«احمد» قصه پُرغصه مردمان رنج‌دیده بم است

طراح لباس فیلم سینمایی «احمد» درباره تجربه همکاری با امیرعباس ربیعی و چالش‌های خود در این پروژه سخن گفت.

نیاز حمیدی، طراح لباس فیلم سینمایی «احمد»، در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی باعث می‌شود پیشنهاد حضور در یک اثر را بپذیرید؟ گفت: اصولا چالش برانگیز بودن مبحث طراحی در هر کاری تمایلم را برای حضور در کار بیشتر می کند. زمانی که اثری شاخصه ویژه‌ای برای طراحی نداشته باشد، امکان ارتباط گرفتن با متن را سخت‌تر و انرژی تلف شده بیشتری به همراه می‌آورد، درصورتی‌ که کارهای سخت و چالش‌برانگیز انرژی‌ تلف‌شده کمتری برجای گذاشته است و انرژی مصرف شده، صرف تولید مخلوقی می‌شود.

وی درباره همکاری‌اش با امیرعباس ربیعی در مقام کارگردان و نحوه تعامل با او گفت: امیرعباس ربیعی کارگردانی است که تعامل کردن با او بسیار راحت بود، البته شاید این به فاکتورهای دیگری از جمله این‌که پیشتر سابقه دو همکاری با هم داشتیم و سلیقه هم را می‌شناختیم، برمی‌گردد.

طراح لباس فیلم سینمایی «احمد» در پاسخ به این پرسش که به چه المان‌هایی در طراحی لباس توجه کرده و چه مواردی را مدنظر قرار داده است؟ بیان کرد: از آنجایی که این اثر در دسته فیلم‌هایی براساس یک داستان واقعی جای دارد، بهتر دیدم که تاجایی که به طراحی‌ام آسیب نرسد و فیلم‌نامه اجازه می‌داد لباس‌ها را تا حد امکان به آنچه که در واقعیت بوده نزدیک کنم، چرا که یکی از کارهای لباس در فیلم باورپذیرترکردن شخصیت‌ها برای مخاطب است.

وی ادامه داد: سعی ما برآن بود تا تمام لباس‌هایی را که در حدود ۱۰۰۰ و خورده‌ای عکس و هشت ساعت فیلمِ باقی مانده از روزهای اول زلزله بم دیدیم، بازسازی کنیم. بخش زیادی از لباس‌های مردمی به علاوه بخشی از لباس‌های خلبانی و نظامی خریداری و بخش دیگر لباس‌های نظامی از آرشیوهای لباس موجود تامین شد.

این طراح لباس در پاسخ به این پرسش که آیا برای شما پیش آمده، بعد از خواندن فیلمنامه خود را به جای کاراکتر‌ها بگذارید و بعد لباس را طراحی کنید، مطرح کرد: ذات طراحی همذات پنداری است، شما تا جای شخصیت‌ها زندگی نکنید، نمی‌توانید به آن‌چه ارایه می‌دهید زندگی ببخشید و اصطلاحا لباس به تن بازیگر نخواهد نشست. در چنین شرایطی می‌گوییم کار لباسی نداشت و تنها چیزی برای پوشیدن تن شخصیت‌ها بود.

حمیدی درباره همکاری طراح لباس با بخش‌های مختلف یک پروژه اظهار کرد: برخلاف نظر بسیاری اگر هربخش از اجزای یک اثر به تنهایی عمل کند و همپای باقی اجزا نباشد، ضعف آن بخش است. برای همین ما زمانی موفق خواهیم بود که همپای صحنه، گریم، فیلمبرداری و باقی ارکان ساخت فیلم عمل کنیم.

وی درباره چالش‌های خود در پروژه «احمد» عنوان کرد: ما در این اثر می‌بایست حجم زیادی خاک و خون استفاده می‌کردیم، مدتهاست خون مصنوعی برای استفاده در فیلم باب است که گروه ما چیزی حدود ۸۰ لیتر خون مصنوعی برای این اثر ساخت، خونی که به لحاظ افه تصویری و رنگ مورد قبول و قابل شستشو برای استفاده مجدد از لباس‌ها بود. خاک مورد استفاده ما نیز خاکی مصنوعی است که ماندگاری بالاتری نسبت به خاک واقعی دارد و از لحاظ بهداشتی نیز قابل قبول‌تر است. ما روزانه چیزی در حدود ۲۵ کیلو خاک ساخته شده استفاده می کردیم که در ۵ ماه فیلمبرداری مقدار قابل توجهی خاک مصرف شد.

حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: «احمد» برای من قصه پُرغصه مردمانی رنج‌دیده است، امید که در بزنگاه‌های اینچنینی مردم حامی عزتمندی چون احمد کاظمی داشته باشند. من در این کار اشک و لبخند را همزمان تجربه کردم.

فیلم سینمایی «احمد» به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد محصول سازمان سینمایی سوره و موسسه تصویر شهر است که در بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره فجر ۴۲ حضور دارد.

منبع: ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا