کدام تئاتر باعث تذکر رهبر انقلاب به وزیر ارشاد شد؟

یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تذکر رهبر انقلاب به وزیر ارشاد در حاشیه بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب گفت: نگرانی مطرح‌شده در موضوع نمایش، بیشتر ناظر به اجرای یک تئاتر در مشهد بود.

132990

به گزارش هفت راه، یکی از نکات مشترک موجود در اکثر حاشیه‌نگاری‌های امسال اهالی ادب و رسانه پیرامون بازدید امسال رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب، تذکر رهبر انقلاب به وزیر ارشاد پیرامون وضعیت تئاتر بود. چه آنکه بسیاری سوال چندین باره مقام معظم رهبری پیرامون وضعیت نمایشنامه‌ها از غرفه‌داران را نیز در راستای همین نگرانی ایشان از وضعیت  تئاتر ارزیابی کردند.

حالا پس از گذشت حدود ده روز از این بازدید، «نصر الله پژمان فر» عضو فعال کمیسیون فرهنگی و نماینده‌ی مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با سایت نماینده، به مرجع این نگرانی اشاره کرده است. او در این گفتگو در پاسخ سوالی پیرامون چرایی نگرانی رهبری پیرامون وضعیت تئاتر گفته است: «نگرانی مطرح‌شده در موضوع نمایش، بیشتر ناظر به اجرای یک تئاتر در مشهد بود که آقای علم‌الهدی هم قبلاً موضع‌گیری خوبی نسبت به این قضیه کردند.»

تئاتر+نمایشگاه+لودلو (5)

بر همین اساس، احتمالاً می‌توان حدس زد که اشاره‌ی «پژمانفر» به تئاتر «نمایشگاه لودلو» بوده که اجرای آن در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) با توجه به محتوای نامناسب و فضای اباحه‌گرانه‌ی آن، مورد اعتراض فراوان رسانه‌ها قرار گرفت و حتی رسانه‌ی ملی نیز طی گزارشی به اجرای این این تئاتر قبح شکن در پایتخت معنوی ایران اعتراض کرد. گرچه این اعتراضات راه به جایی نبرد و اداره‌ی ارشاد خراسان رضوی، هیچ یک از این انتقادات را نپذیرفت و حتی با ارسال جوابیه‌ای به رسانه‌های منتقد،مدعی شد که این تئاتر ضد امپریالیستی است. (اینجا)

تئاتر+نمایشگاه+لودلو (1)_1

اما کار به همین جا ختم نشد. چند هفته بعد، آیت الله علم الهدی -امام جمعه‌ی مشهد- با اشاره به اوضاع نامناسب تئاتر اظهار داشت: «این نظام، نظام تسامح فرهنگی و راضی کردن یک عده لاابالی و  بی‌بند‌و‌بار نیست تا عده‌ای به‌نام برگزاری تئاتر، ناهنجاری‌ها و ضددینی‌ترین صحنه‌ها را به عرصه تئاتر آورند و وقتی می‌گوییم چرا؟ می‌گویند آزادی هنر است و مدافع آن می‌شوند.»

تئاتر+نمایشگاه+لودلو_1

وی در ادامه به نگرانی رهبر انقلاب اشاره کرده و خطاب به مدیران و مسئولین افزود: «شما مدیر این نظام هستید، آقای رئیس دانشگاه؛ آقای وزیر ارشاد؛ آقای وزیر علوم؛ این مردم خون داده‌اند تا شما وزیر شده‌اید و وزارت شما بر روی سیل خون جوان‌های شهید استوار شده است اما چه ارتباطی با لامذهب‌ها دارید؟ این تسامح فرهنگی برای قشر متدین جامعه رنج‌آور است و هیچ توجیهی در برابر رسالت اصلی ما ندارد. مقام معظم رهبری در بازدیدی که از نمایشگاه داشتند فرمودند من نگران گزارش‌هایی هستم که در باب برگزاری تئاترها به من می‌رسد، لذا مردم دنباله‌روی رهبری هستند اما برخی مسئولان در برابر نگرانی‌های رهبری بی‌‌تفاوت هستند.»

تئاتر+نمایشگاه+لودلو (4)

البته همان طور که «پژمانفر» اشاره کرده است، قطعاً تنها بخشی از این نگرانی مرتبط با این تئاتر اجرا شده در مشهد بوده است و حتماً نام تئاترهای قبح شکن دیگری را هم باید در علل پیدایش این نگرانی رهبر انقلاب ردیف کرد. موردی که نشان از ضعف شدید عملکرد «علی مرادخانی» -معاون هنری پرحاشیه‌ی وزارت ارشاد- و نیز اشاره به اوضاع نامناسب تئاتر در شهر مشهد دارد؛ شهری که شبه روشنفکران آن را قطب دوم تئاتر ایران می‌نامند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا