پاسخ مهدی طالقانی به ادعاهای خواهرش درباره سریال «معمای شاه»

سید مهدی طالقانی گفت: آیت‌الله منتظری تنها در دوره دستگیری سال 54 و در دوره کوتاهی، با پدر در زندان اوین بود. تازه در بخشی از این دوره از زندان،پدر به بهداری زندان منتقل شد و در کنار آقای منتظری نبود.

به گزارش  فارس، در پی ادعاهای اعظم طالقانی درباره ایفای نقش آیت الله طالقانی در سریال معمای شاه درگفت وگو با یکی از پایگاههای خبری،سید مهدی طالقانی درگفت وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، به ادعاهای خواهرش درباره سریال «معمای شاه» پاسخ داد.

وی در آغاز درباره مشاوره‌هایی که به کارگردان معمای شاه ارائه کرده، گفت: از آغاز فیلمبرداریِ سکانس های مربوط به آیت‌الله طالقانی، معمولا برای اطمینان از صحت و سقم تاریخی این سکانس‌ها، در محل لوکیشن فیلمبرداری معمای شاه حضور داشتم و دیدگاه‌های خود را در این باره، به کارگردان منتقل می کردم.

واقعیت این است که ایشان و دوستانشان هم در اغلب این موارد، نظرات بنده را اعمال و سکانس ها را برمبنای آن فیلمبرداری می گرفتند. بنابراین می‌توان گفت که معمای شاه در حد مقدورات نمایشی، در بازنمایی زندگی سیاسی و مبارزاتی آیت‌الله طالقانی موفق عمل کرده که در این میان،بازی روان و هنرمندانه آقای علی دهکردی در نقش پدرم، شایان تقدیر است.

وی درباره سکانس سیلی زدن به صورت سرکرده ماموران توسط آیت الله طالقانی درجریان پناه دادن ایشان به شهید نواب صفوی در پائیز 1334 اظهار داشت: این سکانس دربرابر چشمان ِ خود بنده اتفاق افتاد وعلت آن هم عصبانیت شدید پدرم از شکستن درب ِمنزل ما درمحله قلعه وزیر و نیز بالا آمدن عده ای از ماموران ازدیوار منزل و همچنین زیرو رو کردن اثاث خانه و کمدهای دختران بود .اصلا این ماجرا در منزل ما اتفاق افتاد و خانم اعظم طالقانی ،در آنجا نبودند که بخواهند در باره چیزی که ندیده اند اظهار نظر کنند.

طالقانی درباره ادعای اعظم طالقانی مبنی بر جویا شدن ماجرا از حضار در آن واقعه گفت:در هنگام روی دادن آن واقعه، مرحومه مادرم حضور داشت که الان در قید حیات نیستند و طبعا اعظم نمی‌توانسته ماجرا را از ایشان جویا شود. خواهرانم مریم و وحیده بودند که اساسا با ایشان ارتباط خوبی ندارند که بخواهند به پرسش های ایشان در این باره جواب بدهند،مجتبی هم که درآن دوران کودک بود و هم اینک هم درخارج از کشور به سر می برد و بعید می دانم ایشان با او در تماس باشد.حسین هم که خودش شاهد ماجرا بوده و بعید است ماجرا را به گونه واژگونه برای ایشان روایت کرده باشد!

وی درباره بخش دیگری از اظهار نظر اعظم طالقانی مبنی بر اینکه «با نشان دادن تصاویر سیگار کشیدن آیت الله،نه نقش پدرم درانقلاب کمرنگ می شود و نه چهره او مخدوش می شود» گفت:حالا چه کسی ادعا کرده که با نشان دادن سیگارکشیدن پدر، قرار است چهره و نقش ایشان در انقلاب مخدوش شود؟ تنها در این سریال تلاش شده که نقش پدر،طبیعی و مبتنی بر اسناد و شواهد ساخته شود که سیگار کشیدن ایشان هم بر همین مبنا در سریال آورده شده است.

فرزند آیت‌الله طالقانی با رد ادعای اعظم طالقانی مبنی بر ترک سیگار آیت الله پس از انقلاب گفت: اتفاقا در دوران پس از آزادی، سیگارهای ایشان را من می خریدم! اگر اعظم خانم تنها مروری بر عکس هایی که از اعضای خانواده جمع کرده است بیندازد، متوجه می شود که اتفاقا ایشان نه در خلوت، بلکه در حضور اعضای شورای انقلاب، اعضای دولت موقت و حتی در حاشیه مجامع و اجتماعات مردمی هم،سیگارشان را می کشیدند و این امر تنها به ساعات تنهایی ایشان منحصر نمی شد.

وی در ادامه با رد بخش دیگری از اظهارات اعظم طالقانی مبنی بر اینکه :«نمی‌دانم چطور وقتی به قسمت های زندان رفتن پدرم اشاره می کنند،آیت الله منتظری را نشان نمی دهند؟» گفت: اصولا مبارزات آیت الله طالقانی از سال 1318 و در اعتراض به کشف حجاب رضاخانی آغاز می شود در حالی که آیت الله منتظری همراه با مرحوم امام و از سال 42 به عرصه مبارزات آمد. یعنی چه که هر وقت قسمت های زندان رفتن پدرم را نشان می دهند، باید دستگیری های آقای منتظری را هم نشان بدهند؟در بخش زیادی از بازه زمانی مبارزات پدر، آقای منتظری اصلا در این عرصه حضور نداشت! ایشان تنها در دوره دستگیری سال 54 و دردوره کوتاهی، با پدر در زندان اوین بود. تازه در بخشی از این دوره از زندان،پدر به بهداری زندان منتقل شد و در کنار آقای منتظری نبود.بنابراین ادعای اعظم، فاقد منطق و پشتوانه تاریخی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا