مدعیان کسب جایزه اسکار ۲۰۱۷
علاقه مندان به سینما به خوبی می دانند که کمتر از دو ماه با مراسم اسکار امسال فاصله داریم. نامزدهای دریافت جوایز تقریبا سه هفته دیگر معرفی می شوند و ما می توانیم قضاوت بهتری در این زمینه داشته باشیم. در سال ۲۰۱۶ میلادی، فیلم های بسیار زیادی در تمامی ژانرها به نمایش درآمدند.
سال ۲۰۱۶ باز هم در سایه فیلم های ابر قهرمانی بود. این گونه آثار سینمایی بار دیگر توانستند مخاطبان را به خود جلب نموده و تهیه کنندگان را راضی نگه دارند. به عنوان مثال، فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» توانست لقب پرفروش ترین فیلم سال را از آن خود کند. اما در مراسم اسکار این گونه موارد اهمیت چندانی ندارد.
داوران این جشنواره، تنها بر روی کیفیت ارائه شده در هر بخش تمرکز می کنند. با در نظر گرفتن این نکته، می توان گفت که امسال شاهد رقابتی دیدنی و مهیج خواهیم بود. آثار مختلفی توانسته اند در موضوعات گوناگون بدرخشند و نام خود را مطرح نمایند. با این وجود هر فیلمی شایستگی دریافت معتبر ترین جایزه سینمایی جهان را ندارد و گزینه ها در این زمینه محدود هستند.
ما در این مقاله قصد داریم بخش های اصلی در جایزه اسکار را مورد بررسی قرار دهیم و نامزدها و برندگان احتمالی را به شما معرفی نماییم. تا پایان همراه باشید.
بهترین جلوه های ویژه
مدعیان:
- «ورود» (Arrival)
- «دکتر استرنج» (Doctor Strange)
- «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War)
- «کتاب جنگل» (The Jungle Book)
- «سرکش: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story)
اگر اسکار همین امروز برگزار می شد، بدون شک جایزه به فیلم فوق العاده و تحسین برانگیز «دکتر استرنج» ساخته کمپانی مارول می رسید.
بهترین مستند
مدعیان:
- «سیزدهم» (۱۳th)
- «شکارچی عقاب» (The Eagle Huntress)
- «گلیسون» (Gleason)
- «من کاکا سیاه تو نیستم» (I Am Not Your Negro)
- «زندگی، متحرک» (Life, Animated)
- «او. جی: ساخت آمریکا» (O.J.: Made In America)
- «وینر» (Weiner)
به نظر می رسد ساخته ازرا ادلمن به نام «او. جی: ساخت آمریکا» گزینه اصلی در این زمینه باشد.
بهترین فیلم برداری
مدعیان:
- راجر دکینز برای «درود بر سزار» (Hail, Caesar)
- گرِگ فریزر برای «سرکش: داستانی از جنگ ستارگان» (Rogue One: A Star Wars Story)
- استفان فونتین برای «جکی» (Jackie)
- جیمز لاکستون برای «مهتاب» (Moonlight)
- رودریگو پریِتو برای «سکوت» (Silence)
- لینوس سندگرن برای «لا لا لند» (La La Land)
- بردفورد یانگ برای «ورود» (Arrival)
تمام فیلم هایی که در بالا نام برده شد، شانس برنده شدن جایزه را دارند، اما به نظر می رسد فیلم بردار «سکوت» شانس بیشتری برای نائل شدن به این افتخار داشته باشد.
بهترین انیمیشن
مدعیان:
- «در جستجوی دوری» (Finding Dory)
- «کوبو و دو تار» (Kubo and the Two Strings)
- «موانا» (Moana)
- «مهمانی سوسیسی» (Sausage Party)
- «زوتوپیا» (Zootopia)
«زوتوپیا» بیشتر از بقیه لیاقت دریافت این جایزه معتبر را دارد.
بهترین فیلمنامه اقتباسی
مدعیان:
- جی کاکس برای «سکوت» (Silence)
- لوک دیویس برای «شیر» (Lion)
- تام فورد برای «حیوانات شب زی» (Nocturnal Animals)
- اریک هیسرر برای «ورود» (Arrival)
- بری جنکینز و تارل مک کرانی برای «مهتاب» (Moonlight)
- آگوست ویلسون برای «نرده ها» (Fences)
به نظر می رسد شایستگی «شیر» از همه بیشتر باشد؛ اما خود فیلم چندان چنگی به دل نمی زند. با توجه به این نکته، «ورود» می تواند شانس بیشتری در مقایسه با سایر رقبا داشته باشد.
بهترین فیلمنامه اصلی
مدعیان:
- دیمین شزل برای «لا لا لند» (La La Land)
- ایفتیمیس فیلیپو و یورگس لانتیموس برای «خرچنگ» (The Lobster)
- کنت لونرگان برای «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea)
- مایک میلز برای «زن قرن بیستم» (۲۰th Century Women)
- نوآ اوپنهایم برای «جکی» (Jackie)
- تیلور شریدن برای «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water)
اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، جایزه باید به تیلور شریدن برسد.
بهترین بازیگر نقش مکمل زن
مدعیان:
- ویولا دیویس برای «نرده ها» (Fences)
- گرتا گرویگ برای «زن قرن بیستم» (۲۰th Century Women)
- نائومی هریس برای «مهتاب» (Moonlight)
- نیکول کیدمن برای «شیر» (Lion)
- میشل ویلیامز برای «منچستر کنار دریا» (Manchester By the Sea)
باید اعتراف کنیم که عملکرد گرتا گرویگ فوق العاده بوده و او شانس زیادی برای دریافت جایزه دارد؛ هرچند که دیگران نیز فرصت برنده شدن اسکار را دارند.
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
مدعیان:
- ماهرشالا علی برای «مهتاب» (Moonlight)
- جف بریجز برای «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water)
- هیو گرانت برای «فلورانس فاستر جنکینس» (Florence Foster Jenkins)
- دِو پتل برای «شیر» (Lion)
- مایکل شانون برای «حیوانات شب زی» (Nocturnal Animals)
جف بریجز و ماهرشالا علی بیشترین شانس را برای دریافت اسکار دارند.
بهترین بازیگر نقش اول زن
مدعیان:
- امی آدامز برای «ورود» (Arrival)
- آنت بنینگ برای «زن قرن بیستم» (۲۰th Century Women)
- تراجی پی. هنسون برای «چهره های پنهان» (Hidden Figures)
- ایزابل هوپر برای «اِل» (Elle)
- روث نگا برای «لاوینگ» (Loving)
- ناتالی پورتمن برای «جکی» (Jackie)
- اما استون برای «لا لا لند» (La La Land)
می توانیم شانس اما استون و ناتالی پورتمن را بیشتر از بقیه بدانیم؛ هرچند احتمال دریافت جایزه توسط خانم استون بیشتر است.
بهترین بازیگر نقش اول مرد
مدعیان:
- کیسی افلِک برای «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea)
- اندرو گارفیلد برای «ستیغ اره ای» (Hacksaw Ridge)
- رایان گاسلینگ برای «لا لا لند» (La La Land)
- تام هنکس برای «سالی» (Sully)
- دنزل واشنگتن برای «نرده ها» (Fences)
با وجود آن که همگی رقبا خوب کار کرده اند، اما عملکرد کیسی افلک تحسین برانگیز بوده و شایستگی آن برای دریافت اسکار بیشتر است.
بهترین کارگردانی
مدعیان:
- دیمین شزل برای «لا لا لند» (La La Land)
- گارت دیویس برای «شیر» (Lion)
- بری جنکینز برای «مهتاب» (Moonlight)
- کنت لونرگان برای «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea)
- مارتین اسکورسیزی برای «سکوت» (Silence)
- دنی ویلنو برای «ورود» (Arrival)
- دنزل واشنگتن برای «نرده ها» (Fences)
دیمین شزل شانس بیشتری برای رسیدن به این افتخار خواهد داشت.
بهترین فیلم
مدعیان:
- «ورود» (Arrival)
- «نرده ها» (Fences)
- «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water)
- «جکی» (Jackie)
- «لا لا لند» (La La Land)
- «شیر» (Lion)
- «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea)
- «مهتاب» (Moonlight)
«لا لا لند» شانس بیشتری در مقایسه با دیگر فیلم ها دارد. در مراسم اسکار مشخص خواهد شد که چرا منتقدان تا این حد به ساخته دیمین شزل علاقه دارند.