نقل‌های مرشد ترابی کتاب شد/ اثری برای تدریس در دانشگاه‌ها

کتاب «صد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به همت مرشد محسن میرزاعلی گردآوری و در قالب یک جلد کتاب، در اختیار علاقه‌مندان به نقالی و پرده‌خوانی قرار گرفت.

محسن میرزاعلی از نقالان و پرده‌خوانان فعال و شناخته‌شده درباره جدیدترین فعالیت خود در این عرصه، گفت: کتاب «صد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» را که شامل صد و سیزده مجلس نقل از مرشد ولی‌الله ترابی از داستان‌های شاهنامه است، در قالب یک کتاب منتشر کردم. گردآوری این نقل‌ها حدود ۱۸ سال زمان برد. برخی از این نقل‌ها را از دورانی که به عنوان شاگرد در محضر مرحوم مرشد ترابی بودم، گردآوری کردم و برخی را هم از طریق فیلم‌های ضبط‌ شده از مرشد.

وی ادامه داد: حدود ۴ سال هم در کنار احمدرضا آذربایجانی به صورت مستمر این نقل‌ها را مدون و تبدیل به کتاب کردیم. به تازگی رونمایی از این کتاب در موزه ملک انجام و استقبال خوبی هم از کتاب شد به طوری که در همین مدت کوتاه کتاب «صد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به چاپ سوم رسید.

نقل‌های مرشد ترابی کتاب شد/ اثری برای تدریس در دانشگاه‌ها

مرشد میرزاعلی یادآور شد: درس‌های پیدا و پنهانی در این کتاب است. این کتاب نه تنها برای فعالان سینما و تئاتر، بلکه برای خواننده عام هم که در تئاتر و سینما فعال نیست، مناسب است.

وی تاکید کرد: کتاب «صد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» در نوع خود کتاب بی‌نظیری است و در این سال‌ها کتابی این چنین نداشتیم که بتواند در اختیار نسل جوان علاقه‌مند به نقالی و پرده‌خوانی قرار بگیرد. دانشگاه و فعالان در عرصه هنر می‌توانند از این کتاب استفاده و از آن ایده‌برداری کنند و حتی می‌توان نقل‌های مختلف آن را تبدیل به نمایشنامه کرد.

نقل‌های مرشد ترابی کتاب شد/ اثری برای تدریس در دانشگاه‌ها

این نقال و پرده‌خوان با بیان اینکه بحث هویتی خیلی در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، درباره دغدغه خود برای گردآوری مطالب این کتاب، تصریح کرد: امروز به دلیل ارتباط مستقیمی که با فرزندان این آب و خاک در جای جای ایران دارم و علاقه‌مندی آن‌ها به ادبیات ایران‌زمین به ویژه شاهنامه، شاهد هستم که با مشکل کمبود طومار مواجه هستند. متاسفانه طومارهای جعلی به قیمت گزاف به علاقه‌مندان به نقالی و پرده‌خوانی فروخته می‌شود اما در این کتاب طومارهای اصیل نقالی به صورت رایگان در اختیار جوانان علاقه‌مند قرار گرفته است.

مرشد میرزاعلی یادآور شد: یکی از اهداف من برای گردآوری این کتاب، ماندگاری نقالی و ارایه طومارهای جامع نقالی است. هدف اصلی نیز این است که این کتاب در دانشگاه‌ها برای تدریس در زمینه هنرهای آیینی و سنتی به ویژه نقالی مورد استفاده قرار گیرد.

کتاب «صد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» توسط انتشارات «سرو یاسین» منتشر شده است.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا