توضیحات وزیر ارشاد در مورد رستاخیر، کاناپه و دو تابعیتی‌ها

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر دیپلماسی ضعیف ارشاد برای صدور ویزا به برگزیدگان آمریکایی جایزه جهانی کتاب سال گفت: ارشاد محدودیتی برای حضور نداشت، مسئله به دولت آمریکا که این محدودیت را برای آنها ایجاد کرد بود،‌ برمی‌گشت.

به گزارش هفت راه، نشست رسانه‌ای ویز ارشاد در حالی امروز برگزار شد که مراسم با تاخیر همراه بود،‌ به همین علت بسیاری از خبرنگاران فرصت پرسیدن سوالات خود را نیافتند،‌ که این امر اعتراض بسیاری را در برداشت،‌ در انتهای مراسم به اصرار خبرنگاران برخی پرسش‌ها در جمع از وزیر پرسیده شد،.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا وزارت ارشاد برای حضور نویسندگان برگزیده جایزه جهانی کتاب سال از آمریکا به ایران دیپلماسی ضعیفی داشت در مقابل کشتی گیران آمریکایی توانستند ویزا اخذ کنند، گفت: به طور طبیعی ما هیچگونه محدودیتی برای حضور نویسندگان آمریکایی جایزه جهانی نداشتیم، این اتفاقی بود که با اعلام ترامپ مبنی بر عدم ورود مهاجران به آمریکا همراه شد و تردیدی برای حضور نویسندگان در ایران ایجاد کرد، اما ما جایزه را برای این افراد اعلام کرده و جایزه را در فرصت مناسب اهدا می‌کنیم. وزارت ارشاد محدودیتی برای حضور نداشت مسئله به دولت آمریکا که این محدودیت را برای آنها ایجاد کرد بود،‌ برمی‌گشت. ما اعلام کردیم هر زمانی که این برگزیدگان به ایران بیایند، جایزه را ارسال خواهیم کرد.

بحث دوتابعیتی‌ها

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی برتأیید حضور دوتابعیتی‌ها در هیئت داوران جشنواره فیلم فجر نیز گفت:‌ من درمورد بحث دو تابعیتی‌ها بیش از این صحبت کردم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است، در چارچوب قانون عمل کند. ما هیچ نوع عمل فراقانونی را نمی‌پذیریم، مدیران وزارت ارشاد هیچ کدام مشغول قانون دوتابعیتی نیستند وهیچ اطلاعی تا امروز هیچ مرجعی اعم از رسمی و غیررسمی در مورد دو تابعیتی نداده است، طرح این موضوع یک حرکت سیاسی بود اگر صداقتی نهفته است من اکنون اعلام آمادگی می‌کنم کسانی که می‌دانند اسامی را به بنده اعلام کنند. وقتی رسانه‌ای این موضوع را مطرح می‌کند، اما یک برگ سند ارائه نمی‌شود،کار عبثی است.

وزیر ارشاد هم‌چنین درباره جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه درباره قاچاق کتاب گفت: ما با قوه قضاییه و نیروی انتظامی جلساتی داشتیم، هم قوه قضاییه و هم نیروی انتظامی همکاری لازم برای ممانعت از قاچاق کتاب را اعلام کرده‌اند، خوشبختانه جلسات مشترک سه جانبه بین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، دادستانی و نیروی انتظامی برای تخلفات در حوزه جعل کتاب‌های زیرزمینی به صورت جدی دنبال می‌شود، در روزهای گذشته با مواردی هم برخورد شد.

 وی همچنین در مورد برنامه هفت و اینکه آیا شما با رئیس صدا و سیما برای تغییر تیم اجرایی برنامه وارد گفتگو شده‌اید، گفت: اساسا شأن وزیر مداخله در امور داخلی دستگاه دیگر نیست، سازمان صدا و سیما اگر به توصیه بنده عمل می‌کند، من توصیه دیگری هم داشته‌ام. آن چیزی که ما از آن اعلام نارضایتی کردیم. به صورت رسمی تخریب جشنواره بود که به زیان فرهنگ ملی است. رفتار برنامه هفت غیرحرفه‌ای، غیراخلاقی بود و با هدف تخریب جشنواره بود. اما عملکرد جشنواره موجب شد که دیگر امکان ادامه گفتمان تخریبی وجود نداشته باشد، به هر حال وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در هیچ کدام از مراحل داوری جشنواره مداخله رسمی نکرد.

واسپاری کلیه امور اجرای نمایشگاه‌های کتاب به تشکل‌ها در آینده نزدیک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره واسپاری امور مربوط به نمایشگاه کتاب به تشکلها که مشکلاتی را دربر داشت گفت: شورای سیاستگذاری به تدریج تمام امور اجرای نمایشگاه کتاب در سراسر کشور به اتحادیه و صنوف نشر واگذار خواهد شد.

تفاهمات اولیه با درویش برای اکران رستاخیز

صالحی امیری درباره فیلم رستاخیز و تصمیم وی برای آینده آن نیز گفت: در خصوص فیلم رستاخیز یک هیئتی حکمیتی انتخاب کردیم که سه نفر از صاحب نام‌های این حوزه هستند وجلساتی را با آقای درویش برگزار کرده‌اند، و آقای درویش به هرحال از بزرگان سینمای ایران و مورد تکریم بنده در وزارت ارشاد است خوشبختانه به تفاهمات اولیه رسیده‌اند. که در آینده نزدیک خود آقای درویش نتایج را اعلام می‌کند.

مشکل فیلم کاناپه بحث فقهی است

وی در مورد فیلم کاناپه و اکران آن نیز گفت: در خصوص بحث آقای عیاری ایشان نیز از صاحبنامان سینمای ایران هستند که احترام زیادی برایشان قائل هستم به مشاور عالی و همچنین آقای ایوبی اعلام کردم که جلساتی را برگزار کنند، عمده بحثی که در این خصوص مطرح شد بحث فقهی است و ما باید در فضای دیگری و بدور از تبلیغات آن را حل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه بسیاری از اهالی سینما نقدهایی به این دوره جشنواره وارد داشتند چرا این نقدها به کمیسیون فرهنگی کشیده شد گفت: سینما حوزه تخصصی است که از سال 62 که 35 دوره برگزار شده همه جشواره‌ها با مسائلی روبرو بودند این از اقتضائات جشنواره است. وقتی 175 فیلم وارد می‌شود و 33 سیمرغ گرفته می‌شود خود به خود عده‌ای ناراضی هستند، برخی از دوستانی که امسال نتوانستند از داوری‌ها بگذرند بزرگان سینما هستند. من از تک تک اصحاب سینما و برای بزرگانی که در جشنواره شرکت کردند صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم، تقاضای روشن وزارت ارشاد این است که همگان به سازوکار جشنواره که خود آن را انتخاب کردند، تن دهیم. داوران و اعضای هیئت علمی انتخاب چهره شناخته شده‌ای هستند، اگر عزیزی نمی‌خواست فرآیند جشواره را بپذیرد نباید از ابتدا شرکت می‌کرد، ما از ابتدا اعلام کردیم در این جشنواره این هیئت مشخص این فرآیند انتخاب را دارند. فرآیند داوری نیز اعلام کردیم هرکسی که پذیرفت شرکت کرد. اما اگر در یک مسابقه‌ای یک نفر بازنده شود و مسیر را بعدا نپذیرد و بگوید نتیجه را قبول ندارم پذیرفتنی نیست. جشنواره امسال به اعتقاد من خوب بود حاشیه ها را کم کردیم مشاور عالی من امروز یا فردا قرار گذاشته تا حاشیه‌هارا به همراه دکتر ایوبی بررسی کند مطمئن باشید در فرآیند بررسی آنچه که دستمان یافت را اعلام خواهیم کرد باور داشته باشیم مابا همه صادقیم در وزارت ارشاد عقلانیت صداقت و شفافیت را مدنظر قرار داده‌ایم.

صالحی امیری همچنین درباره کشیده شدن حاشیه‌ها به کمیسیون فرهنگی نیز گفت: سازمان سینمایی و وزارت ارشاد جلسات دائمی با کمیسیون فرهنگی جلسه دارد. برای نمونه روز گذشته به موضوع حج بررسی شد یک روز موضوع کتاب و نشر بررسی می شود و طبیعی است که موضوع جنشواره نیز در‌ آن بررسی می‌شود ما در روابط خوبی با کمیسیون فرهنگی مجلس هستیم و تنشی با آن ندارد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من افرادی که جشنواره را تخریب کردند بسیار محدودند به اعتقاد من جامعه و ما نباید درگیر این حواشی شویم. ما چهار جشنواره در طول یک ماه برگزار و بیش از 20 میلیون نفر در طول این جشنواره‌ها حضور یافند چرا با حواشی کام ملت را تلخ کنیم البته قبول دارم که نواقصی وجود دارد اینکه ما مدعی باشیم هیچ نقصی نداریم عین خود شیفتگی است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا