وداع اهالی سینما با حبیب سینمای ایران

مراسم تشییع پیکر زنده یاد حبیب الله کاسه ساز امروز جمعه ۳۰ تیرماه برگزار شد و جامعه سینمایی با این تهیه کننده سینمای دفاع مقدس وداع کرد.

به گزارش هفت راه، صبح امروز جمعه ۳۰ تیرماه مراسم تشییع پیکر زنده یاد حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران از ساختمان شماره ۲ خانه سینما و با حضور محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی و جمعی از مدیران و هنرمندان سینما، به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدجواد هاشمی ابیاتی را قرائت کرد و درگذشت حبیب الله کاسه ساز را تسلیت گفت.

ناصر شفق تهیه کننده سینما از اولین سخنرانان این مراسم بود که با عرض تسلیت گفت: حبیب یکپارچه آرامش و خطا پوش بود. من اولین بار سال ۵۹ در کوه های کردستان و در هنگام جنگ با او آشنا شدم که برای فعالیت های فرهنگی آنجا حضور داشت. بسیار سخت است حبیب شدن، زمانی که زنده یاد علی حاتمی درگذشت ۱۰ ها سال طول می کشد تا کسی جایگزین او شود. حبیب نیز در حوزه تهیه تولید علی حاتمی سینمای ایران بود و جایگزین کردن او نیز بسیار سخت است.

در ادامه سردار پورجمشید بیان کرد: به همه شما که در بدرقه یک یار انقلاب حضور پیدا کردید خیر مقدم می گویم. او از آن مردان بزرگی است که زمانی که از امام خمینی (ره) پرسیدند چرا انقلاب کردید گفتند من برای طفل های در گهواره انقلاب کردم و حبیب از همان طفل ها بود. حبیب مرد بزرگی بود که هیچگاه پشت به دشمن نکرد و خانواده وی برای انقلاب و جنگ فداکاری کردند.

وی ادامه داد: حبیب در عرصه مدیریت سینمای دفاع مقدس حضور پیدا کرد و امروز سینمای ایران به مدیرانی مانند حبیب نیاز دارد و در کنار آن نیازمند بودجه و هزینه هستیم. افرادی مانند حبیب الله کاسه ساز، رسول ملاقلی پور با دستان خالی به میدان آمدند و ناامید نشدند. هنر سینمای دفاع مقدس و انقلاب زنده است چرا که انقلاب و هنر انقلاب زنده است.

مسعود جعفری جوزانی نیز گفت: دهه ۶۰ بود و جنگ بود و یک سری جوان که دانشگاه آمدند و من آن سال ها اشتباها درس می دادم. حبیب نیز از همان جوان ها بود که به دانشگاه آمد. حبیب می خواست هنر را علمی بفهمد. حبیب درس خواند و با هدف وارد هنر شد. سال ها بعد حبیب تهیه کننده «در چشم باد» شد و از اعتقادش دست نکشید. متاسفانه عمر این آدم ها به حدر می رود و زمانی که زنده هستند کسی قدر آنها را نمی داند.

وی اظهار کرد: حبیب با اینکه دوست های زیادی داشت اما دوست های خود را دسته بندی و خط بندی نمی کرد. امروز همه حق را برای خود می دانند و من نمی دانم که چرا سینما این همه دچار سیاست زدگی شده است. حبیب از جمله آدم هایی بود که همیشه در صف اول قرار می گرفت و مانع این دوگانگی ها می شد.

مسعود ده نمکی نیز در ادامه مراسم تشییع پیکر زنده یاد حبیب الله کاسه ساز گفت: زمانی که به سینما آمدم متوجه شدم استرس یک فیلم از یک شب عملیات بیشتر است چرا که استرس عملیات یک شب است اما استرس تهیه کننده ها همیشه وجود دارد. حبیب کاسه ساز در کنار این همه استرس ها همیشه لبخند می زد.

سیروس الوند نیز ادامه داد: حبیب الله کاسه ساز را در یک فیلم سینمایی به عنوان یک بازیگر دیدم و بعدها متوجه شدم ارادت این هنرمند به دفاع مقدس سبب شده بود تا این نقش را به خوبی بازی کند در حالی که بازیگر نبود. زمانی که خودی و غیرخودی در سینما وجود داشت و خانه سینما دچار مشکل بود کاسه ساز اینگونه نبود. یک روز مهدی عسگرپور به من گفت چه کسی مدیرعامل خانه سینما شود من کاسه ساز را پیشنهاد دادم. در زمانه ای که عرصه دفاع مقدس را دکان کرده اند و اگر یک روز برای ساخت فیلم جنگی پول ندهند بی شک حبیب از معدود کسانی است که در این عرصه باقی می ماند.

مهدی عسگر پور هم به بیان سخنانی پرداخت و گفت: ما امروز با پیکر عزیز کاسه ساز بدرقه می کنیم که تقریبا همه اهالی هنر با این هنرمند خاطره خوب دارند. ظرف حوزه دفاع مقدس افرادی را وارد عرصه هنر کرد که با اعتقاد به کار خود ادامه می دهند. کاسه ساز نیز همیشه این فرهنگ را در خود حفظ می کرد و برای همه اهل حمایت بود. بی شک امشب بسیاری از شهدا از او استقبال می کنند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز گفت: مرگ حق است و همه ما به تاریخ می پیوندیم. معتقدم خلاقان ماندگاران همیشه تاریخ هستند و در حال زیست هستند. خانه سینما متعلق به تک تک آحاد فعال سینمای ایران است‌. سینما یک پدیده یک پارچه است همانطور که ملت ایران یک ملت یک پارچه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا