شورجه: آثار رفع توقیف شده با اصلاحات اکران می‌شود

شورجه کارگردان سینما گفت: مرور زمان نمی‌تواند دلیل محکمی برای رفع توقیف باشد اما به طور مثال وقتی شخصیتی در یک اثر، دیالوگی مذبوط به فتنه دارد، به‌راحتی می‌توان دیالوگ را اصلاح یا حذف کرد. امیدواریم اتفاق افتاده باشد.

جمال شورجه کارگردان سینما و عضو شورای پروانه ساخت درباره رفع توقیف 5 فیلم که از سوی مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اعلام شد در گفت‌وگو با فارس گفت: مسئولین محترم وزارت ارشاد از رفع توقیف 5 فیلم صحبت کردند به هرجهت این فیلم‌ها تغییر در ساختار داشتند یا حذفیات و اصلاحاتی داشتند و برخی از آن‌ها مجدداً صداگذاری و صدابرداری داشتند. صاحبان آثار قاعدتاً سعی کردند مواردی که باعث اشکالاتی داشت رفع کنند که احتمال زیاد می دهم این اشکالات رفع شده است.

وی ادامه داد: شورای نه نفره که شکل گرفت و من نمی دانم چه کسانی عضو آن هستند این مسایل را که موجب توقیف فیلم شده است مرتفع کردند و این فیلم ها حتماً با اصلاحاتی روی پرده می‌آیند. در جریان هستم اصلاحات انجام شده و ظاهراً به تعبیر دوستان شورای رفع توقیف صاحبان آثار توانستند اعضای نه نفره را قانع کنند البته که بعد از رفع مشکلات من فیلم ها را ندیدم اما امیدواریم مشکلات مرتفع شده باشد.

عضو شورای پروانه ساخت درباره علت توقیف برخی از فیلم‌ها گفت: علت توقیف این فیلم ها را می توانم درک کنم زیرا فیلم مشکلاتی داشتند و من به شخصه جلسات مختلفی با فیلمسازان داشتم تا اشکالات مرتفع شود بعضاً مسایلی در فیلم ها وجود داشت که خودم هم با آن مسئله داشتم که امیدوارم رفع شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مرور زمان باعث رفع توقیف شده است یا خیر گفت: اشکالات وارده شده به این فیلم ‌های که مطرح شده است شامل حال مرور زمان نمی‌شود. به طور نمونه در یک اثر خشونت در فیلم وجود دارد که به مباحث دینی و اسلامی و عرق مشروع دینی خدشه وارد می‌کند. بحث کشتن دختر به دلیل رابطه ای‌ که با پسری داشته و دفن آن در خانه، چهره اسلام را جریحه دار می کند . یا مطرح کردن فتنه 88 در یک فیلم و انگشت گذاشتن روی برخی از مسایل از این دست شامل مرور زمان می شود؟ اگر شامل مرور زمان می‌شد که چرا سران فتنه در حصر خانگی هستند و آزاد نشدند در شرایطی که شورای امنیت ملی که رئیس دولت هم در آن عضو است و عزیزان دیگری که در دولت استقرار دارند و به لحاظ جناحی تمایل به حصریون دارند راضی به رفع حصر نیستند.

شورجه ادامه داد: مرور زمان نمی تواند دلیل محکمی برای رفع توقیف باشد اما به طور مثال وقتی شخصیتی در یک اثر، دیالوگی مذبوط به فتنه دارد، به راحتی می‌توان دیالوگ را اصلاح یا حذف کرد. امیدواریم اتفاق افتاده باشد.

کارگردان فیلم «دایره سرخ» در ادامه گفت: بعد از گذشت سه دهه از انقلاب امیدواریم دیگر شاهد تولید آثار توقیفی نباشیم. زیرا تهیه کنندگان و فیلمسازان به این بلوغ فکری که خط قرمز‌ها را شناخته باشند و آن‌ها را رعایت کنند، رسید‌‌ه‌اند مگر این که عامدانه و عالمانه قصد تقابل با نظام تقابل داشته باشند که عاقلانه نیست با سرمایه های خصوصی این کار را بکنند. در خصوص سرمایه دولت هم باید نظارت کافی صورت گیرد که مشکلی برای آثار پیش نیاید که بعد با وصله و پینه برای نظام هزینه بتراشیم که در رسانه‌های بیگانه صحبت از سانسور در سینما کنند. به هرجهت امیدوارم این فیلم ها که مجدداً امکان نمایش پیدا کرده اند طوری آماده شده باشند که قابل هضم برای مخاطب باشد و اشکالات رفع شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا