلق» در جذب مخاطب، سبب شد تا تهيه كننده اين فيلم براي تبلغ آن دست به اقدامي عجيب (و البته هم جنس با فيلم خود) بزند و آنونس اين فيلم را در تبليغات ميان برنامه سريال «فاطما گل» در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش كند.

در همين زمينه، يكي از روزنامه‌ها درباره روش‌هاي عجيب تبليغ اين فيلم نوشته است: «سرمایه گذاران این پروژه برای رسیدن این فیلم به سطح فروشی که هزینه تولید را بازگرداند، اقدام به تبلیغات تازه‌ای کردند و آن هم تبلیغ استراحت مطلق پشت شیشه‌های خودروهای شخصی و دعوت طرفداران این فیلم را چنین تبلیغی بود اما این روش، تنها ابتکار عوامل استراحت مطلق نبود و اتفاق دیگری که در سینما شبیه زلزله بود، پخش آنونس‌های این فیلم در تبلیغات میان برنامه در حین پخش سریال فاطما گل در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بود.»

sacascaca

البته اين مساله چندان هم ناراحت كننده نيست. بالاخره فيلمي كه مي‌خواهد با لخت شدن بازيگر مرد روبروي يك بازيگر زن (با اين استدلال كه اينها زن و شوهر واقعي هستند) و نمايش صريح صحنه‌هاي استعمال مواد مخدر، جلب توجه كند، بايد هم با تبليغ در يك سريال مستهجن به دنبال بالا بردن فروش خود باشد. بديهي است كه «كبوتر با كبوتر، باز با باز… كند همجنس با همجنس پرواز.»

اما اين همه ماجرا نيست. بر طبق قانون، استفاده تبليغاتي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز كاملا غيرقانوني و قابل پيگرد است. هر چند از مسئوليني كه جايگاه و مسئوليت خود را در راستاي اهداف فرهنگي انقلاب اسلامي نمي‌دانند و صراحتا مي‌گويند كه بايد براي همه هنرمندان – حتي ضدانقلاب‌ها و ضد دين‌ها – شرايط براي فعاليت را فراهم كرد، انتظار برخورد نمي‌رود اما قطعا جاي اين مطالبه وجود دارد كه به عنوان مجري قانون با اينگونه قانون‌شكني‌هاي واضح برخورد كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا