«آبنبات چوبی» یک فیلمفارسی نیمه مدرن و ناقص است!/ساختار ضعیف هنری و نگاه سطحی به مفاهیم و مضامین

به گزارش هفت راه، جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با آغاز اکران فیلم سینمایی «آبنبات چوبی» جدیدترین ساخته سینمایی حسین فرحبخش گفت: «آبنبات چوبی» یک فیلمفارسی نیمه مدرن و ناقص است که در هیچ یک از حوزه های هنر و محتوا و حتی سرگرم سازی مخاطب نتوانسته موفق باشد.

بی مدیریتی و هرج و مرج و اوضاع نابسامان سینما شرایطی را فراهم آورده تا سینماگران مختلف با تولید انواع فیلم های سبک و سطحی و بی محتوا امکان حضور و جولان را در سینما را داشته باشند و با ساخته های ضعیف و غیر فرهنگی خود و چشمداشت به گیشه با ورود ضد فرهنگ های بیگانه و آلودگی های فرهنگی سینمای منحط پیش از انقلاب در فروپاشی فرهنگ ارزشی، انسانی و اخلاقی جامعه، هنر و سینما  نقش آفرینی کنند.

این منتقد سینما با بیان اینکه جدیدترین ساخته فرحبخش «آبنبات چوبی» در نام، ساختار و محتوا باز هم به فیلمفارسی وفادار است اظهار داشت: «آبنبات چوبی» یک نوع درام آشفته خانوادگی و جناحی است که از قواعد درام و ژانرهای خانوادگی و اجتماعی که هر کدام اصول، ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را دارند فقط به سطح و ظاهر آن ها بسنده کرده است. این فیلم در متن و اجرا اشکال های فراوان دارد از سکانس های معرفی و مقدمه داستان و آدمک هایش گرفته تا اجزای به هم ریخته درام و آغاز و پایان دیر هنگام گره های سطحی داستان.

آذین خاطرنشان کرد: کارگردان که به ظاهر کوشیده به شکل آثار جنایی و معمایی داستان فیلمش را روایت کند به دلیل آگاهی و درک ضعیف از این گونه سینمایی قصه «آبنبات چوبی» را در ابهام و ایهام پیچانده و از آن مضمونی گنگ و الکن ساخته است. فیلم او پر است از نماها، کات ها و قاب های غیر حرفه ای و دم دستی، بازی های غیر دست و نبود شخصیت و شخصیت پردازی و تکرار رضا عطاران و بازی های کلیشه ای اش و بازی بسیار بد سحر قریشی و همچنین سکانس ضعیف پایانی و مرگ فرهاد که همگی این موارد گویای متن ضعیف و کارگردانی غیر حرفه ای است باعث شده تا «آبنبات چوبی» فرحبخش آنقدر تلخ و بد مزه باشد که حتی شکل ظاهری آن مخاطب را جذب و اغوا نکند.

وی افزود: موضوع اصلی این اثر سینمایی پرداختن به اختلاف نسل ها در ارتباط و فضای خانوادگی و اجتماعی بوده که به دلایل ساختار ضعیف هنری و فنی و نگاه سطحی به مفاهیم و مضامین و مناسبات نسل ها به اندازه اندک هم به توفیق نرسیده است. «آبنبات چوبی» یک فیلمفارسی نیمه مدرن و ناقص است که در هیچ یک از حوزه های هنر و محتوا و حتی سرگرم سازی مخاطب نتوانسته موفق باشد.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: حال چرا حسین فرحبخش پول خود و دیگران را با ساختن این نوع فیلم های بی مسما دور می ریزد و فقر هنری و فرهنگی خود و فیلم هایش را عیان می کند چندان واضح و مشخص نیست؛ آیا او پس از کسب این همه تجربه در فیلمسازی و تهیه ۵۰ فیلم سینمایی حالا که قادر است فیلم های به نسبت بامحتوا و امروزی بسازد روا است با فیلمفارسی سازی به خود و سینمای ایران و فرهنگ جامعه جفا کند و زمان و درک و شعور تماشاگر را به بازی بگیرد؟

گفتنی است؛ عوامل اصلی این اثر سینمایی عبارتند از: کارگردان: حسین فرحبخش/ تهیه کننده: عبدالله علیخانی/ نویسنده: علی‌ اصغری (بر اساس داستانی از کامران قدکچیان) / مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا/ تدوین: مستانه مهاجر/ موسیقی: آریا عظیمی‌نژاد/ صدابرداری صحنه: بابک اخوان/ طراح صحنه:حجت اشتری/ طراح لباس: گلناز گلشن/ طراح چهره‌ پردازی: ایمان امیدواری

بازیگران: رضا عطاران، هنگامه حمیدزاده، سحر قریشی، میلاد کی‌مرام، کریم امینی، نگار عابدی، صفا آقاجانی، شقایق فراهانی

منبع: سینماپرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا