آیا بهترین فیلم جشنواره نشانی از فجر و انقلاب خواهد داشت؟

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره از مهمترین جوایز هر دوره به شمار می‌آید، حال باید دید داوران با اعطای جایزه بهترین فیلم، نشانی از فجر و انقلاب برای جشنواره این دوره در نظر می‌گیرند؟

به گزارش فارس، اگر نگاهی به نامزدهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بیاندازیم، بهترین فیلم این دوره را بهتر می توان حدس زد. بهترین فیلم از نگاه داوران جشنواره فیلم فجر باید در یکی از دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی کاندیدا باشد.

با هم کاندیداهای کارگردانی و بهترین فیلمنامه را مرور می‌کنیم:

نامزدهای بهترین فیلمنامه:

1- بمب (پیمان معادی)

2- سرو زیر آب (محمدعلی باشه آهنگر، حامد باشه آهنگر)

3- شعله‌ور (هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت‌الله)

4- کامیون (کامبوزیا پرتوی)

5- مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)

نامزدهای بهترین کارگردانی:

1- به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا

2- تنگه ابوقریب به کارگردانی بهرام توکلی

3- دارکوب به کارگردانی بهروز شعیبی

4- سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر

5- کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی

6- مغزهای کوچک زنگ‌زده به کارگردانی هومن سیدی

در میان کاندیداهای بهترین فیلم جشنواره که شب گذشته اعلام شد، نام ۳ فیلم دیده می‌شود که در هر دو رشته یعنی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه‌نویسی نامزد شد‌ه‌اند و با این اوصاف شانس بیشتری برای دریافت جایزه بهترین فیلم خواهند داشت. فیلم‌های «کامیون»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و «سرو زیر آب» شانس بیشتری برای دریافت بهترین فیلم خواهند داشت.

اما در این میان به نظر می‌رسد «مغزهای کوچک زنگ زده» شانس بیشتری برای دریافت این جایزه را دارد. کارگردان این فیلم با دریافت جایزه ویژه هیأت داوران در سال ۹۲ و تقدیم آن به حجت‌الاسلام حسن روحانی، سینماگر محبوب دولت به شمار می‌آید و فیلمش در ۱۱ رشته نامزد شده است!

فیلم سینمایی «کامیون» هم در دو رشته کارگردانی و فیلمنامه نامزد شد اما این فیلم هم به لحاظ فیلمنامه و هم به لحاظ ساختار، مشکلاتی دارد که کارگردان هم به آن‌ها اذعان کرده است. اما به نظر می‌رسد داوران بیشتر مقهور اسم کامبوزیا پرتوی شدند و فیلمش در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد شد اما شانس انتخابش به عنوان بهترین فیلم دور از ذهن است.

فیلم «سرو زیر آب» با موضوع دفاع مقدس توانسته در دو رشته بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه، نامزد دریافت سیمرغ بلورین باشد اما شانس کمی در انتخاب بهترین فیلم خواهد داشت زیرا در رشته‌های دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

*

به نظر می‌رسد شانس ارائه سیمرغ بلورین به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» بیشتر است و داوران به این فیلم تعلق خاطر دارند اما باید به این مهم توجه شود که بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر، در واقع چراغ راهنمای فیلمسازان خواهد بود. چون نشان می‌دهد سازمان سینمایی چه نوع آثاری را مورد توجه قرار می‌دهد و به همین دلیل، اکثر تولیدات سینمایی سال آینده به مضمون بهترین فیلم نزدیک خواهند شد.

اما فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» جامعه‌ای با فقر، فحشا، اعتیاد و بی قانونی را به نمایش می‌گذارد. این فیلم روایت باند خلافکاری است که تحت حمایت یک سردسته (چوپان) منطقه را هر روز فاسدتر می‌کند. شکور (سردسته باند) به زندان می‌افتد و شاهین (سردسته بعدی) امکان هدایت جامعه را ندارد. این گروه هرکسی که روبروی آنها قرار گیرد از میان بر می‌دارند و…

فیلم به لحاظ ساختار به آثاری همچون دار و دسته نیویورکی و شهر خدا نزدیک است. حال باید دید داوران جشنواره فیلم فجر به کدامیک از نامزدهای بهترین فیلم سیمرغ بلورین جشنواره سی و ششم را می سپرند.

فیلمی که سیمرغ بهترین فیلم را به خانه می‌برد، برگزیده جشنواره فیلم فجر است که ارتقای سینمای انقلاب جزء اهدافش به شمار می‌رود. باید دید جشنواره فیلم فجر با ارائه سیمرغ بلورین بهترین فیلم، نشانی از فجر و تناسبی با انقلاب خواهد داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا