مخاطبان تئاتر پایتخت از کدام نمایش‌ها استقبال کردند؟

براساس آمارهای اعلام شده از سوی تماشاخانه‌های مطرح پایتخت «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» به کارگردانی کیومرث مرادی و «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی پرمخاطب‌ترین آثار نمایشی روی صحنه هستند.

تئاتر هنری است که تنها با مخاطبش زنده می‌ماند، اگر یک اجرای تئاتر مخاطبی نداشته باشد دیگر روی صحنه نخواهد رفت، شرایط تئاتر در حال حاضر رو به بهبودی است و تعداد مخاطبان آثار روی صحنه مؤید این حرف است.

گزارش آماری تعداد تماشاگران تئاتر نشان از میزان رشد هنر نمایش دارد، آمار اعلام شده از مخاطبین نیز افزایش تعداد مخاطب تئاتر را تایید می‌کند.

آمار دو ماهه در تماشاخانه ایرانشهر

آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌های «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی»، «اتاقی در هتل»، «معجون السلاطین» و «سیزده بدر» که در نوبت اجرایی آبان و آذر ماه سال جاری در سالن‌های سمندریان و ناظرزاده‌‌ کرمانی‌ به صحنه رفتند، به تفکیک اجراها مشخص شد.

نمایش «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» به کارگردانی کیومرث مرادی که از روز نهم مهر ماه در سالن سمندریان با ظرفیت ۲۳۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۷۰، ۱۲۰ و ۲۰۰ هزار تومان روی صحنه رفت، با ۶۹ اجرا تا تاریخ هجدهم آذر ماه و میزبانی از ۱۹۵۸۰ تماشاگر، فروشی معادل ۳ میلیارد و ۲۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشته است.

این نمایش در 69 اجرای خود 16 هزار و 8 صندلی در اختیار داشته که با توجه به تعداد مخاطب اعلام شده 3 هزار و 572 مخاطب خارج از ظرفیت را میزبانی کرده و در تمامی روزهای اجرای خود با سالنی پر از مخاطب روبه‌رو بوده است.

همچنین‌ نمایش «اتاقی در هتل» به کارگردانی مونا فرجاد که از روز هفدهم آبان ماه در سالن سمندریان با ظرفیت ۱۵۰ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت، با ۲۵ اجرا تا تاریخ هفدهم آذر ماه و میزبانی از ۳۲۹۸ تماشاگر فروشی معادل ۳۸۶ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان داشته است.

این نمایش هم در 25 اجرای خود 3 هزار و 750 صندلی را در اختیار داشته و در طول مدت اجرای نمایش توانسته از 88 درصد ظرفیت مخاطب خود استفاده کند تا 12 درصد از صندلی‌ها خالی بماند.

«اتاقی در هتل» با توجه به بلیت 150 هزار تومانی و تعداد مخاطبانش با فروشی معادل 494 میلیون و 700 هزار تومان را تجربه می‌کرد که با توجه به عدد فروش اعلام شده این نمایش با 720 بلیت میهمان و یا تعدادی بلیت تخفیف دار مواجه بوده است.

نمایش «معجون السلاطین» به کارگردانی سعید زارعی که از روز دوازدهم آبان ماه در سالن ناظرزاده‌‌ کرمانی با ظرفیت ۲۱۲ تماشاگر و قیمت بلیت  ۱۲۰ ، ۱۵۰ و ۱۸۰ هزار تومان روی صحنه رفت، با ۳۰ اجرا تا تاریخ هجدهم آذر ماه و میزبانی از ۳۷۳۷ تماشاگر به فروش ۵۱۴ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان دست پیدا کرد.

این نمایش در طول 30 اجرای خود 6هزار 360 صندلی برای مخاطبانش داشته که از 59 درصد ظرفیت خود استفاده کرده تا 41 درصد صندلی‌ها خالی بماند.

نمایش «سیزده بدر» به کارگردانی حسین میرزامحمدی که از روز چهاردهم آبان ماه در سالن ناظرزاده‌‌ کرمانی با ظرفیت ۲۱۲ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت، با ۲۹ اجرا تا تاریخ هجدهم آذر ماه توانست با میزبانی از ۳۳۷۲ تماشاگر به فروش ۳۷۷ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان دست پیدا کند.

این نمایش هم با ظرفیتی مشابه «معجون السلاطین» توانسته 53 درصد از ظرفیت خود را استفاده کند و  47 درصد از آن را از دست بدهد.

در نهایت تماشاخانه ایرانشهر در تمامی آثار بیشتر سالن را پر کرده تا هنر نمایش با استقبال مخطبان روبه‌رو شود.

آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای اصلی و چهارسو مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 آذر ‌1402 اعلام شد.

تئاتر شهر

 نمایش «فردریک» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی که از روز 7 آذر در تالار اصلی با ظرفیت 579 تماشاگر و قیمت بلیت 200 و 100 هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است، با مجموع 10 اجرا و میزبانی از 3 هزار و 43 مخاطب (با احتساب بلیت تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و مهمان) توانست به فروش 458 میلیون و 896 هزارتومانی دست یابد.

این نمایش با داشتن 5 هزار و 790 صندلی برای مخاطبانش موفق شده تا 53 درصد از صندلی‌های خود را پر کند.

نمایش «این دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» به کارگردانی سهند خیرآبادی که اجرای خود را از 9 آبان در تالار چهارسو با ظرفیت 132 نفر و قیمت بلیت 180 هزار تومان آغاز کرده است، با مجموع 32 اجرا و جلب 4 هزار و 97 تماشاگر، توانسته به فروش معادل 652 میلیون و 752 هزارتومانی دست پیدا کند.

این نمایش ۴ هزار و ۲۲۴ صندلی برای مخاطبانش داشته و با آمار اعلام شده توانسته ۹۷ درصد از صندلی‌‌های خود را پر کند.

نمایش «وداد شکافه‌زن» به کارگردانی علیرضا دهقانی نیز که اجرای خود را از روز ۸ آذر در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۹ اجرا توانسته ۳۱۵ تماشاگر را به سالن اجرا جلب کند و به فروشی معادل ۲۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان دست پیدا کند.

«وداد شکافه‌زن» نیز در هفته گذشته ۸۶۴ صندلی در اختیار داشته و تنها ۳۷ درصد از ظرفیتش استفاده کرده تا در بین آثار موفق تئار شهر با آمار خوبی روبه‌رو نباشد.

نمایش «دور» به کارگردانی وحید نفر نیز که اجرای خود را از روز ۷ آذر در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان آغاز کرده است، با ۱۰ اجرا توانست ۷۴۹ تماشاگر را به سالن اجرا جلب کند و به فروشی معادل ۷۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تومان دست پیدا کند.

این نمایش هم ۹۶۰ صندلی را در اختیار داشته که با ۷۴۹ تماشاگر ۷۹ درصد از ظرفیت خود را استفاده کرده است.

نمایش «شنگرف» به کارگردانی علی یداللهی نیز که از روز یکشنبه ۱۲ آذر در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۶ اجرا، توانست ۱۳۳ تماشاگر جلب کند و به فروش معادل ۹ میلیون و ۴۸ هزار تومان دست پیدا کند.

432 صندلی هم ظرفیت این نمایش بوده که توانسته تنها ۳۰ درصد از آن را استفاده کند تا با در گیشه خود با شکست مواجه شود.

نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» به کارگردانی حسین تفنگدار که از روز سه‌شنبه ۷ آذر در تالار سایه با ظرفیت ۷۲ نفر و قیمت بلیت ۱۳۰ هزار تومان اجرای خود را آغاز کرده است،‌ با مجموع ۱۰ اجرا، توانست ۳۹۳ تماشاگر جلب کند و به فروش معادل ۳۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان دست پیدا کند.

۷۲۰ صندلی ظرفیت این نمایش در طول اجراهایش بوده که توانسته ۵۶ درصد از این ظرفیت را استفاده کند.

نمایش «سالومه» به کارگردانی بابک پرهام نیز که از روز ۷ آذر در کارگاه نمایش با ظرفیت صندلی ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۸۰ هزارتومان روی صحنه رفت، با ۱۰ اجرا توانست ۲۵۶ تماشاگر را به سالن بکشاند و به فروش ۱۵ میلیون و ۵۲۰ هزارتومانی هم برسد. این نمایش هم بالای 95 درصد از ظرفیت خود را استفاده کرده است.

استفاده از کافه‌تریای اصلی و چهارسو برای اجرای نمایش هم اتفاق نویی است که دوباره در تئاترشهر اجرا شده و مخاطب خوبی را هم جذب کرده است.

 نمایش «یک ملاقات ساده» به کارگردانی جواد تولمی نیز که از روز ۲۱ آبان در کافه‌تریای اصلی باقیمت بلیت ۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۲۲ اجرا توانست ۴۸۴ تماشاگر جذب کند و به فروش ۲۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان دست پیدا کند.

نمایش «من نوید نیستم!» به کارگردانی سیدعلی خوشرو نیز که از روز ۲۶ آبان در کافه‌تریای چهارسو باقیمت بلیت ۵۰ هزارتومان روی صحنه رفته است، با ۱۷ اجرا توانست ۴۸۴ تماشاگر جذب کند و به فروش ۲۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان دست پیدا کند.

 تماشاخانه سنگلج

نمایش «مجلس آخر» به کارگردانی علی برجی که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است تا ۱۷ آذر میزبان ۲۵۹ تماشاگر بوده است.

این نمایش که از ۸ آذر اجرای خود را آغاز کرده، طی ۹ اجرایی که پشت سر گذاشته است ۲۵۹ تماشاگر داشته و فروش نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و میهمان مبلغ ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان ثبت‌شده است.

این نمایش تا 17 آذر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است.

 تالار هنر

تالار هنر سالن تخصصی نمایش کودک و نوجوان، آذرماه را با اجرای دو نمایش «دونه برف آرزو» به کارگردانی ماندانا عبقری و «جادوگر شهر از» به کارگردانی مهدی قلعه آغاز کرد. این دو نمایش در مجموع، طی ۱۳ اجرایی که پشت سر گذاشته‌اند، میزبان ۲۱۱۳ تماشاگر بوده‌اند.

نمایش «دونه برف آرزو» تا ۱۷ آذر ۹۳۱ تماشاگر داشته و فروش این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و میهمان مبلغ ۶۵ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۳۷۵ تومان ثبت‌شده است.

نمایش «جادوگر شهر از» نیز تا ۱۷ آذر میزبان ۱۱۸۲ تماشاگر بوده است و فروش این نمایش با احتساب بلیت‌های تمام‌بها، نیم‌بها، تخفیف‌دار و میهمان مبلغ ۱۰۲ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۴۱۰ تومان ثبت‌شده است.

این دو نمایش تا اول دی‌ ۱۴۰۲ به اجرای خود در تالار هنر ادامه می‌دهند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا