دسته بندی برای "نقد فیلم های روز"

40 خبر

بدون تصور

شرح کامل حذفیات ۴۰ دقیقه‌ای رستاخیز را برای اولین بار در «هفت‌راه» بخوانید؛ حذف کامل چند شخصیت اصلی و سکانس‌های مربوط به حضرت علی اکبر(ع)

این روزها در حالی سینماهای سراسر کشور خود را برای اکران فیلم «رستاخیز» از ۲۴‌ام تیر ماه جاری آماده می‌کنند که خبرها از اصلاحات چهل دقیقه‌ای این فیلم نسبت به نسخه‌ی نمایش داده شده در سی و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر حکایت دارد.

۲۰ تیر ۱۳۹۴
بدون تصور

برو خارج، اما نه مثل توریست‌ها!

سراسر کتاب مملو از توصیفاتی است که یا نویسنده مانند نمونه ی بالا انتظار دارد یک مورد منفی مانند آنچه در کشور خودمان هست ببیندکه شکر خدا نمی بیند! و یا چنان شیفته وار یک نمونه ی آمریکایی را توصیف می کند که آدم ناخودآگاه در دلش می گوید خاک بر سر ما که خود را در کشوری مثل ایران حبس کرده ایم.

۱۳ تیر ۱۳۹۴
بدون تصور

رابین‌هودهایِ طرحِ ترافیک ‌فروش!

برای معنادارتر شدن این رابین‌هودیسم بصری، باید پای عنصری از قبیله قدرت و ثروت را هم به میان کشید. سرِ نخ و مقصر بسیاری از بدبختی‌‌های کاراکترهای فیلم، آقازاده‌ای است در حاشیه امن به نام فرید با بازیِ بهرام رادان. ……

۹ تیر ۱۳۹۴
بدون تصور

«عصر یخبندان»؛ آنارشیسم در پوسته عدالت

خرده جذابیتی که محتوای فیلم برای مخاطب دارد را باید در همین اشارتی جست که به مفهوم عدالت دارد. ولی کارگردان از علاقه مخاطب به عدالت سواستفاده می کند و او را به تماشای گناه تجسس، قتل، خودسری و تعلیق های شهوانی برای پی بردن رابطه زن شوهر دار و آقازاده می نشاند.

بدون تصور

نمونه کاملی از آنچه «شعر زرد» می‌نامیم/ ابتذال ادبی و محتوایی در اوج!

در بخش غزل‌ها، غزل دوبیتی دیده می‌شود در حالی که غزل از نظر ساختار نباید کمتر از چهار بیت باشد و یا غزلی دیده می‌شود که مطلع آن مقفی نیست در صورتی که هم قافیه بودن بیت اول در غزل از الزامات ضروری این قالب است.

۸ تیر ۱۳۹۴
بدون تصور

«من دیگو مارادونا هستم»؛ تکرار کلیشه‌ای عقاید مدرنیستی به اسم پست‌مدرنیسم!

حتما انتظار من از یک فیلمساز روشنفکر زیاد بوده است. این نسل شبه‌روشنفکری ما اگر توان فهم، درک، بیان و تفصیل این مفاهیم را داشتند که اینقدر مبتذل به کپی و تقلید از سطحی‌ترین لایه اندیشه‌های مدرنیستی نمی‌پرداختند و روشنفکری را خلاصه نمی‌کردند در ظاهری‌ترین رفتارهایی که رسانه‌ها از غرب نشان می‌دهند.

۱۰ خرداد ۱۳۹۴
بدون تصور

یک سوژه دو نگاه؛ انتقاد به روش «بی‌بی‌سی»، انتقاد به روش «۳۳ سال سکوت»!

چرا «ابوالفضل دوزنده» پس از ۳۳ سال، سکوت خود را شکست و حاضر به برملا کردن رازهای خود در برابر دوربین یک مستندساز جوان، با نام «حسین شمقدری» شد در حالی که این جانباز دفاع‌مقدس، در این سال‌ها بارها و بارها به درخواست مصاحبه‌ی افراد مختلف جواب رد داده است؟

۹ خرداد ۱۳۹۴
بدون تصور

«روضه نوح» یا روضه پوچ؟/ روایتی چرک از رزمندگان اعزامی از دیار نون!

در داستان ایشان اکثر رزمندگان به فکر فرار هستند و بسیجی‌ها نیز کمتر معرفی می‌شوند. بیشتر سربازان فراری مطرح می‌شوند. کشته شدن در جنگ از دید نویسنده نفوس بد زدن و به تعبیری کشته شدن است و نه شهادت.

۳ خرداد ۱۳۹۴
بدون تصور

یک مقایسه بین دو فیلم پربحث؛ «قصه‌ها» و «۳۳ سال سکوت»، تفاوت بین نِق‌زن‌‌ها و منتقدان

«۳۳ سال سکوت»، در روزگاری که در سینمای ایران از سطحی‌ترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی بر علیه سیستم استفاده می‌شود، بدون سانسور حتی ماجرای قصد جانبازِ فیلم برای قتل یکی از مدیران ارشد دولتی را به دلیل ظلمی که وی رفته است را روایت می‌کند و با این حال به فیلمی «ضدسیستم» تبدیل نمی‌شود.

۲ خرداد ۱۳۹۴
بدون تصور

نقد منتقد «تلگراف» بر فیلم تحسین شده کن ۲۰۱۵؛ Mad Max: Fury Road (مکس دیوانه: جاده‌ی خشم)

در فیلم مردانی رنگ‌پریده و لاغر مانند ملیس (Melies) اره ‌می‌شوند، به اطراف پرت ‌می‌شوند، ‌می‌میرند، و در انفجار‌ها منفجر ‌می‌شوند‌. تصورکنید گروه سیرک «سیرک دو سولی» (Cirque du Soleil) مانند یکی از نقاشی‌های هیرونیموس بوش (Hieronymus Bosch)، نقاش هلندی، در حال اجرا بر روی صحنه است و کسی یک‌دفعه صحنه‌ی نمایش را به‌آتش ‌می‌کشد‌. این کم‌وبیش چیزی است که میلر خلق کرده است.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
بدون تصور

منم «میشل پلاتینی» هستم!

«دیگو …» بر پایه نظریه آشوب شکل می‌گیرد: در جام‌جهانی ۸۶ دیگو مارادونا با دست گلی می‌زند که در نهایت در جایی دیگر،‌نویسنده‌ای در یک کارخانه متروکه آتش می‌گیرد. به نظر می‌رسد ربط دادن دو رویداد کاملاً نامربوط به یکدیگر می‌تواند محملی برای رشد داستانی براساس نظریه آشوب باشد.

بدون تصور

«روباه»؛ در مسیر سینمای عامه‌پسندِ داستانگوی قهرمان‌محور

بنابراین به حاشیه رفتن اساس سینمای حادثه‌ای و تمام زیرمجموعه‌هایش، طبعا یکی از نتایج چنین سیاستی بود. سیاستی که حالا پس از سه دهه شاید بتوان ماحصلش را بصورت محسوس و عینی دید.

۱۶ فروردین ۱۳۹۴
بدون تصور

حکایت «شنا در زمستان» و یک فیلم ضد جریان

به هر حال، نمایش اعتیاد و معتادان، کار چندان ساده‌ای نیست. تمرکز بر این بلا هم مثل نمایش هر نوع معضل فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی دیگری، حرکت بر لبه‌ی تیغ است. یعنی در خیلی از مواقع، احتمال سقوط به ترویج‌‌ همان بلا هم وجود دارد. اما «لامپ ۱۰۰» از این مسئله مبراست. سیر داستان و درام فیلم و نوع شخصیت‌پردازی و فضاسازی این أثر به گونه‌ای است که هم مخاطب را نسبت به ماهیت خطرناک مصرف مواد مخدر جدید آگاه می‌کند و هم او را از گرایش به چنین رفتاری می‌ترساند. در عین حال، راه نجات را هم باز می‌گذارد.

۱۰ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

من مقصرم یا افخمی؟

یوسفعلی میرشکاک: معلوم نیست افخمی چه هنگام دست از سر «روز شغال» برمی‌دارد. اما معلوم است که اگر در اروپا یا آمریکا می‌خواست به فرد زینمان[i] اقتدا کند، ضمن ادای دین، از مقتدای خود پیش می‌افتاد؛ البته گویا برای تجلیل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، جز سناریوی روز شغال، سناریوی قرص و قایم دیگری نیست […]

۲۸ بهمن ۱۳۹۳
بدون تصور

وقتی برای یک دکمه کت میدوزیم!

امیر ابیلی: یک: آیا «به درد خوردن» مهم است؟ در نقد و تحلیل فیلمی با مشخصات «چند متر مکعب عشق» که ظاهراً ادعایش این است که فیلمی جدی و سطح بالاست و نماینده‌ی کشوری در اسکار است و طرفدارانش نیز ظاهراً کسانی‌اند که نگران رابطه‌ی دو ملت ایران و افغانستان‌اند، احتمالاً بهترین دریچه برای ورود به […]

۲۷ بهمن ۱۳۹۳