انیمیشن سینمایی «فیلشاه» اصلا دیده نشد!

علی نوری اسکویی دبیر صنف انیمیشن خانه سینما در یادداشتی به نقد رفتار سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تنها انیمیشن حاضر در این رقابت پرداخت.

به گزارش هفت راه، علی نوری اسکویی نویسنده، کارگردان و دبیر صنف انیمیشن خانه سینما در یادداشتی نسبت به نادیده گرفته شدن انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر یادداشتی نوشت.

در متن این یادداشت آمده است:

«امسال هم جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شد با همه انتقادها و تعریف و تمجیدها، همه مصلحت اندیشی ها و محافظه کاری های سینمایی و غیرسینمایی، همه هیاهوها، اعتراض ها، اما یک چیز مثل سال های گذشته جشنواره تغییر نکرده بود و آن نادیده گرفتن انیمیشن های سینمایی حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر بود.

بله انیمیشن سینمایی «فیلشاه» اصلا دیده نشد!

من به عنوان کسی که از پس گذار از فیلم های داستانی و مستند پا به سینمای انیمیشن گذاشته ام خوب می دانم که بسیاری از اهالی محترم سینما از سیاستگذاران تا فعالان تولید اطلاعات کمی از هنر انیمیشن دارند و اساسا از هر چیز جدیدی واهمه دارند. به خاطر دارم در دوره گذار از سینمای آنالوگ به دیجیتال برخی مواضع و حرف ها را به خاطر دارم اولین تجربه های جلوه های ویژه بصری را که تا هم اکنون نیز در ابهامی عجیب برای اهالی سنتی سینما قرار گرفته است اما در تمامی این دوران ها این حمایت دولت و سیاستگذاران سینمایی بود که به تغییرات بنیادی سینمای کشور شتاب داد و اگر نه ما همچنان باید در میان سانس های سینما منتظر تعویض حلقه های فیلم بودیم و …

اما در مورد هنر- صنعت انیمیشن از حمایت دولت نیز خبری نیست و قرار بر این است این هنر پیشرو، جهانی، ارزآور، پرمخاطب و بی توقع در میان نگاه سنتی سینما مهجور بماند.

فیلم سینمایی انیمیشنی که در سی و پنجمین دوره جشنواره دیده نشد چندی پیش در میان صد و بیست و هفت فیلم از یک جشنواره معتبر آمریکایی در رشته فیلمبرداری جایزه می گیرد، چطور می شود که هیات داوران جشنواره ای که در آن ۲ جایزه دیگر هم به این فیلم انیمیشن داده اند قناعت نکرده و فیلمبرداری فیلم را نیز درک می کنند؟ چون اهالی هنر آنجا آموخته اند انیمیشن یک هنر- صنعت پیچیده است و جزییات بسیاری درون خود دارد و به قول برخی سینماگران وطنی هنوز آن را ماشین و کامپیوتر تصور نمی کنند. حالا رشد فکری و بالا بردن سطح اندیشه اهالی سینمای کشور در حوزه های فنی آیا به درستی برعهد مدیران سینمایی کشور نیست؟

من سه بار در بخش مسابقه جشنواره فجر شرکت داشته ام ۲ بار به عنوان فیلمساز و یک بار به عنوان داور و بر اساس همین تجربه ساختار عجیب و غیرقابل تصور این جشنواره متفاوت از همه جای جهان را خوب می شناسم و امروز هم نه اعتراض به داوران جشنواره دارم و نه به اهالی سینما بلکه اعتراض حقیر شخصا متوجه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب مهندس حیدریان ریاست محترم سینمایی ایشان است. چرا اجازه می دهند برترین آثار سینمایی انیمیشن را به جشنواره بپذیرند و اینگونه تحقیر کنند؟

آن هم در جشنواره ای که برای ریز و درشت اصناف سینمایی از طراحی لباس و صدابرداری گرفته تا چهره پردازی و… برنامه‌ریزی شده و در برخی رشته های آن حتی سیمرغ هایش دوقلو زا شده اند، جشنواره ای که همه چیز آن مصلحت اندیشی است تا علمی، جشنواره ای که در این سی و شش سال به ندرت شاید فقط یک یا ۲ بار سابقه داشته که دبیر انتخابی آن سابقه قبلی در دبیری جشنواره ای حتی در ابعاد جشنواره های استانی را داشته باشد.

جشنواره ای که هرگز تیم ثابتی را به خود تجربه نکرده و روال ثابتی نداشته است و در مغز و ساختار به هیچ جشنواره ای در هیچ کجای جهان شباهت ندارد اما هر روز لباس جدیدی از معتبرترین جشنواره های جهان را با عاریه می گیرد!

امثال هم البته شاهد نوآوری ستودنی حلقه پیچ کردن دیپلم های افتخار به تقلید از جشنواره «کن» بودیم.

البته انتقاد حقیر صرفا به این دوره از جشنواره و شخص آقای داروغه زاده نیست که این دوره از جشنواره به نظر من اتفاقا از دوره های خوب برگزاری جشنواره فجر بود، انتقاد من حتی به این روند سی و شش ساله هیاتی برگزار کردن جشنواره هم نیست، اعتراض بنده این است؛ حالا که کلا ریش و قیچی را دست خود گرفته اید این چه نوع برخورد زننده ای با این هنرمندان شریف و بی ادعای هنر انیمیشن است؟ چرا از ابتدا اعلام نمی کنید ما امسال به هر دلیل در جشنواره فیلم انیمیشن نخواهیم داشت!

جناب آقای وزیر در باب اهمیت و جایگاه حیاتی صنعت انیمیشن در آینده سینمای کشور شما بیشتر از ما صحبت کرده اید پس نیازی به توضیح بیشتر نمی بینم و تنها همین سوال را مطرح می کنم که اگر این اهمیت را می دانید چرا اجازه می دهید اهالی این هنر-صنعت تحقیر شوند؟ »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا