اهالی نشر به شهردار تهران چه گفتند؟

نشست محمدعلی نجفی شهردار تهران با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شب گذشته در باغ کتاب تهران برگزار شد.

* مشکلات ناشران و کتابفروشان برای شهردار لیست شد: از فروش کتاب‌های بدون مجوز در برخی فروشگاه‌ها تا تکثیر غیرقانونی

محمدرضا توکل صدیق نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن اشاره به پایان هفته کتاب و مقارن شدن آن را روزهای پایانی ماه صفر اظهار داشت: در کنار خانواده و آموزش و پرورش که نقش مهمی در ترویج کتابخوانی و توسعه کتاب دارند، به نظر می‌رسد شهرداری‌ها هم نقش ویژه‌ای می‌توانند به عهده بگیرند به نظر می‌رسد شهرداری‌ها نقش مهمی در حل مشکلات نشر و کتاب ایفا می‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به برخی مشکلات عرصه نشر که با همکاری شهرداری می‌توان تسهیل شود اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات محدودیت و فقر ما در ویترین کتاب است؛ با نیاز فزاینده جامعه شهری به دانش از یک سو و تولید عناوین محصولات فرهنگی به ویترین‌های بزرگ‌تر با ظرفیت‌های بیشتری نیازمندیم اما طی سال‌های گذشته بسیاری از کتاب‌فروشی‌های سنتی ما، در تهران و شهرستان‌ها تعطیل شده‌ است و ویترین‌های جدید به هیچ وجه پاسخگو نیست اما در این مسیر شهرداری می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

به گفته توکل‌صدیق، یکی دیگر از مشکلات «کاربری فرهنگی» است که طبق مصوبه شورای شهر ناشران و کتابفروشان می‌توانند در محل‌های مسکونی به فعالیت بپردازند این از فرصت‌هایی است که به توسعه ویترین کمک می‌کند ولی متأسفانه در برخی نواحی و شهرداری‌ها با این موضوع مقاومت می‌شود و انعطاف وجود ندارد در صورتی که شهرداری باید بستر را فراهم کند و مشوق  جامعه باشد.

وی مشکل دیگر ناشران را تکثیر غیرمجاز و غیرقانونی برشمرد و گفت:‌ این موضوع امروز به نشر ما آسیب جدی می‌زند یکی از راه‌هایی که این محصولات غیرقانونی را عرضه می‌کنند دستفروشان خیابان‌ها از جمله راسته خیابان انقلاب هستند زیرا دستفروشان امروز به عوامل فروش کتاب‌های غیرقانونی به معنای تکثیر غیرقانونی اقدام می‌کنند ولی شهرداری‌ها با این پدیده مماشات می‌کنند در حالی که از وظایف شهرداری است که با این مشاغل منفی برخورد کند.

وی گفت:‌در فضاهایی که متعلق به شهرداری است از جمله مترو، کتابفروشی پدید آمده که اقدام مثبتی است اما این گروه تصور نمی‌کنند با توجه به قانون نظام صنفی باید به اتحادیه مراجعه کرده و جواز کسب دریافت کنند ضمن اینکه در این فروشگاه‌ها اغلب تخفیف‌های غیرمتعارف و حتی کتاب‌هایی از کانال‌های غیرقانونی منتشر شده در این مراکز عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائل ما اینکه در مجتمع‌های بزرگ مسکونی به ایجاد ویترین یک کتاب توجه شود، این موضوع جزء شرایطی باشد که باید در مجتمع‌ها لحاظ شود.

در ادامه حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی از سوی اهالی رسانه به ایراد سخن پرداخت و ضمن تمجید از تلاش‌های صالحی‌امیری مسئولیت جدید را به وی تبریک گفت

* عموزاده خلیلی: از واگذاری امور به تشکل‌ها متضرر نشدیم/ کجای تهران نشان از شهر دوستدار کودک دارد؟

فریدون عموزاده خلیلی از نویسندگان کودک و نوجوان کشور خطاب به شهردار تهران گفت: سابقه‌ای که از آقای صالحی امیری داریم و خواست درونی و عمومی که عموم اهالی فرهنگ و هنر از نهادهای دولتی و نهادی چون شهرداری دارند و در تمام دنیا شهرداری‌های موفق روح و جانشان را فرهنگ گره می‌زنند و خواست ما هم همین است، چرا که امروز فرهنگ را روح و جان یک شهر بزرگ است اجازه می‌دهند اهالی فرهنگ آن را با خلاقیت خود شکوفا کنند و در عرصه عمومی نسیم فرهنگ را به جان شهر بدمند ولی متأسفانه درباره شهر تهران اینگونه نبوده و تشکل‌های فرهنگی آنچنان که باید در اداره شهر دخیل نبودند.

وی افزود: در کشور ما از واگذاری امور به تشکل‌ها متضرر نشدیم همان سیاستی که آقای صالحی‌امیری در دوران کوتاه وزارت ارشاد در امور فرهنگی و در واسپاری امور به تشکل‌ةای غیردولتی اجرا کرد. از جمله نمایشگاه بین‌المللی سپاه تهران و نمایشگاه کتاب فرانکفورت که به تشکل‌های غیردولتی واگذار شد این دو کارنامه موفقی داشتند.

وی گفت:‌ باید به اهالی فرهنگ اعتماد کرد، نه نمادین و نمایشی بلکه کارها را باید به آنها سپرد اهالی فرهنگ دلشان اگر بیش از مقامات برای فرهنگ مردم نسوزد کمتر از آنها هم نمی‌سوزد.

وی افزود: اگر ثمراتی که این واگذاری داشته باشد بیش از فعالیت دولت شهرسازی نباشد، کمتر از آن هم نخواهد بود. ببینید در حال حاضر پروژه باغ کتاب قابل تحسین است اما باید متذکر شوم که در کنار اهالی هنرهای تجسمی اهالی قلم هم اغلب غایب بزرگ به شمار می‌روند.

عموزاده خلیلی با بیان اینکه اهالی قلم نه تنها صنفی ندارند و در تصمیم‌سازی‌ها از آنها استفاده نمی‌شود، گفت: نویسنده کارش اندیشه است نهادی چون شهرداری می‌تواند پایه‌های فرهنگ را بر اساس آن بنا کند.

وی در مورد کودکان و نوجوانان هم خاطرنشان کرد: حدود 10 سالی است با مصوبه شورای شهر تهران، تهران به عنوان «شهر دوستدار کودک» نامگذاری شده است؛ اما آقای شهردار، شهر دوستدار کودک مشخصاتی دارد باید بدانیم مواجهه کودکان ما با شهر چیست جز اینکه هر روز با سرویس مدرسه رفته و دوباره برمی‌گردند چه مواجهه‌ای با شهر دارند؟

این نویسنده گفت:‌روح کودکی در کجای شهر جلوه می‌کند؟ در کدام معماری شهر تهران کودکی دیده شده است؟ کجا مشارکت کودکان و حتی خلاقیت کودکی در برنامه‌های شهر تهران دیده شده؟‌فانتزی کودکانه کجا خود را نشان داده است؟

وی در پایان گفت: ما با ساختارها و سازه‌های سنتی و مدرن مواجه هستیم آیا شما یک چهره کودکی در تهران دیده‌اید؟ هر شهرداری دیگری نتوانست شهر دوستدار کودک به وجود بیاورد و یا بنا کند آقای نجفی شما می‌توانید و تأکید می‌کنم در شهر دوستدار کودک باید نگاه و ایده‌های کودکان را با فراخوان دریافت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا