فعالین عرصه کتاب مطالعه چه آثاری را پیشنهاد می‌کنند؟/ از «قاف» و «خاطرات عزت شاهی» تا «خط مقدم» و «آینه جادو»

هفت راهگروه کتاب و ادبیات: کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های مهم و ثابت فرهنگی کشور در سال‌های گذشته بوده است. دغدغه‌ای که با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته برای رفع آن هنوز فاصله بسیاری با شرایط مطلوب خود دارد.

24 آبان ماه روزی است که در تقویم کشورمان به عنوان روز «کتاب و کتابخوانی» نامیده شده است. از این رو به سراغ برخی از نویسندگان و فعالین عرصه کتاب رفتیم تا به مناسبت فرارسیدن این روز پیشنهادهای خود را برای مطالعه در اختیار مخاطبان «هفت راه» قرار دهند.

علی محمد مودب، نویسنده و شاعر کشورمان که این روزها در راس مدیریت انتشارات موفق «شهرستان ادب» فعالیت می‌کند، در ارتباط با کتاب‌های پیشنهادی خود می‌گوید: کتاب «قاف» نوشته یاسین حجازی که بازخوانی زندگی پیامبر اکرم(ص) از سه متن کهن فارسی است، را توصیه می‌کنم و به نظرم هر ایرانی باید یک نسخه از این کتاب را در خانه خود داشته باشد؛ چرا که هم به لحاظ تاریخی به خوبی به شرح زندگی پیامبر اکرم(ص) پرداخته است و هم از لحاظ ادبی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد.
وی در ادامه کتاب «دخیل هفتم» نوشته محمد رودگر را معرفی می‌کند و از آن به عنوان یک رمان عاشقانه و عارفانه نام می‌برد جذابیت‌های بسیاری برای علاقمندان به این گونه آثار دارد. اثری که همانند کتاب «قاف» توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.
مودب همچنین از کتاب «چهارپاره» نوشته سید اکبر میرجعفری به عنوان دیگر اثر پیشنهادی خود نام می‌برد. اثری که برای علاقمندان به پژوهش‌های ادبی و شناخت قالب‌های متنوع شعری بسیار مفید و قابل استفاده است و در آن به شکلی کامل به بررسی ظرفیت‌ها و تاریخچه قالب چهارپاره به عنوان یک قالب ادبی ارزشمند پرداخته شده است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شده است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و گرافیست کشورمان نیز در ارتباط با کتاب‌های پیشنهادی‌ خود برای مطالعه به مخاطبان «هفت راه» با اشاره به علاقه‌اش به تاریخ معاصر و آگاهی از حوادث پیش از وقوع انقلاب اسلامی و سال‌های پس از پیروزی انقلاب، گفت: دو کتاب «خاطرات عزت شاهی» و «خاطرات احمد احمد» که هر دو نوشته محسن کاظمی هستند را پیشنهاد می‌کنم که به نظرم دارای خاطرات بسیاری جالبی از سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی همچنین به کتاب «شبیه صدام» که در برگیرنده خاطرات میخائیل رمضان یکی از بدل‌های صدام حسین دیکتاتور سابق عراق است، اشاره کرد و این کتاب را به عنوان اثری افشاگرانه که متنی دقیق دارد برای مطالعه پیشنهاد کرد.
شجاعی در ادامه به سراغ معرفی چند کتاب در حوزه فرهنگی و طنز رفت. او در حوزه فرهنگی سه گانه «آینه جادو» شهید سیدمرتضی آوینی را برای مطالعه پیشنهاد کرد و در حوزه طنز نیز با ابراز علاقه به آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد جمله کتاب‌هایی همچون «رفوزه ها» و «غلاغه به خونه ش نرسید…» از این نویسنده و طنزپرداز کشورمان را برای مطالعه معرفی کرد.

محمدحسن روزی طلب، نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر که این روزها به عنوان معاون اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند در پاسخ به سوال خبرنگار «هفت راه» در ارتباط با کتاب‌های پیشنهادیش برای مطالعه تنها به معرفی کتاب «خط مقدم» اکتفا می‌کند. این کتاب روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی‌مقدم است که به قلم فائزه غفار‌حدادی و به کوشش محمد‌حسین پیکانی به رشته تحریر در آمده است.  

محمدرضا شهبازی، نویسنده و طنزپرداز دیگر چهره‌ای است که به سراغش رفتیم تا کتاب‌های پیشنهادهایش را معرفی کند. شهبازی در ابتدا کتاب «شغل شریف» که در برگیرنده مجموعه داستان‌های اجتماعی است را معرفی کرد. وی در ارتباط با این کتاب گفت: مجموعه داستانهای کوتاه این کتاب بدون ادعا و تبختر و بازیهای فرمی و زبانی، خیلی روان و دلچسب و ساده به موضوعاتی مثل سبک زندگی پرداخته‌اند. نویسنده خیلی خوب از شعارزدگی و بی‌محتوایی همزمان دور شده و توانسته داستان‌های خوبی بنویسد که یکبار خواندن حداقل کاری است که به راحتی می‌توان در نسبت به این کتاب انجام داد.
مدیر سایت طنز «راه راه» در ادامه به کتاب «او یافت مرا» نوشته رضا عیوضی اشاره کرد و در ارتباط با آن اظهار کرد: این کتاب را انتشارات شهید کاظمی منتشر کرده است. نویسنده جوان این کتاب روایت جذابی با زبان طنز از حضورش در پیاده روی اربعین ارائه داده و به نظر من به خوبی توانسته بین طنز و این اتفاقات حماسی-آیینی جمع کند.
«تاریخ معاصر ایران» نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی دیگر اثری بود که این طنزپرداز کشورمان به معرفی آن پرداخت. شهبازی با بیان اینکه این کتاب مدت‌ها قبل منتشر شده است اما او به تازگی آن را مطالعه کرده است، گفت: «خواندن این اثر را به همه پیشنهاد می‌کنم. یک کتاب جمع و جور و البته کامل برای آشنایی با تاریخ معاصر ایران. چیزی که اگر اغراق نباشد باید بگویم، بد نیست دم دست هر کسی باشد و هر چند وقت یکبار مرورش کند!  

آرش فهیم، منتقد سینما و دبیر سینمایی روزنامه کیهان نیز در ارتباط با کتاب‌های پیشنهادیش برای مطالعه که غالبا در حوزه سینما هستند، گفت: «تعمق در فیلم» نوشته پیتر لمان و ویلیام لور را پیشنهاد می‌کنم که کتابی پربار و درعین حال سرگرم کننده برای آشنایی مقدماتی با مطالعات سینمایی است.
وی در ادامه از مجموعه سه جلدی «آینه جادو» نوشته سید مرتضی آوینی به عنوان یک منبع غنی و جامع برای شناخت فلسفه و ماهیت سینما به ویژه از نظرگاه دینی و اسلامی یاد می‌کند و خواندن آن را توصیه می‌کند.
فهیم از کتاب «نقدهای رابین وود» به عنوان دیگر اثری که برای معرفی به مخاطبان در نظر گرفته است، نام برد و در ارتباط با آن گفت: این کتاب را انتشارات ساقی منتشر کرده است و اگرچه به ایرادهایی در بینش و جهان بینی مبتلاست، اما می‌تواند سرمشقی برای در هم آمیزی نقد فرم و محتوا در تحلیل آثار سینمایی باشد.
وی در پایان «مقدمه‌ای بر نظریه فیلم» نوشته رابرت استم، را به عنوان تحلیل تاریخ و سیر نظریات سینمایی با رویکردی جامعه شناختی به علاقمندان کتاب به ویژه دوستداران حوزه سینما توصیه کرد.

*گزارش از احسان سالمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا