چگونه جایزه اسکار به شاخه عملیات روانی القاعده رسید؟

مستند کوتاهی که آکادمی اسکار به آن جایزه داد روایتی بود که کلاه سفیدها از نبرد حلب ارائه کرده‌اند. نبردی که در آن گروه‌های تروریستی به عنوان قهرمان فیلم و ارتش سوریه نقش «بد من» را بازی می‌کند.

جایزه بخش مستند کوتاه اسکار به «کلاه سفیدها» تعلق گرفت. اعطای اسکار به این گروه موضوع غیرمنتظره‌ای نبود. این گروه یکی از نامزدهای دریافت جایزه صلح سال ۲۰۱۶ هم بود. رائد صالح از سرکردگان این گروه روی سن رفت و در بخشی از سخنرانی‌اش گفت؛ می‌خواهم آیه‌ای از قرآن را بخوانم که در آن آمده اگر فردی یک نفر را بکشد گویی همه بشریت را کشته است!

اما کلاه سفیدها چه کسانی هستند؟ در سوریه چه می‌کنند؟ و آیا مطابق آنچه ادعا دارند در جنگ سوریه بیطرف هستند؟ این گروه که به دلیل بر سر گذاشتن کلاه‌های سفید رنگ، این نام را برای خود برگزیده‌اند مدعی هستند کارشان کمک به مردم و شهروندانی است که در جنگ آسیب می‌بینند.

به گزارش تسنیم، تاریخ تاسیس این سازمان و نیز مواضع سیاسی مدیرانش و همچنین منابع مالی و پشتیبانی دفاع مدنی باعث می‌شود در بی‌طرفی این سازمان تردید ایجاد شود. این سازمان در مارس ۲۰۱۳ به دست کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس، جیمز لو میجرر تاسیس شده است و در واقع باید آن را بازوی تبلیغاتی ام. آی۶ در سوریه دانست. این گروه با گروه موسوم به «ناظران حقوق بشر سوریه» که دفتر اصلی آن در لندن است، رابطه‌ای تنگاتنگ دارد و به نوعی مکمل هم محسوب می‌شوند. حمایت مستمر شبکه ماهواره‌ای گروهک منافقین- که دستانش به خون ۱۷ هزار شهروند ایرانی آغشته است- از کلاه سفیدها و مصاحبه‌های اختصاصی با رائد صالح، به خوبی نشان‌دهنده سمت و سوی این گروه به اصطلاح امدادرسان و صلح‌طلب است!

سازمان کلاه سفیدها برای سازماندهی داوطلبان برای فعالیت در زمینه دفاع مدنی ایجاد شده، که سالانه ۳۰ میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص داده می‌شود. بخش عمده‌ای از این بودجه در جهت تامین نیازها و پرداخت حقوق داوطلبان است.
در گزارش USAID که در ژانویه ۲۰۱۵ منتشر شده آمده است: «این نهاد ۱۸ میلیون دلار به کلاه سفیدهای سازمان دفاع مدنی سوریه اختصاص داده است. همچنین لندن تلگراف در مورد کلاه سفیدها می‌گوید که تامین‌کننده اصلی این سازمان وزارت خارجه امارات متحده عربی است که ۳/۵ میلیون یورو به این موسسه اعطا کرده است. همچنین دولت انگلیس نیز اعلام کرد که ۱۰ میلیون یورو به این سازمان به منظور افزایش هماهنگی میان این سازمان و مجلس مخالفان سوری اعطا خواهد کرد. تعداد داوطلبان کلاه سفید نیز ۲۰۰۰ نفر افزایش داشته است و به هر یک از اعضا ماهانه معادل ۱۵۰ دلار پرداخت می‌شود.»

چندی پیش پایگاه کانادایی «گلوبال ریسرچ» و در کوران نبرد ارتش سوریه با تروریست‌ها در حلب نوشت: غرب هجمه رسانه‌ای شدیدی را برای تحریف حقیقت آنچه در شهر حلب سوریه میان ارتش سوریه و متحدانش در مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام و احرار الشام که از سوی عربستان، ترکیه و ناتو حمایت می‌شوند، در پیش گرفته است.

در ادامه این گزارش عنوان شده بود: گروه‌های مسلح صدها خمپاره را به حلب شلیک کرده‌اند و این موضوع موجب واکنش ارتش سوریه شده است اما رسانه‌های آمریکایی تصویری اشتباه از این اقدام ارتش سوریه برای رفع تهدید از شهروندان حلب را منعکس می‌کنند. همچنین دولت آمریکا از سازمان‌های غیردولتی و برخی شبه نظامیان به صورت نیابتی استفاده می‌کند تا از این طریق به صورت دائمی تصویری دروغین را از ارتش سوریه نشان دهد که در آن نیروهای ارتش فقط شهروندان را هدف قرار می‌دهند. از جمله بارزترین این سازمان‌ها، «کلاه سفیدها» در سوریه است که منبع اصلی برای انعکاس تصویری است که مدعی است جنگنده‌های روسیه و سوریه به شکل دائمی بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهند.

مستند کوتاهی که آکادمی اسکار به آن جایزه داد روایتی بود که کلاه سفیدها از نبرد حلب ارائه کرده‌اند. نبردی که در آن گروه‌های تروریستی به عنوان قهرمان فیلم و ارتش سوریه نقش «بد من» را بازی می‌کند. هنگامی که شرق حلب از اشغال تروریست‌ها آزاد شد، روشن شد که مقر کلاه سفیدها چیزی جز پایگاه نظامی القاعده نبوده است. آنها پس از خروج از حلب اقدام بعدی خود را در اطراف دمشق کلید زدند. آنان با همکاری نیروهای القاعده در منطقه وادی بردی، هفته‌ها ۵ میلیون شهروند دمشق و حومه آن را از آب آشامیدنی محروم کردند.

اصلی‌ترین کارکرد کلاه سفیدها تهیه فیلم‌های ساختگی و تبلیغاتی برای وارونه‌نمایی شرایط جنگ در سوریه است. آنها در این راه از هیچ ترفند و تقلبی دریغ نمی‌کنند. از این جهت اعطای جایزه اسکار به عنوان نماد داستان پردازی تصویری هالیوودی به این گروه را باید کاملاً بجا دانست! امروز تروریست‌ها در میدان نبرد سوریه درمانده‌تر و از هم پاشیده‌تر از همیشه هستند. اعطای اسکار به کلاه سفیدها را می‌توان تزریق امید به بازوی تبلیغاتی و جنگ روانی القاعده در جنگ سوریه دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا