دسته بندی برای "پیشنهاد سردبیر"

108 خبر

بدون تصور

ماجرای فیلم سیاسی فرهادی با موضوع اتفاقات ۱۸تیر/نظر فرهادی درباره انتخابات۸۸: طرف مقابل هم برای ساندیس به خیابان نمی‌آمد/«جدایی نادر از سیمین» واکنش تصویری به اتفاقات ۸۸ بود

از زاویه اجتماعی موضوع اصلی فیلم همین نزاع طبقات اجتماعی است. جنگ پنهانی که گاهی در واقعیت بیرون از فیلم علنی و افشا می‌شود؛ مثل اتفاقاتی که دو سال قبل و بعد از انتخابات رخ داد. یعنی در خیابان‌ها، کسانی که اینسو ایستاده بودند، غالبا از طبقه متوسط و کسانی بودند که نگاهی به آینده و نو شدن داشتند و کسانی که در مقابل آنها می‌ایستادند- منظورم آنهایی که به صورت خودجوش آمده بودند تا مقابل این گروه بایستند- بیشتر متعلق به طبقه سنتی بودند

۲۳ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

چگونه یک فیلم خیلی روشنفکرانه بسازیم؟!

اگر همه این کارها را کردید و موقع اکران فیلم بیش از هفت هشت نفر درون سالن سینما بودند، با عوامل فیلم بهشان حمله کنید و با نانچیکو و پنجه بوکس بندازیدشان بیرون. این مردم عادت دارند با استقبال از فیلمها گند بزنند به ژست روشنفکرانه فیلمها! یعنی چی که مردم میروند سینما!

۲۰ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

آنقدر این ظرفیت را جدی نگرفتیم تا به تهدید تبدیل شد/ منتظر عواقب غفلت از نمایشگاه کتاب دهلی و ور رفتن با نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم باشید!

توجه نکردن به مزیتهای نسبی در تعاملات فرهنگی و تن ندادن به عملیاتهای جهادی فرهنگی توسط مدیران فرهنگی عواقبی دارد که ماجرای قاچاق کتاب از ایران به افغانستان و حالا از افغانستان به ایران تنها یکی از آنهاست.

۱۸ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

پاسخ‌های جالب دانش‌آموزان به نظرسنجی شخصی من درباره کتابخوانی

یعنی در همین مدرسه که ۶۰ درصد بچه‌ها اصلا اهل کتابخوانی نیستند،بیش از ۷۰ درصد آنها برای خرید کتاب هیچ مشکل مالی ندارند و در مجموع ۹۶ درصدشان می‌توانند هزینه خرید کتاب را تهیه کنند.

۱۷ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

بیماری مینی‌مالیسم در سینمای ایران؛ از عباس کیارستمی، مانی حقیقی، رضا میرکریمی و کاهانی تا ابهام‌آفرینی‌های «خانه دختر»

آن زمان که مینی‌مالیسم، همراه با گاری شکسته‌ی مدرنیسم پس از نیمه‌ی قرن بیستم، به سمت عرصه‌ی ادب و هنر می‌تاخت، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که روزی یکی از واگیردارترین بیماری‌های فراگیر سینمای ایران شود؛ سینمایی که علی‌القاعده باید به واسطه‌ی فرهنگ ملی و عادات بومی، روش‌های ساده‌تر، صادقانه‌تر و عمیق‌تری را برای قصه‌گویی برگزیند

۱۶ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

جشنواره غنی‌پور و دستهایی که دیگر زیر پوتین دشمن نیست

بعد از خواندن این یادداشت شاید بعضی ها بگویند: شما حتی به جشنواره انقلابی شهید غنی‌پور هم رحم نمی‌کنید…شما مدام در حال غر زدنید و ریختن نیروها در عوض رویاندن یا این که شما حتی از جشنواره مرحوم فردی هم ایراد می گیرید و …

۱۳ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

چرا در فیلم‌های شما اندیشه لیبرال هست؟ این حرف‌ها سطحی‌است/منتقدان رفتار من خارج از فیلم‌هایم را می‌بینند و قضاوت می‌کنند، نه فیلم‌هایم را/ من دنبال تائید یا محکومیت سیستم‌ها نیستم/فیلم‌های من نقد جامعه‌اند، نه نقد سیستم+صوت

آن‌ها[منتقدان] فیلم‌ها را قضاوت نمی‌کنند، آن‌ها رفتارهای فیلمساز را بیرون از فیلمش می‌بینند و بعد فکر می‌کنند که این[فرد] با این رفتار و این لباس و آنجا هم که رفته با آن خانم دست داده و … پس ادم درستی نیست و باید فیلم را اینطوری ببینیم. بعد در فیلم می‌گردند و اتفاقا مصداق‌های حرفهاشان هم درست درمی‌اید.

۱۰ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

بابک کریمی در سینمای ایران ماموریت خاصی دارد؟/فارس: پروژه بابک کریمی در سینمای ایران چیست؟

او بابک کریمی فرزند نصرت کریمی کاگردان فیلم موهن «محلل» است که پس از سال‌ها رصد سینمای ایران از ایتالیا، برای نخستین بار پس از بازگشت به ایران در «جدایی نادر از سیمین» در نقش بازپرس ظاهر شد.

۶ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

پایان جشنواره و آغاز بحث حضور سرمایه‌گذارهای خاص در سینما/ فارس: توجه خاص یک بانک خصوصی به یک جریان خاص در سینما/ پای برادر یک فیلسماز ضدانقلاب در میان است؟/هفت صبح: نوروزبیگی و بلخاری می‌توانند سرمایه‌هایی بیش از تولید فیلم را وارد سینما کنند

بعد از پایان جشنواره و بحث روی تک تک فیلمها، در روزهای اخیر بحث روی سرمایه گذاران فیلمهای حاضر در جشنواره، از جمله بانکها، و نسبت آنها با جریانات خاص سینمای ایران و تاثیرشان در داوری ها و … داغ شده است و بحث پول و سرمایه در سینمای ایران به یکی از موضوعات اصلی این روزها بدل شده است.

۳ اسفند ۱۳۹۳
بدون تصور

من مقصرم یا افخمی؟

یوسفعلی میرشکاک: معلوم نیست افخمی چه هنگام دست از سر «روز شغال» برمی‌دارد. اما معلوم است که اگر در اروپا یا آمریکا می‌خواست به فرد زینمان[i] اقتدا کند، ضمن ادای دین، از مقتدای خود پیش می‌افتاد؛ البته گویا برای تجلیل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی، جز سناریوی روز شغال، سناریوی قرص و قایم دیگری نیست […]

۲۸ بهمن ۱۳۹۳
بدون تصور

پاندوراباکس در شماره ۶۶ خیابان نوفل لوشاتو!

«سینمای سفارتی» و خاستگاه اقتصادی‌ش در واقع پاسخی به این پرسش‌ها هم بود. واضح بود که آن مناسبات اقتصادی جهت‌گیری‌های محتوایی مطلوب غرب را هم به سینمای ایران تزریق خواهد کرد و واضح بود که شبه‌روشنفکران غرب‌زده‌ی ایرانی برای بدست آوردن دلارهای سفارت‌خانه‌های اروپایی تبدیل شده‌اند به «سفارشی‌ساز»‌های اتحادیه اروپا

۲۷ بهمن ۱۳۹۳
بدون تصور

خیلی تماشا داشت

مراجعت کردیم به منزل، یک نفر حقه‌باز پولونه آمده بود در حضور ما بازی کند، جوان گنده‌ی گرد و قندلی بی‌ریش است، سبیل کمی دارد، روسی خوب می‌داند و حقه‌باز بدذات زرنگی است. امین‌السلطان، عزیزالسلطان و جمعی پیش‌خدمت‌ها حاضر بودند…

۷ بهمن ۱۳۹۳
بدون تصور

۱۵ معیار برای اینکه بفهمید یک کرم کتاب هستید یا نه؟!

چقدر اهل مطالعه‌اید؟ از آنها هستید که شبها تا چند خط کتاب نخوانند امکان ندارد خوابشان ببرد؟ یا از انها که در مترو یا اتوبوس سرپا و در حالی که به دستگیره آویزان هستند هم کتاب می‌خوانند؟

۵ بهمن ۱۳۹۳
بدون تصور

وقتی «سینما» بلد نیستیم و سال‌ها با پول مردم تمرین فیلمسازی می‌کنیم!/ فرار از چاله «فرم‌زدگی» و افتادن به چاه «محتوازدگی»

«زیباتر از زندگی» البته از آن فیلم‌هایی است که به دلیل ضعف مفرط فنی و تکنیکی و دوری از حداقل استانداردهای سینمایی اساسا قابلیت بحث‌های متنی در موردش وجود ندارد

۲۹ دی ۱۳۹۳
بدون تصور

گرافیک اطلاع‌رسان: نویسندگان مشهور جهان در چه سنی معروف‌ترین اثر خود را نوشته‌اند؟

چارلز دیکنز در سن ۳۲ سالگی، جی. کی رولینگ ۳۳ سالگی، موراکامی ۳۴ سالگی، دن براون ۴۰ سالگی، گابو در ۴۱ سالگی، تولستوی و پائولو کوئیلو ۴۲ سالگی، جرج اورول ۴۳ سالگی، الکساندر دوما و داستایفسکی در ۴۶ سالگی بهترین اثر خود را به رشته تحریر در آورده‌اند.

۲۷ دی ۱۳۹۳