آیا اختلاس در همه جا باعث نگرانیست جز در سینما؟/ چرا سینماگران همیشه نگران در مقابل فساد اقتصادی سینما سکوت کرده‌اند؟

هفت راهاحسان سالمی: خبر دستگیری «سیدمحمد امامی» همانند بمبی دو هفته پیش در فضای فرهنگی کشور منفجر شد. خبری که پرده از حضور پررنگ تهیه‌کننده مهمترین و سرشناس‌ترین پروژه شبکه نمایش خانگی کشور، در ماجرای اختلاس 8 هزار میلیاردی از صندوق ذخیره فرهنگیان می‌داد؛ آن هم در شرایطی که تنها چند روزی از آغاز فیلمبرداری فصل دوم این پروژه پرخرج می‌گذشت.

گذشته از آن که اعلام این خبر سوالات بسیاری را در ارتباط با منابع تامین هزینه‌های صرف شده برای تولید این پروژه در ذهن همگان ایجاد کرد، اما نکته قابل توجه‌ای که به نظر می‌رسد این روزها در میان اخبار فرهنگی کشور به ویژه ماجراهای پیرامون استعفای وزیر ارشاد و دلایل این اتفاق، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است؛ سکوت معنادار جامعه هنری کشور در ارتباط با این اختلاس بزرگ است. اختلاسی که یک پای آن تهیه‌کننده سریال شهرزاد است؛ سریالی که بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر کشور، از همان روز اول تولیدش، حامی آن بوده‌اند.

سیاست سکوت در حالی از سوی هنرمندان کشورمان اختیار شده است که سابقه بسیاری از هنرمندان به ویژه اهالی سینما نشان می‌دهد که علاقه بسیاری به اظهارنظر در ارتباط با مسائل و اتفاقات روز در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند، اما به نظر می‌رسد حالا که نام پروژه‌ای همانند «شهرزاد» به میان آمده است، بسیاری از این افراد ترجیح می‌دهند سکوت کنند!

چهره‌‌های سرشناسی همچون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، مهناز افشار و محمود دولت آبادی که هر کدام بارها به تعریف و تمجید از پروژه شهرزاد پرداخته‌اند، این روزها ترجیح می‌دهند در قبال حواشی پیش آمده برای این اثر سکوت کنند. در حالی که پیش از این بارها و بارها در ارتباط با مسائل فرهنگی و اجتماعی مختلف اظهار نظر کرده بودند؛ شاهد مثال این موضوع صحبت‌های چند وقت اخیر پرویز پرستویی در جشنواره فیلم مقاومت بود که با کنایه به رئیس بنیاد شهید دولت سابق گفت: «سوال من این است که مسئول قبلی بنیاد شهید الان کجاست؟! من که شنیده‌ام اختلاس کرده است! چرا جانباز ما هزینه درمان و اجازه خانه اش را ندارد بدهد؟!»
هرچند که دغدغه آقای پرستویی در این زمینه ارزشمند است ولی باید از ایشان که چندین بار و به شکل‌های مختلف از حفظ حقوق مردم سخن گفته است، پرسید که اختلاس و فساد اقتصادی فقط در غیر سینما بد است و ایراد دارد؟! یعنی سرمایه قشر زحمتکش فرهنگیان که یکی از مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند؛ ارزش اعتراض کردن و سخن گفتن ندارد؟!

البته این سوال را باید از بازیگران اصلی این مجموعه نیز پرسید. ترانه علیدوستی که بازیگر نقش اصلی این سریال است و بارها در صفحات شخصی خود در شبکه‌های مجازی نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی واکنش نشان داده، چگونه پس از آگاهی از این اتفاق سکوت پیشه کرده و حاضر به بازی در فصل دوم این اثر شده است؟ سوالی که می‌توان از شهاب حسینی دیگر بازیگر اصلی این مجموعه نیز پرسید؛ همانی که در زمان بازگشت پیکر شهدای غواص به کشورمان با انتشار تصویری از پیکر این عزیزان خطاب به اختلاس‌گران نوشت: «آقایان نه چندان محترم عرصه اختلاس با دیدن این تصاویر اگر در دم از شرم بمیرید بر شما حرجی نیست.» حالا چگونه شده است که خود با مشاهده وجود سرمایه یک اختلاس‌گر در پروژه ای که او در آن ایفای نقش می‌کند، سکوت کرده و از ادامه همکاری سرباز نمی‌زند؟

به نظر می‌رسد جریان غالب سینمای ایران ترجیح می‌دهد این روزها با دوری از حواشی احتمالی، از هرگونه اظهارنظری در ارتباط با ورود این‌گونه سرمایه‌ها به سینمای کشور خودداری کند؛ حالا دلیل این موضوع چیست خدا می‌داند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا