واکنش طالبی به شرایط بد اکران «یتیم خانه ایران» چه بود؟

به گزارش هفت راه، یتیم خانه ایران فیلمی است که به قسمت پاک شده و یا دور از نظر مانده تاریخ ایران می پردازد.

فیلمی که یک هولوکاست واقعی را در زمان اشغال ایران توسط روس و انگلیس در جنگ جهانی اول در سالهای 1295 تا 1300 روایت می کند. در آن زمان و با اشغال ایران توسط قوای بیگانه طبق آمار تا 40 درصد جمعیت ایران یعنی نزدیک به 9 میلون نفر جان خود را از دست داده اند.
اما این قسمت از تاریخ همیشه از دید تاریخ دانان و روایت کنندگان تاریخ دورمانده و در دانشگاه های این مملکت اگر دکترای تاریخ هم بگیری هیچ صحبتی از آن به میان نمی آید. اما در ان میان ابوالقاسم طالبی به سراغ این سوژه ناب رفته و آن را با زبان سینما روایت کرده است.
اما همانطور که انتظار می رفت این فیلم به مانند تاریخ آن دوران به شدت مورد بایکوت قرار گرفته و در زمان اکران و پخش مورد بی مهری قرار گرفت.
در حالی که انتظار می رود که چنین فیلمی مورد حمایت ارگان هایی چون حوزه هنری که سینماهای زیادی هم در اختیار قرار دارد باشد اما نه تنها حمایت صورت نمی گیرد بلکه به مانند باقی فیلم های سینمای کشور نیز با آن برخورد نمی شود و آن را با تعداد سینمای محدود، تک سانس و … اکران می کنند آن هم در حالی که فیلمهای شانه تخم مرغی سینماهای بیشتری نسبت به این فیلم در اختیار دارند.
 واکنش طالبی به شرایط بد اکران «یتیم خانه ایران»
در همین اصفهان و در حالی که حوزه هنری سه سینما – سپاهان،ساحل و فلسطین- در شهر اصفهان در اختیار دارد شاهد این موضوع هستیم که یتیم خانه ایران در سالن شماره 2 سینما سپاهان با ظرفیت 40 نفر اکران می شود.
سالنی که از لحاظ شرایط استاندارد اصلا به آن نمی توان نام سالن را نهاد. آن هم در حالی که در سالن اول سینما سپاهان با ظرفیت 400 نفر فیلم شانه تخم مرغی آس و پاس اکران می شده و از امروز سلام بمبئی اکران می شود.
لازم به ذکر است که ابوالقاسم طالبی در گفتگوی کوتاهی  گفت: “شرایط در تهران هم بهتر از این نیست و در کل 4 سینمای مطلوب برای اکران این اثر داریم. سلام بمبئی 80 سالن سینما در اختیار دارد و بیشتر سالن ها دست کسانی است که ادعای فرهنگ دینی دارند.”
وقتی که شرایط نامناسب اکران فیلم در اصفهان را برای او توضیح دادیم، گفت: “مطلع و مظلومم.”
ما در اکران چنین فیلم هایی انتظار زیادی از حوزه هنری نداریم. کافی است که این حوزه به فیلم یتیم خانه ایرانیان هم تراز با باقی فیلم ها نگاه کند نه کمتر و نه بیشتر. اما در کمال ناباوری شاهد هستیم که نه تنها نگاه برابری به این فیلم که راوی گمشده ای از تاریخ یک مملکت است نمی شود.
بلکه آن را در محاق قرار می دهند و همه تلاش خود را برای ندیده شدن آن فیلم می کنند. کاری که مسببان قحطی ایران هم احتمالا با این اثر سینمایی نکنند. البته ذکر این نکته نیز لازم است که در زمان تنظیم این گزارش مطلع شدیم که فیلم سلام بمبئی به یک باره در هر سه سالن سینمای حوزه هنری یعنی سپاهان، فلسطین و ساحل به صورت تمام سانس ها یا چند سانس در طول روز، از امروز بر روی پرده خواهد رفت تا برگ زرین دیگری بر عملکرد دوستان حوزه هنری باشد.
منبع: رویش نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا