امسال هم «ماه عسل» داريم

برنامه «ماه عسل» امسال ۱۱ ساله می‌شود. برنامه‌ای که در طول دهه گذشته با حواشی بسیاری روبرو بوده، تهیه‌کنندگان مختلفی داشته و مجریان متفاوتی روی صندلی اجرای آن نشسته‌اند. درباره زمان پخش سری جدید و قرار بر شاد شدن فضای این برنامه که امسال هم با تهیه و اجرای احسان علیخانی همراه خواهد بود، از مدیر شبکه سه سوال کردیم و سپس مروری بر تاریخچه این برنامه در آستانه تولد ۱۱ سالگی‌اش داشتیم.

تلاش برای آغاز «ماه عسل» از ۲۹ شعبان
غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه سیما درباره زمان آغاز پخش برنامه «ماه عسل» به خبرنگار مهر گفت: تلاش می‌کنیم یک شب زودتر از آغاز ماه مبارک رمضان برنامه را آغاز و در جدول پخش جای آن را مشخص کنیم. بنابراین برنامه احتمالا از چهارشنبه ۲۷ خرداد و برابر با ۲۹ شعبان روی آنتن می‌رود.

قرار نیست برنامه طنز شود اما اشک هم نمی‌گیریم
وی درباره نحوه شاد شدن این برنامه توضیح داد: قرار است برنامه از رویکرد حزن و اندوه خود خارج شود یعنی اینگونه نباشد که بخواهیم از مخاطب اشک بگیریم بلکه سعی می‌کنیم فضایی را ایجاد کنیم که لحظه افطار مردم با نمایش ناکامی‌ها و ناملایمات همزمان نشود و حس غم و اندوه به مخاطبان دست ندهد.

مدیر شبکه سه تصریح کرد: بنابراین این رویکرد در برنامه تغییر داده می‌شود و اینگونه نیست که «ماه عسل» به برنامه بگو بخند و بذله‌گویی و طنز تبدیل شود، بلکه فضای آن قدری روشن‌‌تر می‌شود.

مروری بر یک دهه «ماه عسل» تلویزیون
رمضان سال ۸۴ شبکه سه برای اولین بار برنامه‌ای با نام «جزر و مد» را ویژه لحظات افطار روانه آنتن کرد که فرزاد حسنی مجری آن بود و علی زاهدی تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت. ایده اصلی برنامه هم متعلق به حسنی و پیرامون حضور زن و شوهرهای جوانی بود که برای اولین بار ماه رمضان را با هم تجربه می‌کنند. ۶ قسمت از این برنامه روی آنتن رفته بود که اختلاف حسنی و زاهدی باعث خروج او از این برنامه شد و از قسمت هفتم مخاطبان شاهد اجرای جوانی به نام احسان علیخانی در این برنامه بودند. تیتراژ این برنامه را محمد علیزاده با ترانه‌ای از حسنی خوانده بود.

رمضان سال ۸۵ عنوان این برنامه به پیشنهاد علیخانی به «ماه عسل» تغییر پیدا کرد. در این سال نیز علی زاهدی تهیه‌کننده بود و همچنان عروس و دامادها به برنامه می‌آمدند. با این حال این انتقاد مطرح شد که بهتر است به جای عروس و داماد جوان از زوج‌هایی که چند سال کنار هم هستند و حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند استفاده شود. این موضوع کم کم ساختار برنامه را به اثری مروج ازدواج آسان با حضور زوج‌های موفق، تغییر داد. در آخرین قسمت از برنامه نیز ازدواج دو خواهر و دو برادر دوقلو که پیش از برنامه به عقد یکدیگر درآمده بودند، به شکل صوری در یک دفتر نمادین به ثبت رسید.

رمضان سال ۸۶ «ماه عسل» با ادامه رویه قبل با اجرای علیخانی که در این سال در بخش تهیه‌کنندگی نیز وارد شده و زاهدی را کمک می‌کرد ادامه یافت. محسن یگانه قطعه «خیال تو» را که به «منو درگیر خودت کن» معروف است در این سال اجرا کرد.

رمضان سال ۸۷ علیخانی که خود به جای حسنی روی صندلی برنامه نشسته بود نیز دچار مشکل شد و اجازه اجرا پیدا نکرد. همین موضوع تهیه‌کننده برنامه را به فکر انداخت تا طرح برنامه را تغییر داده و با حضور مهمان‌های زن، از یک مجری زن استفاده کند. نام برنامه نیز به «ماه محبوب» تغییر پیدا کرد. حتی مجری زن انتخاب و تایید شد اما یک روز مانده به رمضان علی‌اصغر پورمحمدی مدیر وقت شبکه سه محسن افشانی را برای اجرای برنامه پیشنهاد داد. البته افشانی اجرای قابل قبولی در این برنامه نداشت و همین شد که ۱۰ روز بیشتر از رمضان نگذشته بود که حین اجرای او، علیخانی به عنوان مهمان به استودیو آمد و پس از پخش یک میان‌برنامه، جای او با افشانی تغییر کرد و البته افشانی که غافلگیر شده بود، گریه‌اش گرفت و علیخانی او را در آغوش کشید. جالب اینکه زاهدی تهیه‌کننده برنامه نیز در زمان این رخداد در کشور نبود و برای بازدید از نمایشگاه رادیو و تلویزیون‌های دنیا با نام IBC به هلند رفته بود و پس از بازگشت، علیخانی را روی صندلی اجرا دید. تیتراژ برنامه در سال ۸۷ را مجید اخشابی خوانده بود.

رمضان سال ۸۸ زاهدی با «ماه عسل» خداحافظی کرد و اینگونه شد که علیخانی برنامه را با کمک پیام ابراهیم‌پور تهیه و البته اجرا کرد. مهدی یراحی خوانندگی تیتراژ این سری از برنامه را خواند و همین موضوع مقدمه‌ای بر ورود این خواننده به مسیر شهرت بود.

رمضان سال ۸۹ نه خبری از زاهدی بود، نه علیخانی و نه ابراهیم پور بلکه پورمحمدی خود با فرزداد حسنی وارد گفتگو شده و با تایید عزت الله ضرغامی حضور او را به عنوان مجری برنامه قطعی کرده بود. پس از او نیز سیدعلی احمدی به عنوان تهیه‌کننده به برنامه پیوست. از طرفی به صورت ضمنی با حسن جوهرچی نیز صحبت شده بود. با این همه در ساعت ۱۷ روز نخست ماه رمضان و در حالی که تنها دو ساعت به آغاز برنامه مانده بود، حسنی با دستور از بالا کنار رفته و جوهرچی جایگزین او شد. از آن رو که ابتدا قرار بود حسنی اجرا را برعهده داشته باشد، ترانه تیتراژ این سری با صدای محمد علیزاده سروده او بود و «چقدر خدا خدا کنم دلش بلرزه» بخش معروف آن است.

رمضان سال ۹۰ علیخانی که به نحوه اجرای او، به ویژه شیوه ارتباط با مهمان‌ها نقدهایی وارد می‌شد دوباره به عنوان تهیه‌کننده مستقل و مجری به برنامه برگشت، در حالی که تغییرات اساسی در اجرای او به چشم می‌خورد و پخته‌تر از همیشه ظاهر شده بود. مهدی یغمایی و مهدی یراحی نیز خوانندگان تیتراژها و «حس می‌کنم تو رو تو هر شب خودم» و «هر جای دنیایی دلم اونجاست» نیز قطعاتی بودند که تا مدت‌ها زمزمه می‌شدند.

رمضان سال ۹۱ در حالی که از چندی قبل حرف‌هایی از حضور علیخانی این بار در شبکه دو و ساخت مستند برای این شبکه بر اساس زندگی آدم‌های خاص شنیده می‌شد، تیم تازه‌ای وارد ترکیب «ماه عسل» شدند و این بار سید علی ضیاء اجرا را برعهده گرفت. تهیه‌کنندگی نیز به صورت مشترک به مجید یوسفی و کیوان مدنی سپرده شد. بنیامین بهادری و حامد زمانی خوانندگان تیتراژهای ابتدایی و انتهای این سری با نام‌های «گریه در ماه» و «دستمو بگیر» بودند.

این برنامه در ادامه روند ثابتی را طی کرد و علیخانی موفق شد بدون حاشیه و جایگزین، اجرا و تهیه‌کنندگی «ماه عسل» را در سال‌های ۹۲ و ۹۳ برعهده بگیرد. در این‌ دو سال هنرمندانی چون فرزاد فرزین، زنده یاد مرتضی پاشایی و مهدی یراحی خوانندگی تیتراژهای ابتدایی و انتهایی را برعهده داشتند. «هوایی رو که تو نفس میکشی»، «هر جور میتونی بمون من با تو سازش میکنم»، «نگرانِ منی که نگیره دلم» و «همیشه بغض تو دنیامو لرزوند» از جمله این ترانه‌ها بودند.

تا این لحظه نیز حضور علیخانی در «ماه عسل ۹۴» قطعی است. البته تنها عنوان ماه عسل بر این برنامه مانده و از اهداف و دلایل اولیه تولیدش فاصله گرفته است.

علیخانی اخیرا به خاطر آخرین اجرایش در «ماه عسل ۹۳» به عنوان یکی از چهره‌هایی معرفی شده که به عنوان نامزدهای بخش چهره تلویزیونی سال پانزدهمین دوره جشن حافظ انتخاب شده‌اند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا