روایت ستاره‌های سرخابی در قاب سینما

اسطوره‌های سرخابی و بازیکنان پیشکسوت این تیم‌ها سوژه مستندهایی شدند تا طرفداران با زوایای متفاوت زندگی آنها آشنا شوند.

سینما یکی از جذابیت‌های زندگی روزمره و فوتبال یکی از هیجانات مهم بشری است، مستندهای سینمایی فوتبالی هم توانسته‌اند این دو حوزه را باهم جمع کنند و طرفدار بسیاری را برای خود دست و پا کنند.

مستندها با زبان گویاتری توانسته‌اند هیجان مستطیل سبز را به از قاب سینما روایت کنند. در این میان مستندهای پرتره اگر انتخاب و پرداخت درستی داشته باشند می‌توانند اسطوره‌های محبوب فوتبال را معرفی و البته در تاریخ ماندگار کنند تا طرفداران بیشتر از شخصیت‌های مورد علاقه خود در ورزش بدانند.

در این میان قطعا پیشکسوتان دو تیم بزرگ و پرطرفدار پایتخت به جهت هوادار میلیونی سهمی جدی از آثار مستند دارند. در ادامه به مناسبت شهرآورد 102 مروری داریم بر آثاری که زندگی پیشکسوتان سرخابی را از قاب سینما روایت کرده‌اند.

من ناصر حجازی هستم؛ «افسانه شماره یک»

مستند من ناصر حجازی هستم یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های مستند درباره اسطوره فوتبال ایران زنده یاد ناصر حجازی است. مستندی درباره زندگی حرفه‌ای و شخصی دروازه اول تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین و تیم فوتبال استقلال که به خاطر صراحت لهجه و صحبت‌های صریحش زبان‌زد بود.  شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری، رویا تیموریان و صدای رضا یزدانی در ۵ فصل با نام‌های: آخرین مرد مقاوم، من رویایی دارم، سهراب کشی، از استقلال تا استقلال و پرواز عقاب، این اثر را روایت کردند.

ساخت این مستند در آبان ماه ۱۳۹۲ بر اساس طرحی از امیر رفیعی با همراهی سعید رمضانی داماد و نمایندهٔ خانوادهٔ ناصر حجازی آغاز شد.

قسمت اول، داستان زندگی ناصر حجازی بهترین دروازه‌بان قرن آسیا را در پنج فصل روایت می‌کند، این مستند ابتدا در در گروه سینماهای هنر و تجربه اکران شد و بعد از آن هم از طریق شبکه نمایش خانگی در اختیار مخاطبین قرار گرفت. نسخهٔ سینمایی آن ۱۰۸ دقیقه و نسخهٔ DVD مربوط به شبکهٔ نمایش خانگی، ۱۶۵ دقیقه است.

در 5 قسمت این مستند یکی از بازیگران سرشناس از جمله شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری و رویا تیموریان به عنوان روایتگر حضور دارند.

قسمت دوم من ناصر حجازی هستم نیز فیلم مستندی است که امیر رفیعی آن را به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت ناصر حجازی برای سال ۱۴۰۰ آماده کرد. مستندی که تیتراژ پایانی آن را رضا یزدانی در اثری با نام اسطوره خوانده‌است. شکایت امیر قلعه نویی که توقیف موقتی فیلم را در پی داشت از جمله حاشیه‌های این مستند بود.

حسن روشن در «آبی روشن»

حسن روشن یکی از بزرگان فوتبال و پیشکسوت باشگاه استقلال است، تین مستند 80دقیقه‌ای آبی روشن به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی و تولید جدید شبکه مستند تلویزیون است.

حسین کلانی، بهتاش فریبا، هادی نراقی، فرهاد مجیدی حشمت مهاجرانی و … از جمله چهره‌های مشهور ورزشی‌اند که درباره حسن روشن صحبت کرده‌اند.

حسن روشن تنها ملی پوش ایران است که در جام جهانی، جام ملت‌های آسیا، المپیک و بازی‌های آسیایی برای تیم ملی فوتبال ایران گلزنی کرده‌است. وی از این حیث در تیم ملی رکورد دار است. روشن دارای عنوان جوانترین گلزن دربی تهران با ۱۸ سال و ۳۵۷ روز سن است.

«آخرین قرار» و علی انصاریان

فیلم مستند «آخرین قرار» جدیدترین مستند برای چهره‌های سرخابی‌ها است که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید چاری با نگاهی به زندگی علی انصاریان ساخته شده است.

درمراسم رونمایی و اکران افتتاحیه این فیلم مستند سعید چاری با تشکر از شرایطی که برای نمایش این فیلم فراهم شده است گفت: من مستندهای زیادی ساخته‌ام اما این اولین مستندی بود که برای یکی از دوستان خودم ساختم و بیشتر یک کار دلی بود تا یاد علی انصاریان را زنده نگه‌ داریم و مطمئنم که علی انصاریان ما را امروز می‌بیند.

سردار محمد رویانیان مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس نیز با تشکر از سازندگان مستند «آخرین قرار» بیان کرد: علی انصاریان  ورزشکار و هنرمندی مردمی بود که در دل جامعه با مردم بود و یک انسان ویژه بود و افرادی مانند علی انصاریان ویژگی‌ها داشت که قطعا من و بسیاری دیگر از افراد نداریم و به نوعی آنها جز مفاخر و الگوهای جامعه هستند.

خاطرات گل زنی‌های بسیار در «فرشاد آقای گل»

مستند فرشاد آقای گل به زندگی حرفه‌ای فرشاد پیوس مهاجم مطرح تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد. فرشاد پیوس در دوران بازیگری‌اش چندین بار مقام آقای گلی را کسب کرد و دوران درخشانی را پشت سر گذاشت. در این مستند با بزرگان فوتبال ایران درباره پیوس گفت‌وگو شده است.

فیلم فرشاد آقای گل به کارگردانی جعفر صادقی در سال ۱۳۹۶ ساخته و در گروه هنر و تجربه سینما اکران شد. این فیلم جایزه ویژه هیئت داوران از جشنواره مستند سال ۱۳۹۸ را تصاحب کرد.

این فیلم یکی از پرچهره‌ترین مستندهای تولید شده از فوتبال ایران است و در آن بسیاری از کسانی که هم نسل با فرشاد پیوس بوده‌‎اند (علی پروین، علی دایی، ناصر محمدخانی، امیر قلعه‌نویی، محمد پنجعلی، محمد مایلی‌کهن و …) درباره‌اش صحبت می‌کنند. اردشیر لارودی، حمیدرضا صدر، امیر حاج‌رضایی و عادل فردوسی‌پور از دیگر چهره‌هایی هستند که در این فیلم حضور دارند.

«قلیچ» از دروازبانی در پرسپولیس تا جنجال امروز

وحید قلیچ بازیکن و پیشکسوت جنجالی باشگاه پرسپولیس است. پوریا نوری فیلم مستندی درباره او ساخته تا به زندگی و خاطرات دروازه‌بان سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس و همچنین حواشی سال‌های اخیر او در فضای مجازی بپردازد.

وحید قلیچ دروازه بان و مربی سابق باشگاه پرسپولیس در ایران پس از پایان دوران پر افتخارش در باشگاه محبوبش، به بیرون از زمین‌های فوتبال رانده شد و روزهای تاریکی را سپری کرد و این اتفاق منجر به فراموشی خاطرات و افتخارات او از ذهن هواداران فوتبال شد. قلیچ پس از گذشت سال‌ها سکوت، فقر، غم و انزوا دوباره شهرت گذشته اش را کسب می‌کند اما این بار شهرتش مرهون شیرجه‌هایش درون دروازه نیست بلکه مربوط به حضور پر سر و صدایش در اینستاگرام است.

«بیرو» تنها اثر سینمایی غیر مستند

فیلم سینمایی «بیرو» داستان زندگی پر فراز و نشیب علیرضا بیرانوند و مسیر رسیدن او به دروازه تیم ملی که به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی در سال 1400 ساخته شده است.

این فیلم که روایت زندگی علیرضا بیرانوند از کودکی تا اولین قرارداد رسمی‌اش در فوتبال است برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا