«تونی اردمان» جوایز فیلم اروپا را درو کرد

درام‌کمدی آلمانی «تونی اردمان» ساخته مارن آده با کسب جایزه در پنج رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه‌نویس، پیشتاز بیست و نهمین جوایز فیلم اروپا شد. در مراسمی که شب گذشته (20 دسامبر) در ورشو لهستان برگزار شد، «تونی اردمان» جایزه بهترین بازیگر زن (ساندار هولر) و بهترین بازیگر مرد (پیتر زیمونشک) را نیز از آن خود کرد. آده فیلمساز 39 ساله آلمانی علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلمنامه، با پیشی گرفتن از رقبای صاحب‌نامی همچون کن لوچ، پدرو آلمادوار، پل ورهوون و کریستیان مونجیو، جایزه بهترین کارگردان را هم با خود به خانه برد.

به گزارش «ورایتی»، آده که در میان تشویق پرشور حاضران برای دریافت جایزه‌اش روی صحنه آمده بود، تاکید کرد: «این نخستین بار است که فیلمی به کارگردانی یک زن جایزه بهترین فیلم را می‌برد.» او ادامه داد: «احساس می‌کنم نعمت بزرگی است که می‌توانم در دورانی که با چنین بحران‌هایی سر و کار داریم فیلم بسازم و از طرفی باور دارم سینام می‌تواند مرزها را پشت سر بگذارد و ناشناخته‌ها را به راحتی به حس همدلی تبدیل کند.»

درام‌کمدی عمیق و چند لایه «تونی اردمان» که بر رابطه شکننده پدر-دختر متمرکز است سومین فیلم بلند آده به شمار می‌رود. «جنگلی برای درختان» نخستین فیلم بلند او جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم مستقل ساندنس را به خود اختصاص داد و بعد از آن، با «هرکس دیگر» به عنوان فیلم دومش موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران برلین و جایزه بهترین بازیگر زن شد. «تونی اردمان» به عنوان نماینده آلمان در بخش خارجی زبان اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. کمپانی «سونی پیکچرز کلاسیکز» پخش «تونی اردمان» را به همراه فیلم‌های «او» و «خولیتا» به عهده دارد.

امسال چهار فیلم که پیش از این، در بخش رقابتی جشنواره کن روی پرده رفته بودند شامل «تونی اردمان»، برنده نخل طلا «من، دنیل بلیک» ساخته کن لوچ، «او» به کارگردانی پل ورهوون و «خولیتا» جدیدترین ساخته پدرو آلمادوار در رشته بهترین فیلم با درام تحسین‌شده «اتاق» ساخته لنی آبراهامسن رقابت داشتند. «اتاق» سال گذشته در جشنواره تورنتو روی پرده رفت و جایزه گلدن گلوب و اسکار و بفتای بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برای بری لارسن به ارمغان آورد.

ساندار هولر در حالی جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را برای بازی در «تونی اردمان» از آن خود کرد که تصور می‌شد ایزابل هوپر برنده بی چون و چرای این رشته باشد. از آغاز فصل جوایز تا امروز، هوپر موفق به کسب جوایز متعددی از جمله جایزه سینمای مستقل گاتام، جایزه انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس و حلقه منتقدان فیلم نیویورک شده است.

فیلم «زندگی من به عنوان کدو سبز» ساخته کلود باراس که نخستین بار در بخش «چهارده روز کارگردانان» جشنواره کن روی پرده رفت، جایزه بهترین انیمیشن سال را از آن خود کرد. این فیلم به عنوان نماینده سوییس برای رقابت در بخش خارجی زبان اسکار به آکادمی معرفی شده و یکی از انیمیشن‌های بلندی است که در فهرست کوتاه شده رشته انیمیشن حضور دارد.

جایزه بهترین کمدی به فیلم «مردی به نام اوه» ساخته هانس هولم تعلق گرفت. این فیلم که بر اساس کتاب پرفروش فردریک بکمان تهیه و تولید شده، رکورد پرفروش‌ترین فیلم گیشه سوئد را به نام خود ثبت کرده و نماینده این کشور در بخش خارجی زبان رقابت اسکار 2017 است.

فیلم سیاسی «آتش در دریا» ساخته جان‌فرانکو رزی و برنده خرس طلایی برلیناله 2016، که با محوریت بحران مهاجرت مقابل دوربین رفته است، جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

پیرس برازنان جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای در حوزه سینمای جهان را از دست سوزان بیر دریافت کرد. بازیگر 63 ساله ایرلندی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: «صحبتم خطاب به همه جوانان است … اوضاع سیاسی مملکت‌تان هر طور می‌خواهد باشد، شما قوی بمانید، ایمان‌تان را از دست ندهید. جسور باشید و به ساختن فیلم‌هایی که برآمده از دل‌تان هستند ادامه بدهید.»

فیلم «بدن» که نخستین بار در برلیناله 2016 روی پرده رفته بود، جایزه فیلم منتخب مردم را با خود به خانه برد. یوهو کوشمانن برای فیلم سیاه و سفید «شادترین روز در زندگی اولی ماکی» که پیش از این، جایزه «نوعی نگاه» کن را از آن خود کرده بود، در مراسم دیشب موفق به کسب جایزه فیپرشی شد. جایزه یک عمر دستاورد حرفه‌ای به ژان کلود کریر رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و بازیگر فرانسوی رسید.

همچنین در ادامه مراسم، ویم وندرس فیلمساز کهنه‌کار آلمانی که ریاست آکادمی فیلم اروپا را به عهده دارد برای ادای دین به آندری وایدا کارگردان تئاتر و فیلمساز تازه درگذشته لهستانی به روی صحنه آمد.

در سال‌های اخیر، جوایز فیلم اروپا به طرز فزاینده‌ای تبدیل به یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی شده است. پائولو سورنتینو فیلمساز ایتالیایی در پنج سال گذشته، موفق به کسب دو جایزه – برای «جوانی» (2015) و «زیبایی بزرگ» (2013) – از سوی آکادمی فیلم اروپا شده است. در سال 2014، پاول پاولیکوفسکی برای فیلم برنده اسکار «ایدا» جایزه بهترین فیلم اروپا را دریافت کرد و این در حالی است که میشاییل هانکه در سال 2012، برای درام «عشق» این جایزه را از آن خود کرده بود.

منبع:آی سینما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا