مدیرانی که با «مختارپور» آمدند و بدون او رفتند/ «هیس…!»؛ کلید واژه این روزهای نهاد کتابخانه‌های عمومی

مجله فرهنگی هنری هفت راه – گروه کتاب: هوای حوزه فرهنگ این روها بد نیست؛ بلکه به اصطلاح «پس» است. از وزارتخانه تا زیر کلکسیون هایی که هر از گاهی اخباری عجیب از آنها به گوش میرسد.

این بار نوبت به نهاد کتابخانه های عمومی کشور رسیده است، نهادی که مدیر آن را وزیر ارشاد تائید می کند و در دوره یازدهم جناب علی جنتی حکم را به نام علیرضا مختارپور زد.

مختارپور در مورخ ۱۲ برج خرداد سال ۹۳ با این حکم دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور شد اما با ورود او تحول ها کلید خورد؛ از حالت کتابداران گرفته تا جابه مکانی های مدیران. اما بسیاری افراد که بواسطه فراخوان مختارپور آمده بودند کمی بعد استعفا دادند و رفتند، از آن جمله می شود به نام حجت الاسلام واحدی «معاونت امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور » و « مجید صحاف» اشاره کرد.

اما داستان به اینجا ختم نشد و در مدتی کوتاه استانی ها هم در کنار ستادی ها رفتنی شدند. «وداع چهار مدیر کل از نهاد کتابخانه ها در یک ماه!»؛ ۶ مهر ۹۵: مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران منصوب شد؛ ۳ مهر ۹۵: سرپرست تازه کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد؛ ۲۹ برج شهریور ۹۵: مهمانی معارفه سرپرست کتابخانه های عمومی کهگیلویه و بویر احمد به انجام رسانده شد؛ ۱۸ برج شهریور ۹۵: انتصاب مدیرکل کتابخانه های استان قزوین و…

امسال و در این روزها ماه مهری متفاوت رقم خورد و در کمتر از یک ماه علیرضا مختارپور با ۴ مدیرکل و سرپرست های استانی وداع کرد. یکی رفت و دیگری آمد اما استان قزوین داستانی عجیب تر داشت مدیرکل کتابخانه های استان قزوین تنها ۱۶ ماه در این سمت بود با حکم مختارپور آمد و با حکم مختارپور هم رفت. حین اینکه سایر افرادی نیز که با سمت های خود وداع کردند نیز همگی در طول دوره مدیریت مختارپور به این سمت ها منصوب شده بودند.

صحاف هم از دوستان و مشاوران کهنه مختارپور هم از این تغییرات دور عدم و به نگاشته خودش ناچار به استعفا شد.

مشاور مستعفی علیرضا مختارپور در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در واکنش به خبر استعفایش تنها یادداشتی را انتشار داد هرچند مبهم اما گلایه هایی از نحوه مدیریت نهاد و استعفایی که علی رغم میل باطنی اش بود پرده برداشت و نوشت که به دستور دبیرکل استعفا داده است.

سکوت؛ تنها جواب پیگیری‌ها

خبرنگار هفت راه با مجید صحاف تماس گرفت اما او در صورتی حاضر به پاسخ بود که در مقابلش پاسخ های دبیر کل را هم ملاحظه کند اما با توجه به امانت داری این امر محقق نشد و وی از پاسخگویی امتناع کرد.

حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی که آذر سال گذشته به سمت معاونت امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور منصوب شده بود استعفا داد.

در اوایل آذر سال ۹۳ با حکم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به این سمت منصوب شده بود نیز طی تماس خبرنگار فارس از توضیح خودداری کرد.

او تنها همان سال گذشته به فارس نقل کرده بود: من احساس کردم مدیریت مناسب نهاد کتابخانه ها خیلی از حضور بنده راضی نیست اما من از لغت استعفا بهره نمیگیرم چون استعفا برای فردی است که استعفایش را پیشنهاد کرده و منتظر است پذیرفته شود یا نشود، اما من دیروز مطلبی نگاشتم و بعد از آن لوازمم را جمع کردم و از آنجا بیرون رفتم.

جالب اینجاست که روند تغییرات از مشاور و مدیر تا استان ها همچنان ادامه دارد و هیچ پاسخ و توضیحی در کار نیست. روند نارضایتی حتی به کتابداران هم رسید و آنها به رهبر معظم انقلاب اسلامی نامه نگاشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا