روایت امین زندگانی از ارتباط رمان «دخیل عشق» با شهید حججی/«کتاب و زندگی» و «روشنا» به گفتمان انقلاب کمک می‌کنند

به گزارش هفت راه،  آیین افتتاحیۀ پنجمین مسابقۀ «کتاب‌وزندگی» با یاد شهید محسن حججی با محوریت رمان «دخیل عشق» اثر مریم بصیری که انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده، عصر امروز (یکشنبه ۱۲ شهریور) با حضور چهره‌های فرهنگی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*عدم حمایت ارشاد به معنای غفلت از کار فرهنگی خودجوش نیست

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ابتدای این نشست با بیان اینکه این پویش به نام شهید حججی برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم امثال شهید حججی‌ها در جامعۀ ما بیشتر دیده و تربیت شوند. شهید حججی یکی از فعالان پویش در دوره‌های گذشته بود. امروز او کجا و ماها کجا. کسانی بودند که می‌گفتند انقلاب تمام شده است، اما امروز یک دهه هفتادی تمام امت اسلامی را به خود متوجه کرده و نشان می‌دهد که تربیت‌شدگان نسل امام(ره) و رهبری همگی قابلیت‌های این‌چنینی دارند. امیدواریم که همۀ جوانان گوهر خود را بشناسند.

نیلی ادامه داد: پویش «کتاب و زندگی» به‌همت مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار می‌شود اما دستگاه‌های مختلفی در این طرح مشارکت دارند. از نهاد کتابخانه‌های عمومی تا آستان قدس رضوی و نهادهای مردمی در این طرح مشارکت دارند.

وی افزود: ما توقع داریم دستگاه‌های دولتی نیز در این طرح مشارکت کنند و حتی در بحث‌هایی که با وزارت ارشاد داشته‌ایم خواستیم حمایت کنند اما ترجیح دادند فعلاً حمایتی نکنند که با این حال این دلیل نمی‌شود ما هم ساکت بنشینیم و از کار فرهنگی خودجوش غافل شویم و به تعبیر رهبر انقلاب کار آتش به اختیار نکنیم. کار تمیز فرهنگی از جنس کتاب که مورد علاقۀ مردم است، می‌تواند نمونه‌ای از حرکت‌های آتش به اختیار در حوزۀ فرهنگ باشد.

*«کتاب و زندگی» و «روشنا» به گفتمان انقلاب کمک می‌کنند

علی‌رضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ادامه با اشاره به حرکت‌های ترویجی در حوزۀ کتاب گفت: تمام حرکت‌هایی که برای ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت صورت می‌گیرد، اعم از پویش کتاب‌خوانی کتاب‌وزندگی، روشنا، رضوی یا مسابقات کتاب‌خوانی که توسط طلاب و معلمان در کشور برگزار می‌شود، تماماً مشعل‌های مختلفی هستند که هرکدام به تقویت سپهر گفتمانی انقلاب و مقاومت می‌انجامد.

وی با بیان اینکه همۀ ما دو راه پیش رو داریم، افزود: امروز هر ایرانی مسلمان دو راه بیشتر ندارد یا انقلابی است و وفادار به انقلاب و آرمان‌های آن است یا انقلابی نیست که البته از تمام حقوق شهروندی برخوردار است اما راهی را انتخاب کرده که سختی کمتری دارد و به تعبیری راه عافیت است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هرچقدر ناشران و هنرمندان وارد پویش‌های کتابخوانی شوند، به سرمایۀ جبهۀ فرهنگی انقلاب می‌افزایند، اضافه کرد: مهم خواندن کتاب‌ها و بعد از آن اثرپذیری و رایج شدن فرهنگ این کتاب‌هاست نه فروش این آثار.

*شهید حججی، فعال کتابی که برای دفاع از ارزش‌ها اسلحه دست گرفت

امین زندگانی، بازیگر، نیز در ادامۀ این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری پویش کتاب‌وزندگی گفت: خوشحالم که در سومین دورۀ «کتاب‌وزندگی» با این مسابقه آشنا شدم. در حالی که سال‌ها خلأ این کار در عرصۀ آشتی با کتاب وجود داشت.

زندگانی ادامه داد: در خصوص مدافعان حرم حرف‌ها دو نوع است؛ یا موافق صرف‌اند یا مخالف صرف. به نظرم انسان تا درک عقیده پیدا نکند سخت است راجع به آن قضاوت کند. یکی از سؤالات من این بود که چرا زمان جنگ تحمیلی خیلی‌ها رفتند و شهید شدند تا اینکه در مراسم تشییع شهدا شرکت کردم. تریلی که تابوت شهدا را حمل می‌کرد، ترمز کرد و برخورد این تابوت‌های سبک به هم دل من را لرزاند. ما برای رسیدن به این سبکی به خیلی چیزها نیاز داریم. ما خیلی سنگین حرکت می‌کنیم. امیدوارم روزی به این سبکی برسیم.

زندگانی در پایان گفت: امیدوارم این مسیر با جدیت ادامه پیدا کند زیرا از طریق همین اتفاقات است که محسن حججی‌ها تربیت می‌شوند و شهید حججی نیز یک فعال کتاب بود که برای دفاع از ارزش‌ها اسلحه دست گرفت.

*امروز که داعش هست باید «هملت» را امروزی کرد

علی سلیمانی از بازیگران تئاتر و تلویزیون با اشاره به نحوۀ کتاب‌خوان شدن خود گفت: من جایی بزرگ شده‌ام که فاصله‌ام با کتاب بیشتر از فاصله‌ام با مواد مخدر بود و اصلاً کتاب و مسائل فرهنگی مطرح نبود. به همین خاطر در واقع من مطالعه را کشف کردم و اولین کتابی که خواندم رمان «سفر به ماه» اثر ژول‌ورن بود که لذت مطالعه را به من چشاند. ای کاش به جای «سفر به ماه» با کتاب یک نویسندۀ ایرانی مطالعه را کشف کرده بودم.

وی افزود: من بازتاب نسلی هستم که سر از هنر درآورده‌ایم و برای درس خواندن سختی کشیده‌ایم اما باید بگویم «هملت» اثر شکسپیر به چه کار امروز ما می‌آید؟ امروز داعش وجود دارد و باید این آثار را امروزی کرد.

*هرچه برای من و «دخیل عشق» روی داده لطف امام رضا(ع) بوده است

مریم بصیری نویسندۀ رمان «دخیل عشق» در سخنان خود با اشاره به اینکه تألیف این کتاب را مرهون لطف امام رضا(ع) است، گفت: بسیاری بعد از نوشتن و چاپ اول این کتاب فکر می‌کردند که این کتاب بر اساس زندگی واقعی من نوشته شده در حالی که واقعیت این است که ۱۵ سال پیش در خلال یک فعالیت مطبوعاتی خبرنگار من مصاحبه‌ای با همسر یکی از شهدا تهیه کرد. شهیدی که تا لحظۀ شهادتش نمی‌دانست از جانبازان دفاع مقدس است. این ایده سال‌ها با من بود و تصمیم داشتم کار را تبدیل به فیلمنامه کنم تا اینکه در نهایت با پیشنهاد دوستان و بنیاد ادبیات داستانی وقت، بر مبنای این قصه رمانی نوشتم که البته چاپ آن در ابتدا کمی با عجله همراه بود اما خدا را شاکرم که با بازنویسی دوباره، منتشر شد و در این پویش حضور دارد.

وی اظهار امیدواری کرد تا این کتاب و حرکت فرهنگی همراه با آن بتواند مخاطبانش را حتی برای لحظه‌ای از خود جدا و متوجه لطف و عنایت پروردگار کند.

بر اساس این گزارش، در حاشیۀ این مراسم که با اجرای «فضه‌سادات حسینی» برگزار شد، علی‌محمد مؤدب از شعرای انقلابی مثنوی در رثای شهید حججی برای حضار قرائت کرد. همچنین در بخش دیگری علی‌اکبر قلیچ قطعه‌ای را با یاد شهدا خواند.

در پایان این مراسم از پوستر مسابقه و رمان «دخیل عشق» که در پنجمین پویش کتاب‌خوانی «کتاب و زندگی» معرفی شده و انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده، با حضور جمعی از اهالی فرهنگ رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا