در هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران چه گذشت؟/ از غیبت‌ چهره‌های پاپ و تلفیقی تا درگیری بر سر صندلی‌ها!

به گزارش هفت راه، هفدهمین جشن خانه موسسیقی ایران امشب با حضور جمعی از اهالی موسیقی و مسولین در تالار وحدت تهران برگزار شد. این مراسم چند ساعته حاشیه‌هایی هم داشت که در ادامه برخی از آنها را مرور می‌کنیم.

*در ابتدای این برنامه یک ارکستر ناآشنا با رهبری ناآشنا روی صحنه رفت و سرود ایران را اجرا کرد. در حین اجرای سرود مخاطبان مدام از یکدیگر سوال می‌کردند که این ارکستر چیست؟ در ادامه با آمدن محمد سریر در قامت رهبر ارکستر مشخص شد که ارکستر خانه هنرمندان ایران در حال نواختن است.

*همزمان با حضور محمد سریر روی صحنه، وقتی او مشغول سخنرانی بود یک گربه روی سن تالار وحدت حاضر شد و چند باری طول سن را طی کرد و نهایتا با کمک و همیاری روابط عمومی خانه موسیقی از صحنه خارج شد.

*محمود میرزایی در ابتدا به عنوان رهبر ارکستر حضور پیدا کرد و سرود ایران را نواخت اما در ادامه با حضور سریر نقش میرزایی از رهبر ارکستر به خواننده تغییر کرد تا او جز معدود هنرمندانی باشد که همزمان هم رهبری می‌کند و هم می‌خواند!

*محمد سریر طی سالیان اخیر در شوراهای موسیقی ومدیریتی حضوری پررنگ و مدام داشته است. اما حال اهالی هنر و رسانه باید به چهره او به عنوان رهبر ارکستر نیز عادت کنند!

*نظق حمیدرضا نوربخش در این مراسم با دیگر سخنرانی‌های رییس جشنواره سی‌ودوم موسیقی فجر، تفاوت داشت و نوربخش بر خلاف همیشه سخنرانی قرا و تمرین‌شده‌ای را به نمایش گذاشت که تشویق چندباره حضار نشان از موفقیت او در این زمینه داشت.

*بسیاری انتظار داشتند تا در این مراسم مدیر عامل تازه خانه موسیقی ایران معرفی شود اما این اتفاق کماکان به آینده موکول شده است و خانه موسیقی بدون مدیر عامل اداره می‌شود.

*غیبت چهره‌های موسیقی پاپ و تلفیقی در مراسم هفدهمین جشن خانه موسیقی ایران مشهود بود و تقریبا هیچ یک از اهالی موسیقی پاپ و تلفیقی در این مراسم حضور نداشتد. غالب میهمان این مراسم را اهالی موسیقی سنتی تشکیل می‌دادند و شاید به نوعی بهتر بود این جشن تحت عنوان «جشن خانه موسیقی سنتی ایران» برگزار می‌شد!

*ازدحام جمعیت در ابتدای شروع برنامه،‌ بی‌نظمی را در مجموعه تالار وحدت رقم زد اما این بی‌نظمی حتی تا داخل سالن نیز ادامه داشت و حتی مخاطبان شاهد درگیری افراد بر سر صندلی‌ها بودند! که همین امر هم باعث تاخیر در آغاز این برنامه شد.

* مجید کیانی، هوشنگ کامکار، شاهرخ تویسرکانی، سیاوش ظهیرالدینی، یارتا یاران، مسعود حبیبی، علی عزیزی، محسن رجب پور، محمد موسوی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، مسعود شعاری، عباس سجادی، محمد علی خبری ، فرزاد طالبی، ناصر ایزدی، لوریس چکناوارایان، علی اکبر صفی پور، رازمیک اوحانیان، داود گنجه ای، مجید رجبی معمار، فریدون شهبازیان، شهرداد روحانی، تقی ضرابی، شهرام ناظری، داریوش پیرنیاکان، میلاد کیایی، وحید تاج، جاوید مجلسی، هادی منتظری چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

*‌ اجرای گروه سازینه به سرپرستی پیمان بزرگ‌نیا از جمله بخش‌های جذاب مراسم هفدهمین جشن خانه موسیقی بود که با استقبال حاضرین در مراسم نیز مواجه شد. هر چند اجراهای طولانی این مراسم کمی حوصله مخاطبان را سر برد و منجبر به طولانی شدن مراسم شد.

*جوایز بخش آلبوم مراسم هفدهمین جشن خانه موسیقی یکی از عجیب‌ترین بخش‌ها بود. آلبوم های «از روزگار رنگ آمیز» به آهنگسازی کوروش دانایی و خوانندگی وحید تاج و آلبوم «هیچ مگو» به آهنگسازی احسان ذبیحی فر و خوانندگی وحید عسگری منتشر شده توسط انتشارات ماهور به صورت مشترک آلبوم برگزیده این بخش شدند. کلا دو آلبوم به عنوان آلبوم برتر سال معرفی شدند که هر دو آلبوم در حوزه موسیقی سنتی ایران بودند. ضمن این که اصلا مشخص نشد که سازوکار داوری اساسا چه بوده است و معیار انتخاب‌ها چه بوده و چرا تنها جوایز محدود به موسیقی سنتی شد؟

* کلیپی در این مراسم پخش شد که در آن فعالیت‌های خانه موسیقی طی سال اخیر معرفی شدند. «تشکیل شورای مشورتی خانه موسیقی» با حضور هنرمندانی چون همایون شجریان، علیرضا قربانی و برادران پورناظری نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی خانه موسیقی معرفی شد. اما این درحالی است که مدت‌ها از زمان تشکیل جلسه این شورا می‌گذرد و حتی یکی از اعضای این شورا در این مراسم حضور پیدا نکردند!

* «فستیوال موسیقی تهران» نیز بنابود هر سال همزمان با جشن خانه موسیقی ایران برگزار شود که بدون هیچ توضیحی این فستیوال برگزار نشد. سال گذشته نیز این مهم اتفاق نیفتاد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا