پای اوباما، کلینتون و ترامپ هم به ماجرای فساد وینشتاین باز شد

باراک اوباما و هیلاری کلینتون هم علیه وینشتاین موضع گیری کردند. جین فوندا بازیگر سرشناس آمریکایی گفته است: «این (اتفاق) چیز منحصر به فردی نیست ما مردی داریم که این کارها را انجام می دهد و رئیس جمهور آمریکا است.»

به گزارش هفت راه، داستان رسوایی‌های هالیوود یکی از کلیشه ای ترین داستان های تاریخ است. مثل همان داستان هایی که اگر یک فیلمساز از خود هالیوود سراغش برود عده ای پیدا می شوند که آن را کپی از روی آثار قبلی کارگردانان دیگر بخوانند.

هفته گذشته ماجرای هاروی وینشتاین هم چنین موجی به پا کرد. بسیاری از رسانه های مختلف سراغ نمونه های قبلی رفتند و آنها را با پرونده مالک کمپانی وینشتاین مقایسه کردند. از بیل کازبی و آرنولد شوارتزنگر گرفته تا وودی آلن و مورد عجیب مل گیبسون؛ کارگردان نام آشنای «مصائب مسیح» برای نزدیک یک دهه به خاطر اظهارات در حال مستی و ضد یهودیش در هالیوود بی کار بود. اوضاع برایش آن قدر وخیم شده بود که برای کار مجبور شد به چین برود. تازه آن هم نه برای کارگردانی. بلکه برای مشورت دادن به فیلمسازان سرزمین اژدهایان. پایان داستان گیبسون اما خوش تمام شد. وقتی بالاخره سال گذشته از فیلم «تپه هکسا» رونمایی کرد و حتی تا نامزدی اسکار هم پیش رفت. خیلی ها پرونده مل گیبسون را یکی از پیچیده ترین رسوایی های تاریخ سینمای آمریکا می دانند. چرا که او با کلماتش گروهی را به خشم آورده بود که همه کاره هالیوود بودند: یهودیان مالک استودیوها. پس دیگر جایی در صنعت سینمای آمریکا نداشت و برای بازگشت باید دست به کارهایی می زد که پیشتر هیچ کسی آنها را انجام نداده بود. همه این ها به لطف وکیلی اتفاق افتاد که توانست تا حد زیادی ورق را به نفع آقای کارگردان برگرداند.

حالا خبر رسیده این خانم وکیل توسط هاروی وینشتاین هم استخدام شده تا در تیم حقوقی او، برای پشت سر گذاشتن پیچ و خم های وحشتناک پرونده سنگینش حضور داشته باشد. بر اساس آخرین اخبار بلیر برک احتمالا برای یک مبارزه حقوقی علیه کمپانی وینشتاین استخدام شده. شرکتی که توسط هاروی و برادرش باب در سال 2005 تاسیس شد، بعد از رسوایی اخلاقی هاروی او را رسما اخراج کرده و حالا وینشتاین باید برای پس گرفتن شرکت خودش هم تلاش کند. وقتی کمپانی اش به او رحم نمی کند، چه توقعی از آکادمی است؟

آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا تهیه کننده فیلم های «پالپ فیکشن»، «لعنتی های بی آبرو»، «هشت نفرت انگیز»، «جانگوی رها از بند» و…که سابقه بردن جایزه اسکار را به خاطر تهیه فیلم «شکسپیر عاشق» در پرونده اش دارد رسما از میان اعضای خودش اخراج کرد. جالب این که تا پیش از این فقط یک بار آکادمی سابقه اخراج عضو دارد و حتی چهره هایی مثل بیل کازبی، مل گیبسون و رومن پولانسکی هم با وجود پرونده های بعضا سنگین رسوایی توسط مهم ترین نهاد قانون گذاری صنعت سینما اخراج نشده بودند. اینها اما همه چیزهایی نیستند که مغول نسل جدید سینمای امریکا از دست داده.

جورجینا چاپمن، همسر 41 ساله وینشتاین 65 ساله هم تصمیم گرفه او را ترک کند. این طراح مد بریتانیایی از سال 2004 با تهیه کننده «شکسپیر عاشق» آشنا شده. درست در همان سالی که شغل خودش را از یک مانکن تبلیغاتی دست چندم به مالک برند تغییر داد. او با پول همسر اینده اش برند «مارکیزا» را تاسیس کرد که هر سال روی فرش قرمز مراسم اسکار حاضر بوده و حتی برخی هنرمندان مثل ساندرا بولاک در لباسی با این مارک موفق به بردن جایزه اسکار شدند. یک تقسیم کار درجه یک: فیلم ها را آقا می ساخت و ظاهر هنرمندان را خانم! در نتیجه این مشارکت هم سود سرشاری بود که به جیب این زوج سرازیر شد. حالا اما شنیده می شود رسوایی هاروی روی سهام برند مارکیزا هم تاثیر گذاشته و به نظر می رسد دیگر وقت جدایی فرا رسیده. چاپمن سال 2007 با وینشتاین ازدواج کرد که نتیجه آن دو بچه خردسال است: ایندیا پرل 7 ساله و داشیل 4 ساله که معلوم نیست بعد از این رسوایی سرنوشت آنها چه شود. مادرشان اخیرا در صحبت هایی که با «پیپل» داشته گفته: «دل من برای همه زنانی که این درد بی انتهای ناشی از اعمال غیر قابل بخشش (وینشتاین) را تجربه کرده اند شکسته است. من تصمیم گرفته ام تا همسرم را ترک کنم. اولویت اولم مراقبت از دو فرزند کوچکم است و از همه رسانه ها می خواهم در این شرایط به حریم خصوصی من احترام بگذارند.»

جورجینا چاپمن اما تنها کسی نیست که فورا از رفتار هاروی وینشتاین براعت جسته است. رفقای گرمابه و گلستان و روزهای خوش آقای تهیه کننده هم این روزها مدام علیهش مصاحبه می کنند. از کویینتین تارانتینو، رفیق 25 ساله مغول شکست خورده هالیوود، که اعلام کرده شوکه و دلشکسته شده و به زودی اظهارات عمومی خودش را منتشر می کند بگیرید تا جورج کلونی، مت دیمون، لئوناردو دی کاپریو و حتی رابرت رودریگز که رفتار هاروی وینشتاین را «مهوع» دانسته.

پای این رسوایی پر دامنه به کاخ سفید هم باز شد. وقتی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی سارا سندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید یک خبرنگار رندانه از او در مورد این موضوع پرسید که آیا دموکرات ها بعد از چنین اتفاقی باید همه پول هایی که برای کمپین انتخاباتیشان از وینشتاین گرفته اند را پس بدهند؟! که البته سندرز پاسخ داد که این کار به خود دموکرات ها مربوط است. وینشتاین از مشهورترین و ثروتمندترین طرفداران حزب دموکرات در آمریکا و از بزرگ ترین حامیان هیلاری کلینتون به حساب می آید. این رسوایی اما باعث شده او و باراک اوباما هم علیه خالق اسکار های «سخنرانی پادشاه» موضع بگیرند. باراک اوباما در بیانیه خودش با اشاره به فرهنگ نداشته ای که خلاءش در جامعه آمریکا احساس می شود نوشته: «به خاطر گزارش های اخیری که پیرامون هاروی وینشتاین منتشر شده من و میشل حالت تهوع گرفته ایم. هر مردی که با چنین شیوه هایی شان زنان را تخریب و آنها را تحقیر می کند باید بدون توجه به ثروت و جایگاهش محکوم شود و پاسخگو باشد. و همه ما باید قدردان شجاعت زنانی باشیم که پا پیش گذاشتند تا این داستان های دردناک را بگویند. و همه ما باید با توانمندسازی دخترانمان و آموزش نجابت و احترام به پسرانمان فرهنگی بسازیم که از از شیوع چنین رفتاری در آینده بکاهد.»

هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اصلی ترین رقیب دونالد ترامپ هم بیانیه کوتاهی منتشر کرده: «من با فاش شدن اتفاقات پیرامون هاروی وینشتاین شوکه و وحشت زده شدم. آن رفتاری که توسط زنانی که پا پیش گذاشتند توصیف شد قابل تحمل نیست. شجاعت آنها و حمایت دیگران از آنها برای کمک به جلوگیری چنین رفتاری بسیار مهم است.» با وجود این که هم اوباما و هم کلینتون رفتار هاروی وینشتاین را محکوم کرده اند اما در صحبت ها و بیانیه هایشان خبری از پس دادن پول های او یا حتی اهدای مبلغی به خیریه های زنان نیست. شاید هاروی وینشتاین در نظر خودش آن پول ها را برای چنین روزی پرداخت کرده بود اما سیاستمداران آمریکایی به راحتی از او عبور کردند. ظاهرا برای آنها پول وینشتاین و خود وینشتاین دو شخصیت جداگانه هستند که اولی خوب و دومی حیوان صفت است.

این روزها که همه اعضای صنعت سینما در هالیوود مشغول اظهار نظر در مورد رفتار شنیع هاروی وینشتاین هستند، جین فوندا بازیگر سرشناس آمریکایی از این فرصت هم برای تحقیر دونالد ترامپ استفاده کرده. او در مصاحبه اخیرش با کریستین امانپور، مجری سرشناس تلویزیون آمریکا گفته: «این (اتفاق) چیز منحصر به فردی نیست و به طرز وحشتناکی به رده های بسیار بالا هم می رود. منظورم دونالد ترامپ است. ما مردی داریم که این کارها را انجام می دهد و رئیس جمهور آمریکا است.» فوندا با تعجب می گوید مردم آمریکا بعد از این که رسوایی های ترامپ را فهمیدند باز به او رای دادند و این وحشتناک است. شاید خانم بازیگر در لفافه مشغول کد دادن به بقیه مغول های رسانه ای هالیوود و مردان و زنان به ظاهر معصوم و دایه های مهربان تر از مادر این روزهای صنعت سینما است. آنهایی که با وجود سابقه دهه ها رفاقت، اکنون مدام علیه هاروی وینشتاین صحبت می کنند فعلا می توانند ظاهر قدیس گونه خودشان را حفظ کنند تا این که چرخش زمان نوبت آنها را پیش بیندازد و تشت رسواییشان از بام بیفتد. وقتی فساد سیستماتیک باشد و پای رئیس جمهور هم در میان، همه چیز فقط منوط به زمان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا