دسته بندی برای "یادداشت های تلگرامی"

70 خبر

از «یتیم خانه ایران» تا «اشنوگل»

محسن مقصودی این روزها دوباره یاد گلایه های ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم تحسین شده «یتیم خانه ایران» افتاده‌ام! یک سال پیش مهمان ثریا بود و دل پری داشت و می گفت: چرا بچه‌های انقلابی نمی روند سینما و این فیلم را ببینند باید حتما فیلم دختر پسری بسازیم تا دیده شود! دیروز به همراه خانواده […]

۱۸ آذر ۱۳۹۶

انتقاد اکبر نبوی از چرایی تشکیل کمیته انتخاب فیلم فجر

اکبر نبوی منتقد سینما در یادداشتی نسبت به حاشیه های  کمیته انتخاب فیلم فجر واکنش نشان داد به گزارش هفت راه، متل کامل یادداشت به شرح ذیل است: تشکیل کمیته‌ای برای انتخاب فیلم های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر (با هر ترکیبی) کاری است نادرست و بی مبنا و معنا. در هر جشنواره‌ای، (الف یا […]

۱۴ آذر ۱۳۹۶

صبر کن … صبر کن … چی شد؟

حسام آبنوس در کانال تلگرامی خود نوشت: اولین مرتبه که عکس جلد #کتاب را در یکی از گروه های تلگرامی دیدم خیلی کنجکاو شدم ببینم پشت این طرح جلد چه خبر است. #مهدی_کفاش را نمی‌شناختم و این بر کنجکاوی من افزود. عکس پروفایل #تلگرام نویسنده را باز کردم ولی از عکسش چیز زیادی دستگیرم نشد […]

۱۳ آذر ۱۳۹۶

آیا سلبریتی‌ها مرجع مناسبی برای وقایع سیاسی و اجتماعی هستند؟

آرش خوشخو- سردبیر روزنامه هفت صبح علاقه به ایجاد سلبریتی‌ها دلایل متعددی دارد. یکی از این دلایل ضعف سرمایه اجتماعی در جامعه ماست. فرهنگ ما متاسفانه گرفتار دوگانگی و به فرهنگ رسمی عمومی و فرهنگ زیرزمینی که بر خلاف زیرزمینی بودنش، طرفداران زیادی دارد، تقسیم شده است. واقعیت این است که هر یک از این […]

۴ آذر ۱۳۹۶

یادداشت نعمت الله درباره نمایش «بوی خواب»

یادداشت حمید نعمت الهی، کارگردان سینما و تلویزیون درباره نمایش «بوی خواب» نوشته محمد چرمشیر و  کارگردانی سهراب سلیمی: این اثر آنگونه که در بروشور ذکر شده بازخوانی است از اثر جهانی تام استوپارد و تاکیدی که بازنویسی نمایش تام استوپارد نیست و محمد چرمشیر بر این کار همت کرده است. نخست آنکه باید از […]

یادداشت جلیل سامان کارگردان سینما درباره پایان داعش:

داعش با خوارج شروع شد و تا ظهور امام زمان (عج) با نام‌های دیگر ادامه خواهد یافت

هفت راه: جلیل سامان کارگردان سینما طی یادداشتی در کانال شخصی خود در خصوص پایان داعش نوشت: به خاطر دارم اوایل که فرزندان وطن برای مقابله با دشمنان به سوریه می رفتند حتی اطلاع رسانی نمی شد و شعار مدافعان حرم را برگزیدند که کسی معترض حضور جوانانمان در سوریه نشود و این نهایت مظلومیت […]

۳ آذر ۱۳۹۶

در جست‌وجوی منافع ملی در میان هنرِ عامه‌پسندِ جریان اصلی

امیر ابیلی دهه چهل؛ تاسیس دوقطبی! دهه چهل شمسی، دهه‌ی اوج‌گیری جریان روشنفکری در هنر ایران بود. دهه‌ای که در ابتدایش چهره‌هایی مانند ابراهیم گلستان، فرخ غفاری و فریدون رهنما مهمترین کارهای‌شان را در سینما ساختند و در انتهایش چهره‌هایی مانند مهرجویی با «گاو»، بیضایی با کوچ از تئاتر به سینما و ساخت «عموسبیلو» و […]

۲۲ آبان ۱۳۹۶

تلویزیون باز هم به مختار پناه برد!

آرش فهیم این بار هم روش‌های امتحان پس داده، اضطراری و تکراری، دستان خالی صداوسیما برای این ایام مهم را گرفتند؛ روش‌هایی مثل تبدیل «مختارنامه» به چند فیلم سینمایی و پر کردن جاهای خالی که هر سال اتفاق می افتد. جالب این است که در یک شبکه، ریش های مختار سفید هستند و در شبکه […]

۱۲ مهر ۱۳۹۶

چرا «شهرزاد» در اوج نماند؟

امید سهرابی بیش از یکسال و نیم از روزهای طلایی سریالی می‌گذرد که بسیاری معتقدند که جان تازه به شبکه نمایش خانگی بخشید است؛ سریالی که آن را با نام «شهرزاد» می‌شناسیم، تازه‌ترین ساخته حسن فتحی. کارگردانی که نامش متبادر کننده خاطرات سریال‌هایی چون «شب دهم» و «مدار صفر درجه» است. این روزها فصل دوم […]

۲۶ شهریور ۱۳۹۶

مدیران فرهنگی پشت فیلم‌هایی مثل «ویلایی‌ها» را خالی می‌کنند!

آرش فهیم نمی‌توان انکار کرد که «ویلایی‌ها» گل سرسبد اکران سینماها در ماه مبارک رمضان و یکی از بهترین‌های سینمای ایران در سال‌های اخیر است. این فیلم هم در ساختار و هم در محتوا، أثری قابل تقدیر و احترام است. از همه مهم‌تر اینکه ما پس از مدت‌ها با یک فیلم دفاع مقدسی خوش ساخت […]

۹ خرداد ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «کمدی انسانی» ساخته‌ی محمدهادی کریمی؛

تراژدی ایده‌های تلف شده

هفت راه- آرش فهیم: فیلم جدید محمدهادی کریمی یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های سال های اخیر سینمای ایران است. فیلمی که نه زمان و مکان در آن قابل شناسایی است، نه آدم‌های آن هویت دارند و نه داستان مشخصی در آن دیده می‌شود. فیلم «کمدی انسانی» قرار است در بستر روایتی تاریخی و یک بیوگرافی ورزشی، […]

۱۹ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان؛

دست نزدن به تیم برنده

هفت راه- علی جعفرآبادی: حالا و با ساخت دومین فیلم، مهدویان به فرم و سبکی مختص به خود رسیده است که فیلم‌های او را با هر اثر سینمایی دیگری متمایز می‌کند. او به کمک جنس تصویربرداری فیلمبردارش، هادی بهروز، و البته با هوشمندی‌اش در انتخاب دوربین شانزده میلیمتری در هر دو اثرش (که حالا استفاده […]

۱۶ بهمن ۱۳۹۵
نگاهی به فیلم «ماجرای نیمروز»؛

تاریخ دراماتیک!/ ستاره‌ای در سینمای انقلاب اسلامی

هفت راه- مهدی شیخ‌صراف: «ماجرای نیمروز» در محتوا همان قدر به مستند نزدیک است که در فرم. مهدویان همانقدر بازنمایی واقعیت رویدادهای سال ۶۰ برایش مهم است که نحوه انتقال آن به مخاطب و هم حسی او با ماجرا. ذکر دقیق تاریخ هر رویداد در گوشه پایین تصویر تنها یک نشانه نیست. یک ادعای بزرگ […]

نگاهی به «ماجرای نیمروز» ساخته‌ی محمدحسین مهدویان؛

از کابوس تا حماسه /تقابل دو دیدگاه «مذاکره‌گرا» و «مبارزه‌جو»

هفت راه- آرش فهیم:  «ماجرای نیمروز» روایتی پرجوش و خروش از روزهایی کابوس‌وار است که با حماسه نجات مییابد. ساختار و محتوای فیلم دقیقا شبیه هم هستند؛ شروع آرام و معمولی فیلم خبر از درجا زدن و تکرار محمدحسین مهدویان در فیلم دوم خود میداد. اما این همه ماجرا نبود، هر چه جلوتر رفتیم، هوای […]

نقد فیلم «آباجان» ساخته‌ی هاتف علیمردانی؛

عاقبت پرگویی و آشفته‌گویی

هفت راه- آرش فهیم: هاتف علیمردانی جزو آن دسته از فیلمسازهایی است که طبع خود را در همه ژانرها و موضوعات آزمایش می کند. اما فیلم جدید او «آباجان» منشوری از همه موضوعات است. از دفاع مقدس گرفته تا اجتماعی و سیاسی، از آسیب شناسی روابط دختر و پسر تا نقد ریاکاری و … او […]

۱۴ بهمن ۱۳۹۵