پرورش یافتگان مکتب روح‌الله/ نگاهی به سه کتاب منتشر شده درباره شهدای مدافع حرم

به گزارش هفت راه، دفاع مقدس عرصه‌ای بود که آنهایی که آن روزگار را درک نکردند با خواندن کتاب‌ها یا دیدن تصاویر آن روزها به آن روزگار غبطه می‌خورند و پیوسته ندای «یا لیتنا کنا معکم» سر می‌دادند. حتی برخی بر این باور بودند که آن دوره و افرادش تکرار ناشدنی بودند و دیگر چنان افرادی پا به دنیا نخواهند گذاشت؛ اما از آنجا که «در باغ شهادت همیشه باز است» و پس از مطرح شدن دفاع از حریم اهل بیت (عهم) باز هم بر همگان ثابت شد که شیربچه‌های علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) همچنان پا در رکاب مولا دارند و دستشان آماده بر قبضه شمشیرشان است تا در هنگامه نبرد وارد میدان شوند.

در این گزارش در نظر داریم به بهانه شهدای مدافع حرم به کتاب‌هایی که درباره این جهادگران حرم اهل بیت (عهم) منتشر شده بپردازیم. بیش از یک هزار شهید مدافع حرم، آماری است که طی هفته‌های قبل از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام شده و با توجه به این میزان، شاید بتوان گفت هنوز راه بسیاری برای معرفی و شناساندن این شهدا به جامعه باید طی شود زیرا حجم کتاب‌های منتشر شده تاکنون، رقم قابل توجهی نیست. هرچند باید این مسأله را در نظر گرفت که تا چندی پیش سخن گفتن از شهدای مدافع حرم بنا به مصالح امنیتی مقدور نبود و چندی است که این موضوع متدوال شده و از این رو شاید در این زمان کوتاه این میزان کتاب نیز قابل توجه باشد.

در این مسیر، ناشران گوناگونی دست به انتشار اثر زده‌اند که انتشارات «شهید ابراهیم هادی» به عنوان پیشگام این عرصه باید معرفی شود و بعد از آن ناشرانی چون نیلوفران، شهید کاظمی و روایت فتح، دست به انتشار آثاری با محوریت شهدای مدافع حرم زده‌اند. به این بهانه سه کتاب را از میان کتاب‌هایی که در این موضوع منتشر شده‌اند مرور می‌کنیم.

عاشقانه‌های یک همسر شهید

انتشارات روایت فتح در این زمینه سه کتاب از مجموعه «مدافعان حرم» تاکنون منتشر کرده که یکی از آنها با عنوان «دیدار پس از غروب» خاطرات همسر شهید مهدی نوروزی است. در این کتاب خواننده با روایت دختری از دوران مجردی روبه‌رو می‌شود که گمان می‌کند خواهر شهید است اما کم‌کم متوجه می‌شود این دختر در آینده همسر شهید مهدی نوروزی می‌شود.

عشق و علاقه‌ای که میان این زوج وجود دارد مثال زدنی است و از آنجا که همواره تا پیش از این سبک زندگی شهدا به عنوان معیاری برای زندگی دینی معرفی می‌شد، در این کتاب نیز خواننده شاهد این مودت و الفت میان شهید مهدی نوروزی و همسرش «مریم» است که می‌تواند به عنوان سبک زندگی شهدا مورد توجه قرار بگیرد.

didar-pas-az-ghorob

شاید در روایت و فنون نویسندگی با اثر خاصی روبه‌رو نباشیم ولی صداقت راوی خواننده را ترغیب می‌کند تا سر از زندگی آنها در بیاورد. کنجکاوی که خواننده از پایان آن خبر دارد اما آن‌قدر زندگی این زوج پر از محبت است که خواننده بیشتر مشتاق است از زبان همسر شهید بشنود. زندگی‌ای که دو سال و نیم به طول انجامید و ثمره آن «محمدهادی» پسر شهید نوروزی است که یادگار و ادامه دهنده راه شهید است. راوی پیوسته از عمر کوتاه زندگی‌اش با مهدی نگران بود تا اینکه سرانجام این نگرانی محقق می‌شود. کتاب «دیدار پس از غروب» را خانم منصوره قنادیان تدوین و تألیف کرده است.

شبیه اباالفضل‌العباس (ع)

کتاب «شبیه خودش» سومین کتاب از مجموعه «مدافعان حرم» است که انتشارات روایت فتح منتشر کرده و به آن می‌پردازیم. در این کتاب خواننده با زندگی‌نامه شهید حامد جوانی مواجه می‌شود. شهیدی که از عنفوان کودکی دست در دست پدر و برادر بزرگترش در روضه سیدالشهدا بزرگ شده و علاقه بسیاری به مصیبت حضرت عباس (ع) دارد. او مسیر زندگی خود را انتخاب می‌کند و به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمی‌آید و این نقطه وصلی می‌شود برای جوان متولد ۶۹ تا پا در میدان جهاد و مبارزه با انحراف بگذارد.

«حامد» پس از اعلام نیاز برای اعزام نیرو به سوریه به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی می‌کند. او که نفر اول مسابقات توپخانه سپاه است به سوریه اعزام می‌شود و خوش می‌درخشد اما تقدیر بر این است که یکی از زبده‌ترین و جوان‌ترین نیروهای توپخانه‌ای سپاه به خیل یاران شهیدش بپیوندد.

shabih-khodesh

هنگام اصابت موشک به زمین، شهید جوانی فاصله زیادی با آن نداشته و همین سبب می‌شود دو دستش یکی از ناحیه آرنج و دیگری از مچ قطع شود و ترکش‌های بسیاری بر بدنش بنشیند که دو ترکش نیز سهم چشمانش می‌شود تا مانند علمدار و سقای دشت کربلا به شهادت برسد. همین سبب می‌شود که شهید حامد جوانی در جبهه سوریه به «شهید اباالفضلی» مشهور شود. این کتاب مجموعه خاطرات مادر، پدر، برادر و همرزمان شهید جوانی است که آقای حسین شرفخانلو آن را تدوین و تألیف کرده است.

تنها ۲۰ سال

شاید در باورمان نگنجد! شاید باور نکنیم که شهید محمدرضا دهقان‌امیری متولد ۱۳۷۴ است که در بیست سالگی برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) به درجه بلند شهادت رسیده است. این مسأله آنقدر هم باور نکردنی نیست چرا که ما تجربه جنگ هشت ساله تحمیلی را داریم و شاهد بوده‌ایم که نوجوانان ۱۵ ساله برای دفاع از قرآن و اسلام پا به جبهه‌ها گذاشتند.

شهید محمدرضا دهقان امیری و بسیاری از شهدای جوان مدافع حرم بار دیگر ثابت کردند که قافله شهدا دنباله دارد و هستند بسیاری که این راه ادامه دهند. کتاب «ابووصال» شامل یکصد خاطره کوتاه از این شهید است که انتشارات شهید کاظمی روانه بازار کتاب کرده است.

در این کتاب که به سبک کتاب‌های «نیمه پنهان ماه» انتشارات روایت فتح تألیف شده، خواننده با ابعاد گوناگون شخصیت شهید جوان محمدرضا دهقان امیری از طریق خاطرات کوتاه آشنا می‌شود. «ابووصال» نام مستعار شهید دهقان امیری است که ریشه در علاقه او به شهید اصغر وصالی دارد. در خاطرات این شهید می‌خوانیم که او خود به شهادتش آگاه بوده و مدفنش را نیز به مادرش نشان داده بود که این نشان از عمق بینش شهدای کشور دارد. این کتاب را خانم محدثه علیجان‌زاده روشن گردآوری و تألیف کرده است. با نگاهی به کتب منتشر شده درباره شهدای مدافع حرم، چیزی که دستگیر خواننده می‌شود این است، کسانی که پا در این راه گذاشتند روزگار دفاع مقدس را درک نکردند و پرورش یافته مکتب خمینی (ره) بودند.

منبع: صبح نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا