رقص فرهنگ و قانون با ریتم 6 و هشت!/ نگاهی به پدیده جدید کلاس‌های آموزش رقص

به گزارش هفت راه، باله، حرکات موزون، درمان چاقی، ایروبیک، رقص محلی و… ظاهراً اسامی مهم نیست و در شهر تهران هنوز هم کلاس‌های آموزش رقص بعضاً مختلط برگزار می‌شوند. کلاس‌هایی که مجوز قانونی ندارند و در خانه مسکونی برپا می‌شوند. نیروی انتظامی می‌گوید که قانون اجازه ورود به خانه را نمی‌دهد. وزارت ارشاد قانونا مسوولیتی در قبال اینگونه کلاس‌های بدون مجوز ندارد و نهادهای دیگر هم که در این مساله مداخله‌ای نمی‌کنند.

 ایروبیک و ایروبیک موزون یا حرکات موزون، از ورزش‌هایی‌اند که در مجموعه‌های ورزشی آموزش داده می‌شود. یکی از این باشگاه‌های ورزشی که در خیابان آیت‌ا… کاشانی قرار دارد، کلاس‌های ایروبیک و حرکات موزون ایرانی، عربی، اسپانیایی، ترکی، تکنو، هندی،hip hop و باله برگزار می‌کند و برنامه آن به‌صورت ماهانه و در هفته یک جلسه برگزار می‌شود و هزینه آن مبلغی حدود ۲۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان برای هر جلسه خواهد بود.

مجموعه ورزشی دیگری در مرکز شهر و در خیابان فاطمی که قیمت‌های به نسبت ارزان‌تری دارد، برای ایروبیک موزون که متشکل از عربی، ایرانی، کلاسیک و hip hop است، به‌صورت ماهانه و هفته‌ای یک جلسه، مبلغ ۳۰ هزار تومان برای هر جلسه دریافت می‌کند. در این مجموعه همچنین ایروبیک معمولی هم برای آقایان و خانم‌ها برگزار می‌شود که برای آقایان جلسه‌ای ۲۵هزار تومان و برای خانم‌ها ۳۰‌هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اسم رمز؛ بی خیالی

بیشتر کلاس‌هایی که در خانه‌های مسکونی برگزار می‌شوند اصطلاحاً دانشجویانش را گزینش می‌کنند و آنها با گفتن اسم رمز می‌توانند وارد خانه شوند. معمولاً یک نفر به عنوان «بپا» حواسش به ورود و خروج‌هاست و با دقت رفت و آمدها را چک می‌کند. معمولاً تعداد افراد در این کلاس‌ها از 10 نفر تجاوز نمی‌کند؛ اما برخی آموزشگاه‌ها در آگهی‌شان برای بیشتر از 10 نفر تخفیف قائل می‌شوند و حتی برای معرفی یک هنرجوی دیگر تسهیلات! هم می‌دهند.

نکته تأسف‌آور این است که در برخی از این آموزشگاه‌ها دختران کم‌در‌آمد و جوان پس از آموزش و یادگیری انواع رقص در مجالس و مهمانی‌های مختلط و پارتی‌های شبانه توسط افراد خاصی به‌عنوان رقاص و گردانندگان مجالس به‌کارگیری می‌شوند. این افراد در قبال دریافت پول در این‌گونه مجالس پنهانی به‌عنوان رقاص فعالیت می‌کنند.
اما آنچه مشخص است، فعالیت این کلاس‌ها باعث وجود آمدن مشکلات اخلاقی، روابط نا‌متعارف، از بین رفتن عفت و حیا و ارزش‌های ایرانی‌-‌ اسلامی و ترویج فرهنگ غربی خواهد شد. نکته جالب اینکه کتاب‌ها و سی‌دی‌هایی که در این آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود دارای محتوایی غیر اخلاقی از قبیل خیانت به بنیاد خانواده، دزدی، جنایت و رفتارهای نامشروع، استفاده از مشروبات الکلی و ترویج برگزاری مهمانی‌های شبانه است.

از تبلیغات فانتزی این‌گونه مؤسسات که بگذریم در بسیاری از موارد مشاهده شده که اشخاصی با پوشش غیر اخلاقی به‌عنوان رزروشن یا منشی در این آموزشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که جدای از حقوق و مزایای ماهانه، وجهی برای تهیه لوازم آرایشی و پوشش‌های نامناسبشان از سوی موسسان این آموزشگاه‌ها دریافت می‌کنند تا با جلب توجه بیشتر، باعث جذب مشتری شوند. این نکته حائز اهمیت است که در طول برگزاری این کلاس‌ها، رؤیا پروری از طریق به تصویر کشیدن زندگی‌های اروپایی-‌آمریکایی به جوانان دیکته می‌شود که این اقدام علاوه‌بر اینکه سوق دادن جوانان به سمت تفکرات انحرافی است، زندگی عادی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

خودمان مجوزیم

در یکی از جدیدترین آگهی‌های آموزش رقص، چشممان به آگهی یکی از بازیگران سینما و تلویزیون روشن شد. روی تصویر آگهی که در فضای مجازی آشکارا تبلیغ می‌شود آمده است: «‌شروع کارگاه‌های رقص‌های محلی زیر نظر استاد ن.ر از تاریخ 13 آبان ( ظرفیت محدود).» دو شماره تلفن هم زیر تصویر همراه با اسم وجود داشت. با یکی از شماره‌ها تماس گرفتیم تا از کم و کیف برگزاری این کلاس‌ها با خبر شویم. با برقراری تماس، با آقای س.ک حرف زدیم: «‌ظرفیت هر کلاس 10 نفر و مدت آموزش یک ماه و یک هفته است. هنرجویان برای این مدت باید 300 هزار تومان بپردازند که با توجه به برگزاری 10 جلسه، مبلغ هر جلسه 30 هزار تومان می‌شود. کلاس‌ها مختلط برگزار می‌شوند و حضور زنان و مردان کنار یکدیگر مانعی ندارد.»

از س.ک درباره مجوز این کلاس‌ها سؤال کردیم وی با خنده پرسید: «‌استاد ن.ر را می‌شناسین؟ خود ایشان مجوزند!» نکته قابل توجه این است که در کارنامه کاری این استاد، 14 مورد بازیگری، 6 مورد طراحی حرکات موزون و یک مورد اجرای حرکات موزون دیده می‌شود.

پرسش قابل تأمل این است که واقعاً به همین راحتی می‌توان کلاس آموزش رقص محلی برگزار کرد و وجود خود استاد مجوزش بشود؟ در کشورمان استاد کم نداریم، می‌توانیم تصور کنیم که چقدر کلاس بی‌مجوز می‌شود برگزار کرد با مجوز خود استاد؟ وی درباره مکان برگزاری این کلاس‌ها گفت: «از پلاتوهای خودمان استفاده می‌کنیم.
یکی از این پلاتوها در سینمایی واقع در میدان انقلاب است و مشکلی از بابت مکان برگزاری نداریم.»

آیا کارکرد سینماها تغییر کرده است؟ اگر برگزاری این کلاس‌ها مشکلی ندارد چرا باید در سینما برگزار شود؟ آیا برگزاری این کلاس‌ها تداخلی با سانس‌های سینما ندارد؟ آیا حضور بی‌خطر مختلط هنرجویان توسط استاد! تضمین شده است؟ دوستان برپایی این کلاس‌ها قانون و فرهنگ را با ریتم شادی به رقص درآورده‌اند و ظاهراً هم همه می‌دانند و کسی نمی‌تواند کاری بکند.

منبع: صبح نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا