محمد علیزاده: به منتقدانم سلام من را برسانید!

به گزارش هفت راه، بلیت‌های کنسرت پاییزی «محمد علیزاده» که فروش آن برای دومین‌بار تمدید شده بود هم به پایان رسید و او طی روزهای 19 تا 22 آذرماه و در هشت سانس با مخاطبان تهرانی خود دیدار خواهد کرد. این فروش چشمگیر در حالی رخ داد که دور از انتظار نبود چون محمد علیزاده طی حدود دو سال اخیر رکورددار فروش بلیت کنسرت‌های پاپ است. او این روزها مراحل پایانی تولید آلبوم جدیدش را هم دنبال می‌کند و قرار است در اجرای آذرماه خود یک رونمایی مختصر از این مجموعه انجام دهد. همچنین هفته پیش او قطعه «عشقم این روزا» را در فضای مجازی منتشر کرد که برایش بازتاب‌های زیادی به دنبال داشت. پس از مدت‌ها سکوت به سراغ محمد علیزاده رفتیم و درباره اجرای آینده و همچنین آلبوم جدیدش با او صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:

ابتدا از رپرتوار کنسرت آذرماه برای ما بگو و اینکه چه قطعاتی را اجرا خواهید کرد؟

در این کنسرت منتخبی از قطعات پرطرفدار قدیمی را اجرا خواهیم کرد چون همیشه در اجراها آثاری نظیر «جز تو»، «برگرد» و «این اولین باره» و… را از من می‌خواهند. امروز ششمین روز تولد قطعه «عشقم این روزا» است و استقبال مردم از این اثر برایم خوشایند بود. این روزها وقتی در کوچه و خیابان این کار را می‌شنوم واقعاً لذت می‌برم چون ملودی‌ای بود که حدوداً سه سال و نیم پیش آن را ساخته بودم. «میلاد ترابی» چند مدل تنظیم روی کار انجام داده بود و نهایتاً خروجی آن اثری شد که به گوش مخاطبان رسید. طی چند روز اخیر لطفی که بابت این کار نسبت به من دارند، حالم را خوب می‌کند و به همین دلیل قطعه «عشقم این روزا» را با ورژن خودش اجرا می‌کنیم.

قطعه دیگری از آلبوم را اجرا نمی‌کنی؟

احساس می‌کنم اگر اجرای قطعات بیشتر را به کنسرت‌های آینده که مختص رونمایی آلبوم است  موکول کنیم، بهتر باشد و می‌خواهم که مردم ابتدا کارها بشنوند و بعداً ما روی صحنه ببریم.

اما برسیم به 19 تا 22 آذر و اینکه بلیت‌های هشت سانس کنسرتت به پایان رسید و باز هم «محمد علیزاده» موفق شد رکورد خودش و اجراهای پاپ را بشکند. این میزان فروش بلیت در شرایط کنونی بازار چگونه رخ می‌دهد؟

همه تلاش من این است که روی استیج خودم باشم. مردم، محمد علیزاده‌ای را می‌بینند که خودش است و هیچ بازی و تئاتری روی صحنه ندارم. همیشه تلاش کرده‌ام خودم باشم چون اگر مردم چهره واقعی من را ببینند، حس می‌کنند که محمد علیزاده دروغ نیست. همیشه هم تلاش می‌کنم که بهترین اجراها را روی صحنه ببرم. از بابت تنظیم قطعات که توسط رهبر ارکسترم «امیرحسین اویسی» انجام می‌شود و از بابت نوازنده‌های ارکستر و خواندن خودم سعی می‌کنیم، همه مخاطبان از برنامه لذت ببرند. دوست دارم حال مردم خوب باشند چون حال من هم با عشق آنها کوک می‌شود. تا کنون در زندگی شعار نداده‌ام و اگر که گفته‌ام دوستشان دارم، واقعاً دوستشان داشتم. مردم را از این بابت دوست ندارم که کارهایم را گوش می‌کنند بلکه چون این مردم پر از عاطفه و مهربانی هستند دوستشان دارم. این مردم لایق دوست داشتن هستند و باید حداکثر توان و انرژی که داری را در کنسرت‌ها به کار ببری تا لذت ببرند.

چه پیش‌بینی برای کنسرت‌های پس از آلبوم داری؟

پس از انتشار آلبوم، حتماً سانس‌های بیشتری را برای برگزاری کنسرت باز می‌کنیم و از عزیزانی که نتوانستند برای اجرای آذرماه بلیت تهیه‌کنند، عذرخواهی می‌کنم. تلاش ما این بود که بیش از هشت سانس در اختیار مردم باشیم و واقعاً تا دوازده سانس هم می‌توانستیم کنسرت داشته باشیم. اما محدودیت‌هایی وجود دارد و کنسرت‌های شهرستان من هم هست به دلیل اینکه اجرا در سایر شهرهای ایران برایم همانند برنامه‌های تهران مهم است. دوست دارم پس از انتشار آلبوم تعداد سانس‌های اجرا بیشتر باشد و اگر بتوانم تا پایان سال تعداد سانس‌های کنسرت‌هایم را دو برابر الان کنم فکر می‌کنم آن موقع از خودم راضی‌تر باشم.

فکر می‌کنم به این جابجایی رکورد نگاه جدی داری. درست است؟

رکوردزدن یک اسم است و چیز خاصی نیست. شاید برای جامعه‌ای که در آن هستیم و برای برخی دوستان، یک اتفاق خوب و عجیب باشد اما من فقط دوست دارم حال مردم خوب باشد. تا هر زمانی که عشق و محبت مردم را می‌بینم، حال من هم خوب می‌شود. اینکه طی دو سه سال اخیر خودم رکوردهای خودم را می‌زنم برایم جذاب است اما فراموش نکنیم که من برای این جایگاه، سختی‌های زیادی کشیدم. همیشه دست خدا بالای سرم بوده و من را یاری کرده است. تنها ترسم در زندگی این است که خدا نگاهش را از من بردارد وگرنه ترس دیگری در زندگی ندارم. درصد بسیار زیادی از اتفاقات خوب اخیر به دلیل نگاه خداوند و سپس تلاش خودم بوده است. اگر عزت و جایگاهی وجود دارد فقط دست خداوند است و من اعتقاد دارم که غیر از او هیچکس نمی‌تواند در عزت و ذلت آدم‌ها دخیل باشد.

شهریور سال 92 با هم گفتگویی انجام دادیم و یکی از مباحث ما درباره تمدید کنسرت‌ها بود و به خاطر دارم در این زمینه گفتی که «کم باش ولی خوب باش». این روزها برخی منتقدان محمد علیزاده همان گفتگو را بولد کرده‌اند و می‌گویند تمدید اجراهای تو خلاف آن صحبتی است که داشتی. در این زمینه چه نظری داری؟

من حرف خودم را ادامه می‌دهم چون الان هم کم هستم. اگر می‌خواستم واقعاً می‌توانستم در این ماه چهارده سانس کنسرت برگزار کنم و می‌دانستم که مورد محبت مردم قرار می‌گیرم اما برنامه سالن این اجازه را به ما نداد. احساس می‌کنم خیلی خیلی بیشتر از این می‌توانم کنسرت برگزار کنم اما شرایط زمان و برنامه‌های سالن را در نظر می‌گیریم. آن زمان که مصاحبه کردیم شاید این کم‌بودن را از لحاظ انتشار آثار هم درنظر داشتم. اگر دقت کنید انتشار تک‌آهنگ‌ها و آلبوم‌های من بسیار کم است. به منتقدانم سلام من را برسانید! و امیدوارم در راه تلاششان موفق و پیروز باشند.

آلبوم جدیدت اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

آلبوم مراحل پایانی تولید را سپری می‌کند و در مرحله میکس و مستر هستیم. تنظیم سرآلبومی من عوض شد و این روزها میلاد ترابی مشغول تنظیم جدید این کار است. فکر می‌کنم تا چند روز آینده میکس و مستر به پایان برسد و نسخه نهایی را تحویل آقای «حسین‌خانی» و شرکت «ایران‌گام» بدهیم تا وارد مراحل تکثیر و پخش شود.

نکته خاصی باقی مانده است؟

از همه مردم که اینقدر من را شرمنده می‌کنند تشکر می‌کنم. واقعاً شرمنده و خجالت‌زده محبت آنها هستم و امیدوارم بتوانم آنچه که دوست دارند را برایشان بخوانم. دوست دارم بدانند هر اتفاقی که رخ می‌دهد، محمد فقط خودش را در نظر نمی‌گیرد. اگر ترانه یا ملودی و تنظیمی را با وسواس انتخاب می‌کند فقط به خاطر این است که خلوت آدم‌ها و حریمی که در آن موسیقی من را گوش می‌دهند مقدس است و می‌خواهم برایشان لذت‌بخش باشد. قبول دارم که باید به بهترین شکل ممکن کار کرد و هنوز آنچه که باید باشم نیستم. دوست دارم عاشقانه‌های بهتری برای مردم بسازم اما شاید گاهی به دلیل کم‌سوادی تا این حد توانستم برایشان موسیقی بسازم و بخوانم. دوست دارم تا جایی که توان دارم برای جبران محبت‌های این عزیزان تلاش کنم. همچنین امیدوارم همیشه لطف خدا در تک‌تک لحظات زندگی همه ما باشد چون تا زمانی که خدا هست، همه چیز هست اما زمانی که او نباشد نفس‌کشیدن در این دنیا هم ارزش زیادی نخواهد داشت.

منبع: موسیقی ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا