بحران اقتصادی در بازار نشر گریبان باغ کتاب را گرفت

این روزها احتمالا بدترین روزهای ناشران و کتاب‌فروشان است. نفس ناشران خیلی وقت است که به شماره افتاده  و اکنون آن‌ها بی رمق‌تر از همیشه به دنبال وضعیتی جدید برای فروش محصولات‌شان هستند. وضعیت نگران کننده کتاب و کتاب‌خوانی، و بحران اقتصادی در حوزه بازار کتاب، این حوزه را به انبار باروتی تبدیل کرده است که حتی با کوچک‌ترین جرقه‌ای مشتعل می‌شود.

جرقه‌ای که این بار انبار باروت کتاب‌فروشان را مشتعل کرده، باغ کتاب تهران است.

باغ کتاب که در تپه‌های عباس‌آباد تهران قرار دارد از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم، و زبان و ادب فارسی، از شمال‌غربی با باغ هنر، و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است. وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هریک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع است و در دو طبقه بنا شده‌است.

از زمان افتتاح باغ کتاب تهران استقبال خوبی از جانب مردم صورت گرفته است. از طرفی وسعت این مکان، تسهیل خرید کتاب و قیمت‌های به صرفه کتاب‌ها ویژگی‌های مثبتی است که مخاطبان برای باغ کتاب تهران نام می‌برند.

باغ کتاب تهران سعی دارد با ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرّح و آرام، و ایفای نقش به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده در فرایند تولید و انتشار در جهت رفع بحران کتاب و کتاب خوانی گام بردارد اما این موضوع بنا به دلایلی چندان خوشایند کتاب‌فروشان نیفتاده است.

در متن این نامه که رو نوشت آن برای سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران) و رئیس اتاق اصناف فرستاده شده، آمده است:

جناب آقای محمود آموزگار

ضمن سپاس از دفاع مسئولانه شما در دفاع از حقوق کتابفروشان و پخش گران کتاب در مقابل آسیب‌های که باغ کتاب شهرداری می‌تواند متوجه کتابفروشان تهران سازد، ما امضاکنندگان زیر تقاضای اقدام لازم در جهت استیفای حقوق خود را داریم.

57535842

57535843

ارتقای استانداردهای تولید و نشر، افزایش تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نشر، ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزهٔ نشر،    دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلام و ایران و انقلاب اسلامی و حضور مؤثر و آبرومند در فضای بین‌المللی کتاب از دیگر اهداف یادشده باغ کتاب تهران  است. اما اکنون بیش از ۳۵۰ کتاب‌فروش تهرانی در نامه‌ای خطاب به رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نسبت به راه‌اندازی کتاب‌فروشی در باغ کتاب اعتراض کردند.

در این بین انتقادهایی نیز نسبت به چگونگی اختصاص این محل به نهادهای زیرمجموعه شهرداری به وجود آمد تا این‌که بیش از ۳۵۰ کتاب‌فروش در نامه‌ای  به رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران نسبت به راه‌اندازی کتاب‌فروشی در باغ کتاب اعتراض کرده و خواستار جلوگیری از آسیب‌هایی شده‌اند که راه‌اندازی باغ کتاب ممکن است به کتاب‌فروشان بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا