انتقاد سهیل اسعد از روایت ظاهری حاج قاسم در آثار هنری؛ باید باطن شهید سلیمانی روایت شود

دبیر جشنواره فیلم عمار، سهیل اسعد معتقد است که تا کنون آثار هنری، بیشتر به ویژگی‌های ظاهری حاج قاسم سلیمانی توجه کرده‌اند در حالی که هنر باید باطن شهید را روایت کند.

سهیل اسعد، دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه یکی از هنرهای مهم جبهه مقاومت تربیت انسان‌های والامقامی مثل حاج قاسم سلیمانی بوده است، افزود: در عین حال وجود افرادی مثل شهید سلیمانی برای مداومت در این پروسه تربیتی خیلی مهم است.

او جریان تربیتی جبهه مقاومت را به یک چرخه درحال گردش تشبیه کرد و تاکید کرد: این جریان همانند یک چرخه است که از طرفی جبهه مقاومت امثال حاج قاسم را تربیت می‌کند و از طرفی دیگر هم افرادی همانند حاج قاسم جبهه مقاومت و نیروهای آن را تربیت می‌کنند.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گسترش جبهه مقاومت به کشورهای مختلف را از هنرهای شهید سلیمانی دانست و ادامه داد: حاج قاسم در ایجاد یک اتحاد بین برخی از کشورهای اسلامی مثل سوریه، عراق، لبنان، فلسطین، یمن که شاید در گذشته رابطه تاثیرگذاری نداشتند، تاثیر گذاشت.

اسعد ایجاد ارتباط مستقیم و ایدئولوژیک کشورهای جبهه مقاومت را هنر شهید سلیمانی خواند و گفت: در بین بسیاری از کشورهای جبهه مقاومت در گذشته تفرقه، دوری و اختلافات مختلف و تفاوت‌های نظری، فکری و بصیرتی بود.  هنر حاج قاسم این بود که توانست یک جبهه ایدئولوژیک واحد درست کند. و این قطع نظر از دستاوردهای ایشان در جبهه میدان و جبهه نظامی بود.

او خاطرنشان کرد: مهم‌تر اینکه جبهه مقاومت با حاج قاسم تبدیل به یک امید در باب پیروزی شد. باب جهاد یک پروسه جهادی است که انسان در آن قرار می‌گیرد و علیه ظلم قیام می‌کند و می‌جنگد و سخن می‌گوید اما اینکه پیروز شویم یک مقوله دیگر است. حاج قاسم توانست این گفتمان پیروزی را در جبهه مقاومت جدی کند.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار درباره اینکه چگونه شهید سلیمانی در قالب نمایش قرار گیرد، گفت: زندگی برخی شخصیت‌ها ذاتا تئاتر است؛ من وقتی زندگی حاج قاسم را مرور می‌کنم انگار که درحال مشاهده یک تئاتر و فیلم هستم.

اسعد ادامه داد: انگار زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی از دوران انقلاب تا مجاهدت در جبهه‌های مختلف و شهادت ایشان همگی قصه و نمایش‌نامه است.

او در توصیه‌ای به نمایش بزرگ میدانی «شهید القدس» که در بوستان ولایت درحال برگزاری است، گفت: به‌نظرم در معرفی شهید سلیمانی کمی باید به‌سمت هنرهایی برویم که باطن حاج قاسم را نمایش می‌دهند؛ متاسفانه خیلی از هنرمندان و آثار هنری به ظاهر حاج قاسم پرداخته است.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: اکثر کارهای هنری صرفا به شجاعت و ابعاد رفتاری و حتی ظاهری شهید سلیمانی پرداخته است و در عکس و نقاشی‌ها به نگاه نافذ و ابروی ایشان اشاره می‌کنند درحالی که این تمام قصه نیست.

اسعد تاکید کرد: یک نمایش موفق باید به باطن حاج قاسم بپردازد و اگر نمایش شهید القدس بتواند به ارزش‌های حاج قاسم و تفکر عمیق و معنویت و ارتباط حاج قاسم با خدا و مردم و خلق و صلابت روح حاج قاسم و متانت معنوی ایشان بپردازد، موفق خواهد بود و تئاتر چنین ظرفیتی دارد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا