دوستی: در سینمای مافیایی ایران تنها یک عده فیلمساز مورد توجه هستند

کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» گفت: سینما مافیاست و در این سینمای مافیایی، شورای صنفی نمایش به یک عده فیلمساز توجه بیشتری می‌کند.

به گزارش هفت راه به نقل از تسنیم، مریم دوستی از جمله کارگردانانی است که فیلمش در زمان اکران توسط شورای صنفی نمایش، سربریده شده، فیلم که «دریاچه ماهی» نام داشت و در گونه فیلم‌های دفاع مقدس قرار می‌گرفت. این روز‌ها البته گونه فیلم‌های دفاع مقدس از هر نوعی که باشد، بدترین سینما‌ها و سئانس‌ها را در اختیار می‌گیرد، چرا که سئانس‌ها و ساعت‌های طلایی در خدمت فیلم‌های مبتذل و خالتوریسم است.

بعد از ماجرای گل گرفتن در شورای صنفی نمایش توسط احمد نجفی و صحبت‌های او درباره این شورا، گفت‌وگویی با مریم دوستی داشته‌ایم و تأثیر شورای صنفی نمایش را در اکران ناموفق فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» را پیگیری کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

مریم دوستی کارگردان سینمای ایران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عدم اکران مناسب فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» گفت: من هنوز معتقدم که فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» هنوز اکران نشده است، یعنی اعتقاد من این است که فیلمم اکران نشده، وارد شبکه نمایش خانگی شد. من در روز نهم اکران فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» از اکران فیلم انصراف دادم. من این انگاره را که سینما مافیاست و در این سینمای مافیایی، شورای صنفی نمایش به یک عده فیلمساز توجه بیشتری می‌کند، قبول دارم.

وی ادامه داد: در عصر حال حاضر سینمای ایران فیلم خوب و بد ندارد، بلکه ملاک تفکیک فیلم‌ها‌، بفروش بودن یا نفروش بودن است. متأسفانه برخی از فیلمسازان ما به این سمت رفته‌اند که هرگونه ابتذالی را در فیلم‌ خود جای دهند تا فیلمشان پرفروش شود.

این کارگردان سینمای ایران درباره فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» اظهار کرد: در فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» من کار خودم را انجام دادم. ساخت این فیلم به این معنا نبود که من تنها دینی دارم و در صدد انجام این دین برخاسته باشم. ما همه نسبت به موضوع شهدای دفاع مقدس دین داریم. من کاری را که باید، برای این فیلم انجام داده‌ام. شاید به‌عنوان یک فیلمساز اول می‌توانستم فیلمی بسازم که حرف اندکی برای گفتن داشته باشد؛ اما ترجیح دادم فیلمی تولید کنم که حرف‌های بسیاری برای مخاطبان دارد.

دوستی درباره اکران فیلم سینمایی«دریاچه ماهی» گفت: یکی از اتفاقات بدی که برای فیلمم افتاد این بود که عموماً ساعت‌هایی را برای اکران فیلم من تخصیص دارند که یا صبح بود یا در ساعتی بود که همه سر کار بودند و عملاً کسی در آن ساعت‌ها به سینما مراجعه نمی‌کرد. من با تلاش بسیار، یک تک‌سانس در سینما آزادی گرفتم که آن هم دیروقت بود. معمولاً 3‌ــ‌2 هفته طول می‌کشد که یک فیلم دفاع مقدس بتواند مخاطبان خود را پیدا کند. فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» هیچ‌گونه تبلیغات محیطی نداشت. متأسفانه سینمای ایران شخصی و سلیقه‌ای شده است و من به‌عنوان فیلمساز باید چوب بی‌سلیقگی برخی از مدیران فرهنگی و هنری این سینما را بخورم.

وی اظهار کرد: شورای صنفی نمایش به من گفت که بهترین زمان برای اکران فیلمم هفته دفاع مقدس است. این موضوع درحالی بود که هفته دفاع مقدس مقارن شده بود با دهه اول محرم. تمام سینماهای کشور در این دهه تعطیل بود و به همین خاطر «دریاچه ماهی» در اکران صدمه دید. این تصمیم شورای صنفی نمایش کاملاً برنامه‌ریزی شده بود؛ اما من اعتراض کلامی را به حرکت‌های قرون وسطایی برخی از فیلمسازان ترجیح می‌دهم، چرا که معتقدم در اعتراض هم به‌نوعی صلحی نهفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا