آی فیلم ۲ در راه است

معاون برون‌مرزی صداوسیما از راه‌اندازی دو شبکه جدید خبر داد. به گفته وی شبکه آی‌فیلم ۲ و شبکه‌ای به زبان هوسا به‌زودی راه‌اندازی خواهند شد.

به گزارش هفت راه،  پیمان جبلی در مراسم ششمین سالگرد تأسیس شبکه هیسپان تی‌وی با اشاره به شبکه‌های جدیدی که قرار است راه‌اندازی شوند، اظهار کرد: ما برای اولین بار با راه‌اندازی شبکه به زبان هوسا به حوزه آفریقا وارد خواهیم شد. همچنین در حوزه تمدن فارسی نیز شاهد راه‌اندازی «آی‌فیلم ۲» یا همان آی‌فیلم فارسی خواهیم بود.

او با اشاره به بودجه شبکه‌های برون‌مرزی اظهار کرد: با بودجه‌های روتین که دستگاه‌های اجرایی از آن برخوردار هستند برای ما سخت است که تأثیرگذاری خود را داشته باشیم به همین دلیل دوستان در یک سال گذشته تحرکات و فعالیت‌هایی را شروع کردند و اتفاق خوبی در راه است و توانستیم منابع جدیدی را ایجاد کنیم تا نقص‌هایمان را جبران کنیم.

***

مراسم ششمین سالگرد تأسیس شبکه هیسپان تی‌وی با حضور بهرام قاسمی، سخنگوی وزیر امور خارجه، پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما، علی اجاره‌دار مدیر شبکه هیسپان تی‌وی، جمعی از اساتید دانشگاه، سفرا، تعدادی از مقامات سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعة‌المصطفی، نادر طالب‌زاده تهیه‌کننده و مجری تلویزیون، محمد کشاورززاده مدیر کل قاره آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سلطانی معاون مدیرکل قاره آمریکا در وزارت امور خارجه، نجار رئیس اداره اول دیپلماسی و … برگزار شد.

تلاش شده صدای عدالتخواه هیسپان تی‌وی به گوش جهانیان نرسد

در ابتدای مراسم علی اجاره‌دار ـ مدیر شبکه هیسپان‌تی‌وی ـ با بیان اینکه در آستانه دهه فجر قرار داریم یادی از شهدای انقلاب کرد و گفت: بدون امام عزیزمان و فداکاری و بزرگواری شهدا به دست آوردن موفقیت‌های کنونی غیرممکن بود. انقلاب اسلامی آغازگر فصل جدید بیداری مستضعفان جهان علیه استبدادگران بود که تأثیرات آن تا به امروز در نقاط مختلف عالم مشهود است. دنیای سلطه در ابتدای انقلاب با بکارگیری ترور فیزیکی، شخصیتی، جنگ، تحریم و بکارگیری مزدوران درصدد شکستن انقلاب بود. به لطف الهی ما راست قامتان تاریخ خواهیم ماند.

او ادامه داد: در همین راستا بارها تلاش شده که صدای عدالتخواه هیسپان تی‌وی و سایر شبکه‌های برون‌مرزی به گوش جهانیان نرسد. تحریم ماهواره‌ای و محدودیت‌های روزانه ما در شبکه‌های اجتماعی از کارهایی است که در این راستا انجام شده است. حقیقت شمعی است که هرگز توسط سیاه دلان تاریخ خاموش نمی‌شود.

اجاره‌دار به آسیب‌دیدگی خبرنگار هیسپان تی‌وی در هندوراس اشاره کرد و گفت:‌ از خبرنگار هیسپان تی‌وی در هندوراس تشکر می‌کنم که در حین تهیه گزارش اعتراضات مردمی علیه تقلب در انتخابات هندوراس، به سمت او گاز اشک‌آوری پرت شد و باعث جراحت او شد. او با توجه به سنگ‌اندازی برای جلوگیری از بیان حقایق به کار خود ادامه داد و باید بدانیم که حق و حقیقت ابدی است.

او به شبکه هیسپان تی‌وی از یک سال گذشته تاکنون اشاره و اظهار کرد: با تلاش همکاران هیسپان تی‌وی جایگاه خود را به عنوان رسانه متفاوت و مرجع اخبار غرب آسیا و مرجع حوادث آمریکای لاتین در رسانه‌های اسلامی زبان محکم کردیم و بازدید ۱۰ میلیونی روزانه از سایت و شبکه اجتماعی ما این مساله را نشان می‌دهد. من از تمامی همکاران که در تحقق این جایگاه نقش داشتند تشکر می‌کنم.

شبکه هیسپان تی‌وی باید تقویت شود

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه مراسم پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: خوشحالم که در جمع عزیزان و دوستان و خانواده برون‌مرزی صداوسیما و هیسپان تی‌وی هستم و این برای من افتخار است. من از آقای اجاره‌دار به عنوان مسئول شبکه هیسپان تی‌وی که تلاش می‌کند تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم این شبکه به عنوان تنها شبکه اسپانیایی زبان کار بزرگی انجام می‌دهد. تعداد زیادی در جهان به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و با توجه به وضعیت جمهوری اسلامی و با توجه به ملل جهان، کشور آمریکای لاتین و حوزه اسپانیایی، شبکه هیسپان تی‌وی باید تقویت شود و برای استمرار بیشتر نیاز به همکاری جمعی و بیشتری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: من به این مراسم آمدم تا سهم خود را که بخشی از کارم رسانه است انجام دهم. من رسانه را پیگیری می‌کنم و از خدمات و شایستگی آقای جبلی و شبکه هیسپان تی‌وی تشکر می‌کنم.

تسخیر لانه جاسوسی آغاز راه‌اندازی شبکه‌های خبری بود

نادر طالب‌زاده در ادامه مراسم با بیان اینکه به ایام دهه فجر نزدیک هستیم خاطره‌ای را تعریف کرد و گفت:‌ هشتم بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ در میدان ۲۴ اسفند تعدادی از هموطنان ما شهید شدند. در آن زمان خبرگزاری‌های غربی در تهران حضور داشتند. یکی از دوستان هنگام این اتفاق عکس‌هایی گرفت. با گفتن این خاطره می‌خواستم بگویم که ما نباید یادمان برود که نقش انقلاب جمهوری اسلامی در متحول کردن رسانه‌ها چه بوده است. در واقع با ما شروع شد، یعنی زمانی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی خبرنگاران غربی جمع شدند بعد از یک سال به ذهن یکی از آن‌ها آمد که شبکه‌های دائمی ایجاد کنند. در واقع شبکه‌ دائمی خبری از ایران و لانه جاسوسی شروع شد.

این مجری تلویزیون ادامه داد: انقلاب اسلامی باعث خبر شد و تسخیر لانه جاسوسی آغاز تاسیس شبکه‌های خبری بود. در حال حاضر شبکه هیسپان تی‌وی یکی از این شبکه‌هاست. بنابراین ما صاحبخانه هستیم و باید بدانیم که چه کسی باعث تحول شد. هیسپان تی‌وی در جای خود قرار دارد و مهم است به دلیل اینکه برخی در جهان درباره انقلاب کنجکاو هستند. به نظر من طبق آمار اگر تعداد خبرنگاران این شبکه ۵۰ نفر باشد، مهم است.

او به بودجه شبکه‌هایی مانند هیسپان تی‌وی اشاره کرد و گفت: بودجه این شبکه‌ها باید مثل بودجه نظامی باشد. باید بهترین خبرنگاران را جذب کنند و نباید بودجه تنها از دولت باشد. انقلاب اسلامی مخاطب جهانی دارد و باید ۱۰ برابر بودجه به این شبکه‌ها اختصاص داده شود. این شبکه در حال حاضر با ابهت پیش می‌رود و افرادی مسلط به زبان و فرهنگ خارج از کشور دارد.

معاون برون‌مرزی: هیچ چالشی نمی‌تواند جلوی صدای ما را بگیرد

پیمان جبلی با خوشامدگویی به مهمانان اظهار کرد: از خانواده کوچک هیسپان تی‌وی که خلاق،‌ زحمت‌کش و ایثارگر هستند تشکر می‌کنم و از نادر طالب‌زاده که با همسرشان در این مراسم حضور داشتند هم تشکر می‌کنم. طالب‌زاده پیر رسانه و معلم همه ما در حوزه رسانه‌ بین‌الملل است. من امیدوارم نتیجه فعالیت‌ها و زحمات و اقدامات شبکه هیسپان تی‌وی که برای موفقیت به کار بسته می‌شود، بیشتر و بهتر شود.

او ادامه داد: به نظرم از مراسم سال گذشته تا به امروز زود گذشت، گذر زمان فقط برای ما نیست بلکه برای رقبا، دشمنان و دوستان ما هم هست. این افراد از زمان بهره می‌برند و استفاده می‌کنند بنابراین نباید از گذر زمان عقب بمانیم. شبکه هیسپان تی‌وی علیرغم محدودیت‌ها با تلاش، خلاقیت و نوآوری عوامل آن مسیر خود را به خوبی طی می‌کند. من وظیفه خود می‌دانم که از آقای سرافراز که در زمان ایشان این اقدام ارزشمند شکل گرفت تشکر و اقدام او را گرامی بدارم.

معاون برون‌مرزی صداوسیما به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی کشورها اشاره و اظهار کرد: در این یک سال اتفاقات زیادی در جهان و منطقه افتاد. عرصه رسانه بین‌المللی شاهد فضای جدید و تکنولوژی‌های متفاوت بود. شبکه هیسپان تی‌وی تلاش می‌کند که با این تحولات همراه شود و موفقیت خود را بیشتر کند. هیسپان تی‌وی در بین شبکه‌های برون‌مرزی بیشترین فالوور را در یوتیوپ دارد. پرس‌تی‌وی و العالم هم به همین شکل هستند و مخاطبان و فالوورهای چند میلیونی دارند. البته این پیشرفت‌ها در سطح و تراز شبکه‌های داخلی جمهوری اسلامی نیست. اگر ما مخاطبانمان را ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون قرار می‌دهیم باید آمار ما در شبکه‌های اجتماعی، کابلی و بخش سنتی بیشتر باشد. در واقع بین ما رقبا و حتی دوستانمان تفاوت‌هایی وجود دارد. دشمنان و حتی افرادی که تلاش می‌کنند به تجربه ارزشمند و منحصر به فرد و اقتدار روزافزون نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند به نوعی هم حاکمیت رسانه‌های بین‌المللی در دست آن‌هاست.

جبلی ادامه داد: در واقع تصمیم‌گیری درباره رسانه‌های بین‌المللی غالب، ماهواره‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دست ما نیست و ما دخالت چندانی در آن نداریم. در واقع اگر رییس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد که تصمیمات قبلی رییس جمهور سابق آمریکا را در نظر نگیرد می‌تواند به راحتی ما را از ماهواره و شبکه‌های کابلی حذف کند. این در حالی است که در سال ۲۰۰۹ این اتفاق افتاد. اداره و تصمیم‌گیری درباره شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام در دست ما نیست. ما فقط می‌توانیم خود را با قوانین آن‌ها تطبیق دهیم تا بدون مشکل بتوانیم حرفمان را بزنیم.

او با مقایسه شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی صداوسیما اظهار کرد: اگر خود را با شبکه‌های داخلی صداوسیما مقایسه کنیم، حاکمیت پشت سر رسانه داخلی قرار دارد و بر اساس قانون اساسی صداوسیما از جایگاه ارزشمند در میان نهادهای حاکمیتی برخوردار است. ما از کمک دولت و قوای مختلف برخورداریم و در همین جا باید از آقای ظریف و قاسمی تشکر کنم که با معاونت برون‌مرزی همراهی داشتند. به هر حال رسانه‌های داخلی از پشتوانه حاکمیتی برخوردارند اما زمانی که ما خارج از مرزها قرار می‌گیریم این پشتوانه برداشته می‌شود.

جبلی ادامه داد: هر چقدر علیه صداوسیما سم پاشی شود و رقبای جدیدی حضور داشته باشند، نمی‌توانند با ۷۰ یا ۸۰ درصد مخاطب صداوسیما رقابت کنند. البته بیرون از مرزها رقبای ما جدی‌تر هستند و توانمندی و پشتوانه‌ محکمی دارند اما ما هم از سرمایه‌ و ثروتی برخوردار هستیم که هیچ غول رسانه‌ای در دنیا از آن برخوردار نیست. چهلمین سالگرد انقلاب این پیام را در دنیا داشته که انقلاب با پیامی جدید به فضای بین‌المللی وارد شده است. همچنین بسیاری از انقلابیون در جهان عرب و اسلام از تأثیرگذاری در فضای سیاسی ناامید بودند و فکر می‌کردند که نمی‌توان تصمیم‌گیری را به سود مردم عوض کرد یا حاکمیت را در دست مردم قرار داد. آن‌ها معتقد بودند که یا در فضای اعتقادی غیراسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که تجربه کشورهای سوسیالیستی بود. از آن طرف حاکمیت مستبد و ظالم که نمی‌توانستیم به آن تعرض داشته باشیم.

او بیان کرد: مسلمان و انقلابیون در کشورهای اسلامی با انقلاب اسلامی ایران امید گرفتند و فهمیدند که می‌شود با اتکا بر اعتقادات اسلامی جریان سیاسی را عوض کرد. در واقع ما با اعتقاد اصیل و اسلامی توانستیم جریان سیاسی دنیا و حتی جریان رسانه‌های دنیا را عوض کنیم. در واقع این مسئله بزرگترین سرمایه و ارزش افزوده ما است که از آن برخورداریم.

جبلی با بیان اینکه پیام انقلاب بدون دخالت‌ ما تا دورترین کشورها رفته است، اظهار کرد: برخی کشورها و افکار عمومی آن‌ها انقلاب، امام راحل و اقتدار جمهوری اسلامی را دربرابر جریانات تحسین می‌کنند. این سرمایه ماست و هرچقدر در این سرمایه توجه و تأکید داشته باشیم و آن را در معرض نمایش افکار عمومی قرار دهیم برد کرده‌ایم و هیچ چالشی نمی‌تواند جلوی صدای ما را بگیرد. تا به امروز اگر بردی بوده است به خاطر توجه به این مزیت است.

او با اشاره به شبکه هیسپان تی‌وی بیان کرد: این شبکه پنجره‌ای به سمت مردمی است که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند و شاید از لحاظ اعتقادی و سیاسی نزدیکی با هم نداشته باشیم اما به لحاظ تاریخ مبارزات، باورهای سیاسی در برابر امپریالیسم و قدرت استعمارگر با این مخاطبان نزدیک هستیم. ما از حوزه عمق استراتژیک جمهوری اسلامی وارد این حوزه شدیم.

جبلی در پایان با اشاره به خبرنگارانی که گاهی در خطر می‌افتند، اظهار کرد:‌ ما در مراسمی که چند وقت پیش داشتیم از خبرنگاران سوریه و عراق تشکر کردیم. به نظرم من چنین مراسمی‌ سالانه باید تشکیل شود. همچنین باید به تدریج در برنامه‌های شبکه‌ها بازنگری ایجاد شود تا بتوانیم از بهترین تولیدات شبکه‌ها تقدیر کنیم. امیدواریم که این اتفاق در سال آینده پیش بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا