کدام یک از فیلم‌های ارگانی شانس بیشتری برای حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند؟

این روزها اخبار مختلفی درباره آثار تولیدشده توسط ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها برای حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر منتشر می‌شود و بازار گمانه‌زنی‌ در این زمینه داغ است.

این روزها اخبار متعددی درباره فیلم‌های تولیدشده توسط ارگان‌ها برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر منتشر می‌شود و بازار گمانه‌زنی‌ درباره آثاری که در فجر چهل و دوم حاضر خواهند بود، داغ است.

در همین راستا محمد خزاعی،‌ رئیس سازمان سینمایی به تازگی در اظهارنظری جالب اعلام کرده که قرار نیست همه فیلم‌هایی که توسط سازمان‌ها و نهادها ساخته می‌شوند، در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور پیدا کنند. اتخاذ چنین موضعی از سوی رئیس سازمان سینمایی را می‌توان به فال نیک گرفت؛ چراکه باعث می‌شود سازمان و ارگان‌های تولیدکننده آثار سینمایی با دقت و ظرافت بیشتری به ساخت و تولید آثار کیفی سینمایی بپردازند و گمان نکنند که هرچه ساختند، بی‌چون و چرا از صافی جشنواره فیلم فجر عبور خواهد کرد و مجوز حضور در بزرگترین آوردگاه سینمایی کشور را پیدا می‌کند.

اینک به بهانه این اظهارنظر می‌توان به بررسی این گزاره پرداخت که کدام یک از آثار تولیدشده توسط نهادها و سازمان‌هایی چون فارابی، اوج و سوره، شانس بیشتری برای حضور در آوردگاه فجر چهل و دوم خواهند داشت. در ادامه، به مرور شماری از فیلم‌هایی می‌پردازیم که بخت بیشتری برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال دارند و در صورت اتمام مراحل تولیدشان می‌توانند در فجر چهل و دوم حضور داشته باشند:

1.صبح اعدام:فیلم سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی و ازجمله آثاری است که شانس حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را دارد. این اثر سینمایی، برشی از لحظات پایانی زندگی شهید طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین 15 خرداد 1342 به اعدام محکوم شدند. در تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی، ارسطو خوش‌رزم در نقش حاج اسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاج رضایی، داود فتحعلی‌بیگی در نقش قاضی عسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی، کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی به ایفای نقش می‌پردازند.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

2. احمد:فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. این اثر که در ژانر حادثه‌ای جای می‌گیرد، قصه‌ای ناگفته از 18 ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد وقوع این اتفاق روایت می‌کند. با توجه به موضوع فیلم و سابقه حضور آثار پیشین ربیعی در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر، به نظر می‌رسد که «احمد» یکی دیگر از شانس‌های حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باشد.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

3. آسمان غرب: «آسمان غرب» نام دومین فیلم بلند سینمایی محمد عسگری در کسوت کارگردان و محصول سازمان سینمایی سوره است. این فیلم با محوریت اقدامات شهید شیرودی در دوران دفاع مقدس جلوری دوربین رفته و طبق تازه‌ترین خبر اعلام‌شده، میلاد کی‌مرام نقش شهید شیرودی را در این اثر سینمایی ایفا می‌کند. عسگری سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را کارگردانی کرده بود و تازه‌ترین فیلم او هم‌اکنون مراحل پایانی فیلمبرداری خود را جهت حضور در جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد. اثری که به نظر می‌رسد باید آن را یکی از شانس‌های حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر دانست.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

4. اسفند: فیلم سینمایی «اسفند» به کارگردانی دانش اقباشاوی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان،  محصول سازمان اوج است که روایتی از زندگی سردار شهید علی هاشمی ارائه می‌دهد. درباره مراحل ساخت و تولید این فیلم، جزئیات چندانی منتشر نشده است اما طبق اعلام قبلی، لوکیشن اصلی آن در‌ شهر آبادان است و به نظر می‌رسد که یکی از شانس‌های حضور در جشنواره فیلم فجر امسال باشد. «اسفند» سومین فیلم بلند سینمایی اقباشاوی پس از ساخت «تاج محل» و «زاپاتا» محسوب می‌شود.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

5. مجنون:فیلم سینمایی «مجنون»، ‌یکی دیگر از آثار سازمان اوج است که با محوریت سردار شهید حاج مهدی زین‌الدین ساخته می‌شود. در این فیلم که کارگردانی آن را مهدی شاه‌محمدی برعهده دارد، سجاد بابایی نقش شهید زین‌الدین را ایفا می‌کند. بازیگری که سال گذشته برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «استاد» توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خود اختصاص دهد. «مجنون» نخستین تجربه کارگردانی شاه‌محمدی است که لوکیشن اصلی آن، آبادان است و به نظر می‌رسد که می‌توان آن را یکی دیگر ازآثاری دانست که شانس حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را دارد.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

6. دو روز دیرتر: «دو روز دیرتر» نام ششمین فیلم بلند سینمایی اصغر نعیمی در جایگاه کارگردان است که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته می‌شود و تهیه‌کنندگی آن را محسن شیرازی برعهده دارد. این فیلم که مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند، در ژانر کمدی جای می‌گیرد، به موضوع جمعیت و فرزندآوری اختصاص دارد و می‌کوشد در این زمینه به فرهنگ‌سازی صحیح بپردازد. با توجه به موضوع مهم فیلم و همچنین ترکیب بازیگران و عوامل حاضر در آن،‌ به نظر می‌رسد که می‌توان آن را یکی از معدود کمدی‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال دانست.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

7. راه شیری: این فیلم به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی کریمی، محصول دیگری از بنیاد سینمایی فارابی است که با محوریت راه‌پیمایی اربعین حسینی ساخته شده است. ابتدا قرار بود که «راه شیری» در فجر چهل و یکم به نمایش درآید اما در نهایت، چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می‌رسد که این اثر سینمایی یکی از گزینه‌های حاضر در فجر چهل و دوم باشد. کورش سلیمانی، کورش تهامی و… ازجمله بازیگران فیلم سینمایی «راه شیری» هستند. جعفرآبادی پیش از این فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» را کارگردانی کرده که محصول سازمان اوج است و سال گذشته از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. مهدی کریمی در کسوت تهیه‌کننده این اثر نیز تجربه تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» را در کارنامه خود دارد.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

8. مومن: فیلم سینمایی «مومن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی یکی دیگر از آثار بنیاد سینمایی فارابی است که روایتی از زندگی سردار شهید حاج حسین همدانی ارائه می‌دهد. این اثر سینمایی که فیلمنامه آن را هادی مقدم‌دوست پساز دو سال تحقیق و پژوهش به رشته تحریر درآورده، در زمره فیلم‌هایی است که از بخت بسیاری برای حضور در فجر چهل و دوم برخوردار است. با توجه به آغاز پیش‌تولید «مومن» در فروردین 1401 به نظر می‌رسید که این اثر سینمایی یکی از آثار حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر باشد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و مقدم‌دوست سال گذشته با فیلم «عطرآلود» در جشنواره فجر حضور یافت.

9. باغ کیانوش:این فیلم، نخستین تجربه بلند رضا کشاورز حداد در سینما و اولین محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. شهرام حقیقت‌دوست، عباس جمشیدی‌فر، علیرضا آرا و مجید پتکی ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی اقتباسی به ایفای نقش می‌پردازند. «باغ کیانوش» اثری ماجراجویانه است که در شهر همدان کلید خورده و به نظر می‌رسد از شانس حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برخوردار باشد.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

10. رویاشهر:انیمیشن سینمایی «رویاشهر» جدیدترین اثر مرکز انیمیشن سوره است که به تهیه‌کنندگی مصطفی حسن‌آبادی و نویسندگی و کارگردانی محسن عنایتی ساخته می‌شود. این انیمیشن پس از گذشت ٢ سال از آغاز فرایند طراحی و تولید، وارد فاز پس‌تولید شده و مراحل فنی آن در حال انجام است. «رویاشهر» سومین اثر مرکز انیمیشن سوره و یکی از معدود آثار حوزه انیمیشن است که شانس حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را خواهد داشت. این انیمیشن سینمایی ماجراجویانه که نگاهی به آینده دارد، داستان پسربچه‌ای به نام آرات را روایت می‌کند که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود.

سینما , سینمای ایران , فیلم‌های سینمایی ایران , جشنواره فیلم فجر ,

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا