پولسازی با نام فیلم توقیفی

هفت راه- وحید محرابیان

«گشت ۲» فیلمی است که فقط برای فروش و پولسازی برای سازندگانش ساخته شده است. همه عناصر فیلم هم با توجه به این موضوع انتخاب و در کنار هم چیده شده‌اند. البته نکته مهم این است که گویا تولیدکنندگان این اثر طرح خاصی برای ساخت «گشت ۲» نداشتند و فقط با تکیه بر فیلم «گشت ارشاد» و مواردی که احساس می‌کردند مخاطب را می‌تواند به دیدن این فیلم ترغیب کند، دست به تولید چنین فیلمی زده‌اند. تکه پرانی‌های سیاسی، گریم‌ها و لباس‌های عجیب و غریب، شوخی‌های جنسی و حتی اسم فیلم، همه برای فریب مخاطبان و کشاندن آنها به سینما برای دیدن اثر جدید سعید سهیلی است.

جفنگ‌گویی مهمترین ابزاری است که سهیلی برای خندان مخاطبان از آن استفاده کرده است. تقریبا هیچ موقعیت خنده‌داری در طول فیلم وجود ندارد و مخاطب مجبور است تنها به اراجیف عباس، حسن و عطا یا قیافه‌ها و لباس‌های عجیب و غریبشان بخندد. با این حال حتی مخاطبی که فارغ از هر چیزی، فقط برای خندیدن به سینما آمده است هم بهره چندانی نمی‌برد و زمان زیادی را به خندیدن نمی‌گذراند.

«گشت ۲» از چندین موقعیت پراکنده، شوخی‌های سخیف و جوک‌های پیامکی تشکیل شده است که سازندگان با داستانی غیرقابل باور و دم‌دستی آنها را کنار هم چیده‌اند. داستان فیلم آنچنان تخیلی و غیرقابل باور تصویر شده است که همه مخاطبان را مایوس می‌کند. در انتهای فیلم هم همین داستان نحیف و دم‌دستی نیز بی سرانجام رها می‌شود و مخاطب را در سردرگم می‌کند.

باوجود خالی بودن «گشت ۲» از هر محتوای قابل تاملی، سهیلی تلاش کرده با نشاندن برخی افراد جلوی دوربین که مشکلات اقتصادی و اجتماعی‌شان را بازگو می‌کنند و در انتها داد و فریادهای فرخ‌نژاد بر سر پلیس که چرا نمی‌روید مسببین این مشکلات، اختلاس‌کنندگان و … را بگیرید، رسالت اجتماعیش را انجام دهد و بعدها در موردش حرف بزند که «گشت ۲» چه پیام‌های مهمی برای جامعه دارد.

سهیلی با این باور که یادآوری «گشت ارشاد» برای مخاطبان می‌تواند آنها را از حس نا خوشایند دیدن «گشت ۲» دور کند در طول فیلم چندین بار به اثر قبلی‌اش اشاره می کند و حتی قسمت‌های معروف آن مانند «پرچم دشمن شورت ماست» را در فیلم جدیدش بازپخش می‌کند. انتخاب اسم «گشت ۲» هم کاملا با همین منظور است وگرنه در فیلم نه خبری از گشت ارشاد است و نه پلیس بازی و فقط سکانسی در پایان فیلم، برای خرده نگرفتن به سازندگان برای انتخاب این نام قرار داده شده است که عباس، حسن و عطا با بازی حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمایی با لباس‌های پلیس ویژه و یک ون سیاه رنگ ظاهر می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا