آیا برگزارکنندگان جشنواره مقاومت حاضرند مسیر جشنواره ابوظبی را بروند؟/ هدف تولید محصول برای مردم است یا برگزاری یک جشنواره گلخانه‌ای؟

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: این روزها خبر عدم برگزاری جشنواره فیلم مقاومت این سوال را مطرح می‌کند که آیا برگزارکنندگان این جشنواره حاضرند مسیر جشنواره ابوظبی را بروند؟

80142206-2580539

به گزارش «هفت راه»، همیشه یک سوال در فعالیت‌های فرهنگی ـ هنری هست و آن اینکه، کار و فعالیتی که انجام می‌شود برای چیست؟ برای برطرف شدن نیازهای مردم یا برای اهدافی دیگر؟

آیا تا به حال به موزه‌ها رفته‌اید که بخواهید قدیمی‌ترین هنر دست بشر را ببینید؟ یک کوزه، یک جام، یک خمره و …؛ هر کدام پیش از آنکه هنری دستی باشد نیازی از بشر را برآورده کرده است.

حال این سوال را درباره آنچه هنر استراتژیک نامیده می‌شود باید پرسید؛ هنر استراتژیک یا همان هنر فاخر به دنبال چیست؟ برطرف کردن یک نیاز یا ارائه گلخانه‌ای؟

این روزها سینمای دفاع مقدس که می‌تواند به بخشی از نیاز مردم کشورمان از جمله «امید»، «قهرمان‌پروری»، «تقویت روحیه ایثارگری» و … پاسخ دهد رو به تعطیلی گذاشته است.

همین چند روز پیش بود که محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت از تولید نشدن فیلم‌هایی در این عرصه انتقاد کرده و گفته بود: سینمای استراتژیک و مقاومت نیاز به یک ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار ارزشمند سینمایی دارد تا دغدغه مشکلات اقتصادی حاکم بر فضای کل کشور گریبان‌گیر آن نشود.

او در پی این اتفاق گفته بود که «جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به دلیل عدم تولید آثار استراتژیک امسال برگزار نمی‌شود».

خزاعی افزوده بود: شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سال گذشته تصمیم گرفته بود تا بودجه بسیار خوبی را به این جشنواره استراتژیک اختصاص دهد اما علیرغم مصوب شدن این تصمیم هیچ‌گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت.

بنابر این گزارش، اگرچه جشنواره فیلم مقاومت بخشی از بودجه خود را از سازمان سینمایی دریافت می‌کند اما در این بین سازمان‌هایی چون بسیج مستضعفان و بنیاد روایت نیز بودجه مشخصی را در اختیار این جشنواره می‌گذارند.

حال این خبر را که نیمه اردیبهشت منتشر شد، بخوانید: مسئولان و حامیان جشنواره ابوظبی اعلام کرده اند که به منظور تمرکز بر روند تولید و جذب فیلم در منطقه، از ادامه برپایی این جشنواره خودداری کرده‌اند.

بگذارید به سوال اول بازگردیم؛ کار و فعالیت هنری که انجام می‌شود برای چیست؟ برای برطرف شدن نیازهای مردم یا برای اهدافی دیگر؟ هنر استراتژیک یا همان هنر فاخر به دنبال چیست؟ برطرف کردن یک نیاز یا ارائه گلخانه‌ای؟

و اینک سوالی از مسئولان و سیاستگذاران جشنواره فیلم مقاومت باید پرسید این است که آیا بهتر نیست چون مسئولان و سیاستگذاران جشنواره ابوظبی، جشنواره مقاومت را تعطیل کرده و تمام بودجه خود را صرف تامین نیازهای هنری این مردم قرار دهند؟

نیازهایی که با برگزاری جشنواره‌ای «گلخانه‌ای» چون دیگر جشنواره‌ها تامین نخواهد شد و تنها تلاش هنرمندانه و متعهد توان پاسخگویی به این نیاز را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا