دسته بندی برای "نقد فیلم های روز"

77 خبر

یادداشتی بر فیلم بدون تاریخ بدون امضا

«شمایل آبرومند یک قهرمان»

هفت راه – محمدحسین آشنا برخورد خانوادهای از طبقه متوسط با خانوادهای فقیر، مواجهه کاراکترها با چالشها و تضادهای اخلاقی، ایستادن مخاطب در جایگاه ناظر بیطرف؛ در نگاه اول این دقیقا همان جهان ساخته فرهادی در جدایی نادر از سیمین است؛ اما «بدون تاریخ، بدون امضا» نسخهای متفاوت از این الگوی روایی است. فیلم جدید […]

۳۰ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی

ابوقریب یک عاشقانه

رضا کردلو سینمای جنگ سینمای غریبی است. آنقدر که در نمایش دفاع، موقعیت جعرافیایی آن گاهی ما را از موقعیت تاریخی غافل می‌کند. جبهه، خاکریز، دوکوهه، ابوقریب و … همه موقعیت‌های مکانی‌اند. تعریف جنگ در موقعیت‌های جغرافیایی و بی‌توجهی به تاریخ وقوع آن، نکته‌ای است که در آسیب‌شناسی سینمای دفاع‌مقدس قابل توجه است. این مساله […]

۱۹ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی

خشم و هیاهو

محمد حسین رحیمی مغزهای کوچک زنگ زده کامل‌ترین فیلم هومن سیدی است. حالا هر آنچه او در سینما دوست دارد و در فیلم‌های قبلی‌، نتیجه‌ای آشفته و بی‌انسجام پیدا می‌کردند، مثل قطعات پازلی منظم، در جای درست و دقیق خود قرار گرفته‌اند: آدم‌هایی که در آفریقا و سیزده دوستشان داشت، با چاشنی اغراق بیشتری در […]

۱۸ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم عرق سرد سهیل بیرقی

سینمای اینستاگرامی

رضا کردلو «عرق سرد» به بهانه‌ی نمونه‌ای خاص و تقریبا استثنایی یک قانون کلی را به چالش کشیده است. فیلم سهیل بیرقی در فرآیند ایجاد این چالش، کنایه‌های سیاسی و اجتماعی کم ندارد. اساسا گویی کنایه‌های سیاسی اولویت بالاتری نسبت به پرداختن به نقد اجتماعی داشته‌اند، آنهم در سطحی کاملا کلیشه و دمده شده. «افروز»( […]

نگاهی به فیلم «امپراتور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی

سینمای زیادی استراتژیک!

هفت راه- امیر ابیلی «سینما»، برای بسیاری از سینماگران ایران- روشنفکر و انقلابی- اساسا غلط جا افتاده است. آن‌ها «سینما» را «ابزاری» برای ارسال «پیام» می‌دانند و وسیله این ارسال پیام را هم «نماد». اما سینما «زبانی»‌ست برای «داستانگویی»، برای «روایت» و هر پیام و داستانی خارج از جهانِ داستان غلط است و آسیب‌زا و […]

نگاهی به فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا

خط خنجر «ابوطلحه بلژیکی» بر گلوی «حاج موسی»!

نیما حامی حاتمی کیا در «به وقت شام» دو گروه داعشی را به تصویر می کشد: مجاهدین و تبلیغات‌چی‌ها. جهادی‌ها قمه‌کش و تفنگ به دستند و تبلیغاتی‌ها هفت‌تیرکش و دوربین به دست. مهم ترین تبلیغات‌چی فیلم یک اروپایی به نام ابوطلحه بلژیکی است که وظیفه دارد از جنایات داعش حماسه بسازد و ضعف ایرانی‌ها و […]

۱۷ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم چهارراه استانبول ساخته مصطفی کیایی

جسارت رفتن در دل آتش

هفت راه- قاسم اکبری پرداختن به حوادثی از جنس آتش سوزی ساختمان پلاسکو جسارتی می خواهد که کمتر در سینمای این روزهای ما یافت می شود. مصطفی کیایی اما این جسارت را داشت و این بار هم کارهای عجیب و غریب شخصیت های فیلم اش را با واقعه ی پلاسکو گره می زند تا هم […]

رستگاری در دل خون

امیر ابیلی «ماجرای نیمروز» با آنکه فیلم دوم کارگردان جوان‌ش بود اما به چنان پختگی تکنیکی رسیده بود و پس از نمایش آنقدر مورد تحسین و تشویق قرار گرفت که تصور تکرار دوباره آن موفقیت و رسیدن به آن درجه از استاندارهای سینمایی-در چارچوب سینمای ایران- برای مهدویان، برای هر مخاطبی کمی از دور از […]

نگاهی به فیلم چهارراه استانبول ساخته ی مصطفی کیایی

یک پلاسکو و یک کارگردان سرحال

مهدی شیخ صراف «چهارراه استانبول» یک کارگردان سرحال دارد که به فاصله یکسال از یک رویداد مهم و تلخ اجتماعی، فیلم سینمایی مربوط به آن رویداد را ساخته است. یک فیلم خوش ریتم سرحال پر از تعلیق و غافلگیری. مصطفی کیایی تا همینجا گل برتری را زده و یک موفقیت برای سینمای ایران رقم زده […]

نقدی بر فیلم لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان

دوره‌ات نگذشته “مربی”!

محمدرضا باقری «فقـــــــر و فحشــــا»ی ده‌نمکی اولین اثری بود که خواب از سر مردم پراند و حرفی را که خیلی‌ها درگوشی و با شاید و اما به هم می‌زدند، عیان گفت: « گروهی از دختران ایرانی برای کسب درآمد از طریق فحشا به دبی می‌روند.» حالا ۱۴ سال از فاش حرف‌های مگو گذشته و محمدحسین […]

نقدی بر فیلم بمب یک عاشقانه به کارگردانی پیمان معادی

بمب؛ یک اعتراف

مهدی آذرپندار باید اعتراف کرد بزرگترین دستاورد بمب، نه هجو شعار مرگ بر آمریکا و فضای مدارس در دهه شصت است و نه روایت کم لکنت و مخاطب‌پسند یک قصه عاشقانه به سبک ایتالیایی به لطف فیلمبرداری جادویی کلاری. در عوض، «بمب» خواسته یا ناخواسته حاوی این پیام است که شبه‌روشنفکران وطنی حتی از نوع […]

۱۶ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم جاده قدیم ساخته ی منیژه حکمت

اعدام، فرار یا تجاوز… انتخاب با شماست!

محمدصادق باطنی داستان فیلم راجع به خسرو و پریساست. زوج جوانی که روابطشان در دوران عقد منجر به بارداری پریسا شده و اعضای خانواده به صرافت افتاده اند تا هرچه سریعتر مراسم عروسی شان را برگزار کنند. اما نه! مثل اینکه داستان اصلی فیلم راجع به روابط عاشقانه زن و شوهری میانسال است که از […]

۱۵ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «ثبت با سند برابراست»

کلیشه‌ای، بد، جلف!

امیرعلی تهرانی جمع کردن یک دوجین بازیگر شناخته شده‌ دور هم و استفاده از سوژه‌ای تکراری و جواب پس داده، آخرین اثر «بهمن گودرزی» را تبدیل به فیلمی کرده که جز موفقیت در گیشه هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند. قصه‌ تکراری چند رفیق که برای به دست آوردن یک مبلغ کلان (گنج، زمین، جواهر و…) […]

۱۱ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم "خفگی" ساخته فریدون جیرانی

تحسین ناخالص

حسین ساعی منش در مورد«خفگی» و این‌که چرا تحسینش می‌کنیم، لازم است ابتدا دو مسئله مهم را که فیلم باید با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، بررسی کنیم. مورد اول این است که به لطف فرمول‌های امتحان پس داده و محافظه‌کاری ناشی از آن، مدت‌هاست که چیزی به اسم «ژانر» و مولفه‌های مربوط به […]

وقتی انگلیسی‌ها اصرار به جعل حماسی تاریخ دارند

ایمان هادی – انگلیسی‌ها از آنچه در«دانکرک» حین جنگ جهانی دوم رخ داد، حماسه ساخته‌اند و با خودستایی «تاریخی – ملیِ» کاملا انحرافی، از یک شکست بزرگ، منظومه پیروزی سروده‌اند. در جنگ جهانی دوم، چهارصد هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی در ساحل دانکرک توسط نیروهای آلمان نازی محاصره شدند. «دانکرک»  شهری در شمال فرانسه گرفته […]

۱۲ مهر ۱۳۹۶